Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 visningsfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Jahapp..då fick man svar på det ena och andra.
I samband att du tar bilder med Nikon D70 och i NEF (RAW) format, så kan visning på display vara fel.

Själv har jag en 512 MB kort i och den visar enbart hälften, alltså plats för 256 MB (ca 42 bilder).
Tyckte att det inte stämmer, så jag kontaktade Nikon Sverige och till svar får jag...

"Filstorleken för komprimerade bilder kan variera mycket beroende på motivet, färger osv. På grund av dessa variationer kan räkneverket återstående bilder kvar på minneskortet på kamerans LCD skärm inte alltid vara helt korrekt.
Om kameran t.ex. säger att det finns plats för fyra bilder på minneskortet, kan det vara så att det finns plats för fler bilder än fyra. Kameran räknar om antalet återstående bilder på minneskortet efter varje bild som tas så att användaren verkligen kan fylla sitt minneskort helt."

Är det fler som har samma problem?

Kortet rymmer alltså 100 bilder men den visar enabrt hälften

Så kan det vara, kameran måste gissa hur mycket plats de bilder du väljer att göra framöver kommer ta, men räknar högt, så att du minst får plats med det antal som kameran anger.

Som Nikon säger kan kameran omöjligt veta hur stor plats en bild kommer ta innan den är tagen. Det beror på motivet.

Kolla att du inte fotar i komprimerad NEF

Senast ändrad:
Jag har märkt det också, men det är inget som stör mig, bättre att visa för lite bilder kvar än för mycket. :)

Alla digitalkameror jag har haft har stor marginal, men D70:n är ganska extrem. I snitt får man in närapå dubbelt så många som kameran anger.
Jag läste någonstans att D70:n visar antalet okomprimerade filer som får plats, men den komprimerar ju, så det kan vara en förklaring.

Ajdå, men det förklarar att "felvisningen" blir stor. Komprimerade filer kan ju skilja väldigt i storlek från motiv till motiv.

Kramer skrev:
Jahapp..då fick man svar på det ena och andra.
I samband att du tar bilder med Nikon D70 och i NEF (RAW) format, så kan visning på display vara fel.

Själv har jag en 512 MB kort i och den visar enbart hälften, alltså plats för 256 MB (ca 42 bilder).
Tyckte att det inte stämmer, så jag kontaktade Nikon Sverige och till svar får jag...

"Filstorleken för komprimerade bilder kan variera mycket beroende på motivet, färger osv. På grund av dessa variationer kan räkneverket återstående bilder kvar på minneskortet på kamerans LCD skärm inte alltid vara helt korrekt.
Om kameran t.ex. säger att det finns plats för fyra bilder på minneskortet, kan det vara så att det finns plats för fler bilder än fyra. Kameran räknar om antalet återstående bilder på minneskortet efter varje bild som tas så att användaren verkligen kan fylla sitt minneskort helt."

Är det fler som har samma problem?

Kortet rymmer alltså 100 bilder men den visar enabrt hälften

Det här har diskutterats förut på fotosidan, det är en bugg för RAW formatet.

Bugg...nja...det är det väll egentligen inte.
Det är ju enbart RAW formatet som den hakar upp sig på. Som sagt, jag blev lättad dock när jag fick veta att det inte var fel på kamran eller kortet. Tanke på hur länge man fick vänta för att få tag i kameran...

Fotar man med jpeg-normal står det i kameran att det finns plats för 281 bilder men man får in 250 ibland och 310 ibland beroende på motiv; plus minus 10-15% alltså.

I RAW underskattar kameran utrymmet konsekvent 50%.

Man kan nog leva med den "buggen".

Mitt Trascend 45x 1GB säger att det endast får plats 87 NEFbilder när kortet är nyformaterat.

Jag skulle säga att det är en bugg, eftersom manualen påstår att en NEF-bild tar upp 5MB. Nikon borde ju räknat med detta värde isof...jaja, bättre för mycket plats än för lite.

Mitt Lexar 1GB 40x visar 95 lediga bilder med ett nyformaterat kort i NEF.

Hittlls har det varit plats mellan 171 till 191 bilder vid tagning i NEF.

Detta kan knappast betraktas som en bugg eftersom kompressionen är 50% och bildfilerna varierar i storlek beroende på vilken typ motiv det rör sig om.

Tvärtom är det mycket klokt av Nikon att vara konservativa och säkra i angivelsen eftersom det med all säkerhet hade blivit ett himla liv om det varit tvärtom.

Låter ändå lite konstigt..

Canon har ju lyckats lösa "problemet"

Min 10D visar 642 RAW på mitt 4GB kort.. Hur många det egentligen får plats vet jag inte, har aldrig fyllt det.

Kan det bero på att Nikon komprimerar NEF-filerna?

Nja, jag skulle säga bugg eftersom det diffar på hundra bilder. Hursomhelst känns det inte så viktigt, men det vore ju trevligt om dom kunde fixat detta i nästa firmwareuppgradering (om det kommer någon).

Boris, hur beter sig räknaren när du fotat 100 bilder och borde ha ytterligare hundra kvar?

Jeppe skrev:

Min 10D visar 642 RAW på mitt 4GB kort.. Hur många det egentligen får plats vet jag inte, har aldrig fyllt det.

Nikon komprimerar NEF-filerna med cirka 50%.

ca6 skrev:
Nja, jag skulle säga bugg eftersom det diffar på hundra bilder. Hursomhelst känns det inte så viktigt, men det vore ju trevligt om dom kunde fixat detta i nästa firmwareuppgradering (om det kommer någon).

Boris, hur beter sig räknaren när du fotat 100 bilder och borde ha ytterligare hundra kvar?

Kommer inte ihåg, har tyvärr inte så många bilder på kortet just nu.

Jeppe skrev:

Läs tråden ovan, det är helt klart en bugg. Han som skrev den programsnutten på Nikom måste ha glömt att NEF-bilderna faktiskt är komprimerade och när dom lagras ner på kortet faktiskt bara tar halva utrymmet. Alla JPG-formaten visar rätt.

o-laser skrev:
Läs tråden ovan, det är helt klart en bugg. Han som skrev den programsnutten på Nikom måste ha glömt att NEF-bilderna faktiskt är komprimerade och när dom lagras ner på kortet faktiskt bara tar halva utrymmet. Alla JPG-formaten visar rätt.
Komprimeringsgraden av datafiler brukar alltid variera, tror knappast Nikon kan lova att en komprimerad fil alltid blir hälften så stor. Möjligen att den i bästa fall blir hälften så stor.

Om nu komprimeringen kan resultera i filstorlekar från allt mellan 50 till 100% av orginalstorleken vad skall kameran anta, 75% med risk att den visar för många kort kvar?

I svaret från Nikon står det ju fö att "Kameran räknar om antalet återstående bilder på minneskortet efter varje bild som tas så att användaren verkligen kan fylla sitt minneskort helt".

Så vad är problemet, att kameran inte kan förutspå komprimeringsgraden på ännu ej tagna bilder? Inga dåliga krav, när den fixar den det kanske man kan be den fylla i tipskupongen också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar