ANNONS
Annons

Nikon D70 visningsfel

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför står det då i manualen att NEF + Basic tar upp 5,8MB styck och att ett 256MB kort rymmer 39 bilder i detta format? (sid.45)

ca6 skrev:
Varför står det då i manualen att NEF + Basic tar upp 5,8MB styck och att ett 256MB kort rymmer 39 bilder i detta format? (sid.45)

Ett stycke längre ned står det:
"*Alla värden är ungefärliga. Filstorleken varierar beroende på vilket motiv som spelts in."

Källa: Nikon D70 manual, sid 45.

Nikon kan ju inte veta vilka motiv användaren har för avsikt att spela in. Alltså kommer antalet bildfiler som får plats att variera.

Jag vet det,
Tycker att det påvisar att det är en bugg, då dom på ena stället (i manualen) kan säga att en bild är ungefär 5.8MB, medans kameran gissar på 12MB.

What ever.

Kameran är guld hur som helst :)

ca6 skrev:
Jag vet det,
Tycker att det påvisar att det är en bugg, då dom på ena stället (i manualen) kan säga att en bild är ungefär 5.8MB, medans kameran gissar på 12MB.

What ever.

Kameran är guld hur som helst :)

Nyckelordet är "ungefär" dvs i regel landar storleken på 5.8, eller vad det nu kan vara, medan det okomprimerade värdet garanterat är 12.

Tycker nog att de gjort det enda rätta dvs antar värsta fallet och räknar om efter hand. Då är du säker på att det finns plats kvar för minst det antal kort den anger.

Skulle du hellre fördragit det omvända dvs att de antog t.ex. 5.8 för att sedan upptäcka att det finns betydligt mindre plats kvar än vad räknaren visar?

Canons RAW-filer varier oxå i storlek.. I princip allt mellan 4100kb till 9100kb, men kameran rättar displayen allt eftersom man fotograferar.

Om jag t.ex. laddar mitt 256MB kort, så står det 36 RAW, men om jag tar "små" RAW, så står det ibland samma antal kvar även efter man tagit en bild, så ja, en liten bugg är det nog. Eller så har Nikons programmerare missat det.

Jeppe skrev:
Canons RAW-filer varier oxå i storlek.. I princip allt mellan 4100kb till 9100kb, men kameran rättar displayen allt eftersom man fotograferar.

Om jag t.ex. laddar mitt 256MB kort, så står det 36 RAW, men om jag tar "små" RAW, så står det ibland samma antal kvar även efter man tagit en bild, så ja, en liten bugg är det nog. Eller så har Nikons programmerare missat det.

På samma sätt agerar Nikon D70. Antal återstående bildfiler uppdateras kontinuerligt av kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar