Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 FX eller DX......

Produkter
(logga in för att koppla)

putteg

Medlem
Hej där ute !
Jag har precis köpt en beg D700 med ett Tamron 28-75 f/2,8 XR Di SP. Var ute idag och tog lite bilder som jag inte var nöjd med. Då jag går in i menyn på bildområde ser jag att den står på AUTOMATISK DX - beskärning....
Då jag försöker sätta en i FX format går den automatiskt till DX.
Beror det på gluggen eller kameran ??
Tackar på förhand för adekvat vägledning.
Ciao
Putte

Automatisk DX-beskärning ska bara ske om man sätter på ett DX-objektiv, men du kan även i alternativet under den inställningen manuellt tvinga kameran till DX även med FX-objektiv. Är det den som är påslagen?

Den övre inställningen ska inte ha någon inverkan med 28-75:an om det kommunicerar som det ska med kameran. Det går även att så av DX-läget helt så att det iinte ens blir DX med DX-objektiv, fast då blir det förstås vinjettering och/eller bortfall av en del av bilden.

Automatisk DX-beskärning ska bara ske om man sätter på ett DX-objektiv, men du kan även i alternativet under den inställningen manuellt tvinga kameran till DX även med FX-objektiv. Är det den som är påslagen?

Den övre inställningen ska inte ha någon inverkan med 28-75:an om det kommunicerar som det ska med kameran. Det går även att så av DX-läget helt så att det iinte ens blir DX med DX-objektiv, fast då blir det förstås vinjettering och/eller bortfall av en del av bilden.

När jag klickat in mig i rubriken bildområde så står kameran står den inställd på automatisk DX-beskärning. Även om jag försöker få den i FX läge så står den fortsatt i automatiskt DX läge när jag går in igen, dvs jag kan inte få bort DX läget......
Undrar om jag blivit lurad eller.....
Ciao
Putte

Klickar du verkligen ok efter att du har ändrat?

Nu så ska det, som sagt, inte spela någon roll med 28-75:an eftersom den automatiska beskärningen inte ska slå till. Det enda som ska ha någon betydelse är menyalternativet under "Choose image area". Vad det står på svenska vet jag inte, men det lär vara något motsvarande. Annars kan du alltid nollställa den aktuella menyn, vilket finns som menyalternativ i toppen av menyn.

Klickar du verkligen ok efter att du har ändrat?

Nu så ska det, som sagt, inte spela någon roll med 28-75:an eftersom den automatiska beskärningen inte ska slå till. Det enda som ska ha någon betydelse är menyalternativet under "Choose image area". Vad det står på svenska vet jag inte, men det lär vara något motsvarande. Annars kan du alltid nollställa den aktuella menyn, vilket finns som menyalternativ i toppen av menyn.

Yes !
Fick till det nu, Kanon !
Stort tack för hjälpen din !!
Ser inte bort ifrån att jag återkommer sökandes efter koka råd, TACK !
Ciao
Putte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar