Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d700 hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

deadendveiw

Aktiv medlem
som mitt namn antyder så vill jag ha lite information om nikon d700, jag har just nu en d90 som jag är väldigt nöjd med, men jag känner att jag skulle vilja ha en fullformatare istället. jag ska börja fota i studio och dylikt snart och sånt. men jag undrar hur det är med dx objektiv.



Nikon D700 Key Features

12.1 megapixel full-frame sensor (8.45µm pixel pitch)
Image Sensor Cleaning (vibration) *
ISO 200 - 6400 (with boost up to ISO 25600 and down to ISO 100)
Also supports DX lenses, viewfinder automatically masks (5.1 megapixels with DX lens)
14-bit A/D conversion, 12 channel readout
Same ultra-fast startup and shutter lag as D3
Nikon EXPEED image processor (Capture NX processing and NR algorithms, lower power)
New Kevlar / carbon fibre composite shutter with 150,000 exposure durability *
Multi-CAM3500FX Auto Focus sensor (51-point, 15 cross-type, more vertical coverage)
Auto-focus tracking by color (using information from 1005-pixel AE sensor)
95% coverage, 0.72x magnification viewfinder *
Auto-focus calibration (fine-tuning), fixed body or up to 20 separate lens settings
Scene Recognition System (uses AE sensor, AF sensor)
Picture Control image parameter presets
5 frames per second continuous with auto-focus tracking*
Optional MB-D10 Battery Pack (same as D300), increases burst rate to 8 fps *
UDMA compatible single CF card slot *
3.0" 922,000 pixel LCD monitor
Live View with either phase detect (mirror up/down) or contrast detect Auto Focus
Virtual horizon indicates if camera is level (like an aircraft cockpit display)
HDMI HD video output
'Active D-Lighting' (adjusts metering as well as applying D-Lighting curve)
Detailed 'Control Panel' type display on LCD monitor, changes color in darkness
Magnesium alloy body with connections and buttons sealed against moisture
Improved Info display on main screen *

vad menar dom med att sökaren maskar ner den till 5 pixlar?
 
Den "bild" som en DX optik projicerar på sensorn är mindre, så på en fullformatssensor så är det bara mittendelen av sensorn som.. träffas av ljus, en yta som motsvaras av ungefär 5.1 megapixel.
 
okej,det hänger jag med på:) men jag läste i andra forum att dom konstaterade att d700 var bäst med DX objektiv, vilket jag misstror eftersom den bara använder sig av 5 pixlar. har du nån åsikt om det kan man kanske fråga också:p men för övrigt, tack för ett snabbt svar:
 
okej,det hänger jag med på:) men jag läste i andra forum att dom konstaterade att d700 var bäst med DX objektiv, vilket jag misstror eftersom den bara använder sig av 5 pixlar. har du nån åsikt om det kan man kanske fråga också:p men för övrigt, tack för ett snabbt svar:

Har du någon länk till det påståendet? Jag är mest nyfiken, känns som en väldigt dyr kamera om man planerar att köra den i DX-mode. Kanske läge att lägga pengarna på bättre gluggar isf.
 
Bäst med DX optik? Njaee, där kan jag inte riktigt förstå hur de tänker. En 700:a är bäst med optik som är gjort för fullformat. Däremot är många fullformatsgluggar riktigt trevliga på DX-kameror, då de utnyttjar "the sweet spot", man kan liksom säga att de utnyttjar den del av linsen som är skarpast (mitten).
 
Har du någon länk till det påståendet? Jag är mest nyfiken, känns som en väldigt dyr kamera om man planerar att köra den i DX-mode. Kanske läge att lägga pengarna på bättre gluggar isf.

Absolut! Jag är också intresserad av att ta del av det påståendet :)
Just nu kan jag inte tänka mig ett enda tillfälle då jag skulle vilja sätta på en DX glugg på min 700:a.
 
sweet:) söker efter den för fullt just nu, kommer inte ihåg vart jag läste den:/ en till fråga, nån som känner sig hämmad av att den "bara" har 12,1 pixlar? för mig som är ganska ny(går fotoskola) så kan jag inte riktigt komma på en situiation som skulle tänka sig behöva mera pixlar, förutom om man måste beskära eller "zooma" väldigt mycket vid redegering va?
 
Mer megapixlar? Det där är nästan en religiös fråga och det finns mängder av trådar på forumet redan som behandlar den. :)
 
som mitt namn antyder så vill jag ha lite information om nikon d700, jag har just nu en d90 som jag är väldigt nöjd med, men jag känner att jag skulle vilja ha en fullformatare istället. jag ska börja fota i studio och dylikt snart och sånt. men jag undrar hur det är med dx objektiv.

Allvarligt talat Jesper, om du ska fota i studio är väl en D700 verkligen inte nödvändigt? Eller har du för mycket pengar över?

Ta det inte som en förolämpning, men vad är det du saknar med din D90 som du tror att FX skulle ge dig? Använd pengarna till blixtar, softboxar, lightstands etc istället.
 
Lessons learned.

Tja, vad ska man säga.

Jag har själv både D90 (reservhus) och D700.

Och jag skulle aldrig komma på idén att köra D700:an med
DX gluggar. Då kör jag alltid hellre med D90:an och nyttjar
alla megapixlar.

Visst, D700:an har en bättre sensor än D90.an, men då ska
man ha optik för det också, dvs. Nikons dyraste gluggar.

Har du DX gluggar, så håller jag med föregående skribent,
satsa mer på blixtar, softboxar, reflektorer, dukar mm.
Då får du koll på ljussättningen, som är det viktigaste
för att få bra bilder.

Bara mina 2 korvöre...
mvh
Kai

PS: Jag har alltid satsat på dyr optik och uppgraderat
husen vartefter. Hus kommer och går, endast optik består...
 
Visst, D700:an har en bättre sensor än D90.an, men då ska
man ha optik för det också, dvs. Nikons dyraste gluggar.

Då D700 både har större sensor och lägre pixeltäthet än D90 så är billiga objektiv ytterst lämpade för den. Men oavsett så kan det mycket väl finnas bättre saker, som du och övriga har påpekat. att köpa för en ny studiofotograf.
 
Tja, vad ska man säga.
Jag har själv både D90 (reservhus) och D700.

Och jag skulle aldrig komma på idén att köra D700:an med
DX gluggar. Då kör jag alltid hellre med D90:an och nyttjar
alla megapixlar.

Visst, D700:an har en bättre sensor än D90.an, men då ska
man ha optik för det också, dvs. Nikons dyraste gluggar.

Har du DX gluggar, så håller jag med föregående skribent,
satsa mer på blixtar, softboxar, reflektorer, dukar mm.
Då får du koll på ljussättningen, som är det viktigaste
för att få bra bilder.

Bara mina 2 korvöre...
mvh
Kai

PS: Jag har alltid satsat på dyr optik och uppgraderat
husen vartefter. Hus kommer och går, endast optik består...

Jag vill nog också instämma i det Kai säger ...

Visst är en D700 en härlig kamera. Men det den är bäst på, det har du väldigt lite glädje av i en studio. Nu fotograferar du säkert mycket annat också, men jag skulle också behålla D90 ett tag till och prioritera saker som objektiv och ljusutrustning - många av de fina objektiven du kan skaffa är ju dessutom inte DX och går att använda senare om eller när du verkligen skaffar en FX-kamera.
 
Jag har funderat på en grej, har D700 någon föregångare? Eller var det bara D2/D3 som var fullformatare innan D700 kom?
 
Ok!

Tänkte att det kanske fanns en okänd släkting i form av D600 man kunde köpa beg jättebilligt :p

Tack för infon om D2 också, trodde det var en FX faktiskt....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.