Annons

Nikon D70, tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

ctrlz

Medlem
Ska köpa Nikon D70 nu på mellandagsrean hade jag tänkt. Vad tycker ni jag skall investera i för första objektiv? Måste tillägga att jag inte är jättehaj på detta än =)

En fråga till om någon hade svar på detta, vad kan man få för ett begagnad Canon A1 kamerahus?
 
Kitgluggen

Om du köper D70-kitet får du ett 18-70 mm till ett väldigt bra pris. Det är ett fint allroundobjektiv som på D70 ger dig motsvarande 27-105 mm i småbildsformatet. Varför inte börja med det?
 
Absolut

Jag kan bara hålla med. Det jag ångrat mest är att jag tog Sigma-kittet. Det är inte direkt dåligt men inte heller tillräckligt bra. Nikons kit-glugg har fått bra recensioner och är prisvärd. Börja där och se efter vad du sedan saknar. Allt beror ju på vad du vill fota.
Här på fotosidan finns massor att läsa om val av gluggar.

Lycka till
/AnWi
 
Jag köpte med kitoptiken (18-70mm) och jag är väldigt nöjd med kameran som helhet. Rekommenderas att du köper med den optiken.
 
Jag köpte med sigmaoptiken.
Skaffade sedan kitoptiken 18-70 i efterhand, vilket blev ett rejält lyft.
Har sedan skaffat 50mm 1,8 och Nikkor 80-200 2,8.
Kitoptiken 18-70 rekommenderas varmt!
 
Jag skaffade bara kamerahuset. Jag tyckte inte att 18-70:t var tillräckligt ljuskänsligt och så hade jag lite optik sen gammalt.

Det jag har är
* ett 20/2.8,
* 50/1.4,
* (sen gammalt ett 28-70/3.5-4.5,)
* 80-200/2.8 och
* en 1.4 sigma converter.

Jag skulle vilja ha ett 12-24 i stället för 20:an. För inomhusfotografi, att komma nära folk men ändå få perspektiv i bilden, och för landskapsbilder.

För den sport jag håller på med använder jag mest 80-200:t med convertern. (Det ger 112-280/4, och med brännviddsförstoringen antar jag 168-420/4.)

Jag använder 50:t ganska mycket. Det har bra ljukänslighet. Eftersom den är fast begränsar det, men på samma gång antar jag att det lär mig att komponera.

Jag satte just på tjugomillimeterobjektivet på min analoga N90s (F90x) och jag längtar så himla mycket till att fixa ett mer vidvinkelobjektiv till min brännviddsförstorande D70!

Jag vet inte om det här gav Dig så mycket information Åsa, lite perspektiv kanske, men jag är inte så haj på fotograferingen själv och söker lite feedback antar jag.

Niklas
 
Med tanke på dina bilder så skulle jag rekommendera en bra porträttlins, 18-70 funkar till det och är mycket mångsidig men annars kanske en 50 1.8 kunde vara något (ger lite kortare skärpedjup). Billig dessutom.
 
Hej!
Tycker du helt klart ska satsa på kitobjektivet 18-70!Är helnöjd med det och har sen kompletterat med ett Sigma 70-200/2,8.Fyller mina behov till fullo.Lycka till!
 
Helgesson skrev:
Jag köpte med sigmaoptiken.
Skaffade sedan kitoptiken 18-70 i efterhand, vilket blev ett rejält lyft.
Har sedan skaffat 50mm 1,8 och Nikkor 80-200 2,8.
Kitoptiken 18-70 rekommenderas varmt!

Klockrent! Precis mina val av optik. Alla tre tillhör ju Nikons allra mest prisvärda objektiv.
 
Jättebra med så många svar. Jag har kollat runt nu och bla hittat denna:

Nikon D70 med Sigma 18-50 och 55-200 mm 11.495:-
Vet att det inte var den som de flesta rekomenderade, men tyckte det var ett bra pris.

Kollar även upp de andra, har ni tips på vart jag hittar det billigaste?
 
ctrlz skrev:
Jättebra med så många svar. Jag har kollat runt nu och bla hittat denna:

Nikon D70 med Sigma 18-50 och 55-200 mm 11.495:-
Vet att det inte var den som de flesta rekomenderade, men tyckte det var ett bra pris.

Kollar även upp de andra, har ni tips på vart jag hittar det billigaste?

Åsa! Jag har sagt det tidigare:
Det är bättre att köpa bara huset! 8.895kr.
Bäst är Nikon D70 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik 11.450kr.

Båda alternativen finns på
www.cyberphoto.se

Sigma-gluggarna finns nästan gratis på annonsmarknaden och blocket.

mvh
/AnWi
 
Hej nu går jag iväg i eftermiddag och köper det ni alla tipsat mig om. Går till fotokungen och får detta: Nikon D70 + 18-70 DX 11.290:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.