Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 och vatten

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är inte ”vädertätad” och inte garanterad att klara regn.
Personligen har jag haft min i duggregn några gånger utan problem.
Jag har även läst om fotografer som haft den i ösregn utan problem. Men jag har även läst om D70 som har gett upp efter väldigt lite vatten på sig.

Om du vet att du skall använda den i regn så kanske ett regnskydd kan vara bra? Plastpåsar och tejp fungerar i nödfall.

Vill hellst inte springa omkring med en plastpåse runt kameran :). Finns det inte särskilda utsatta delar som man bara kan tejpa igen så slipper man oroa sig?

Det enda som egentligen är lite skyddat är knapparna till vänster på baksidan och eventuellt knappar ovanpå. Resten - alla andra reglage samt alla skarvar i huset är helt oskyddade.

Skaffa ett riktigt regnskydd om du ska vara ute i väta är mitt tips.

Eveningstar skrev:
Det enda som egentligen är lite skyddat är knapparna till vänster på baksidan och eventuellt knappar ovanpå. Resten - alla andra reglage samt alla skarvar i huset är helt oskyddade.

Skaffa ett riktigt regnskydd om du ska vara ute i väta är mitt tips.
...eller en D200 :D Men ja, ett regnskydd är nog bäst, blir nog ganska meckigt med plastpåse, man måste ju kunna se genom sökaren. Dessutom bör ju objektivet också regnskyddas.

Jag skulle inte råda någon att utsätta D70 för väta i någon form.

Ett exempel: Jag tappade min mobil i diskvattnet för x antal år sedan. Fiskade upp den, stängde av den, torkade ur den. Mobilen funkade finfint i en månad efter detta, sedan tvärdog apparaten. Om detta är ett resultat av doppet eller något annat låter jag vara osagt, men vatten + elektronik = usel idé.

D200 är som bekant tätad, men då kan det vara en idé att även gluggen är det.

OT anekdot: Glömde min Minolta 505 super på biltaket en regnig natt på Nya Zeeland. Stendöd på morgonen, men efter ett par timmar i bilen, med kameran öppen på vid gavel framför fläkten som stod på fullt fräs och max värme hostade den igång igen (och levde lycklig i alla sina dagar). Mitt resesällskap tyckte kanske att just den etappen av resan var lite mindre angenäm dock..

/Per

Jag kör regelbundet både min D200 och D70 i duggregn. Har hittills aldrig haft några problem - D200 + 70-200 är ju en vädertätad kombination och skulle ngt hända D70-an får jag anledning skaffa nytt backuphus :)

Kameror är till för att användas men om jag bara hade en D70 skulle jag vara fundersam förstås. När den var ny körde jag en gammal F4 när det regnade.

Nej - problemet med regn är nog mest att det kräver höga ISO med därtill hörande brus ..
(monopod och/eller VR !!)

Jag har haft min D70s ute i riktigt oväder, ösregn och blåst. Den har suttit på stativet, fullt utdraget, blåst ned och dunkat i ordentligt. Jag har aldrig upplevt något problem.

Nikon D70 är en kvalitetskamera. Utan tvekan. Numer använder jag D200. Den har också farit i backen. Senast idag så har den varit med ute i ösregn, legat i ett fågeltorn i regnet helt oskyddad.

Nikon gör sina kameror för att användas, inte att ligga hemma och vänta på vackert väder.

Andra kanske har helt andra erfarenheter. Men jag kan inte klaga på Nikon kvaliten.

Klart som f-n att man ska använda sin kamera. Men att tro att D70 är en ubåt (som föregående talare verkar vilja ge sken av) eller ens i närheten av att vara vattentättad stämmer inte överens med verkligheten. Enskilda lyckade fall till trots.

Don't try this at home, liksom. De två D70:s jag är ägare till är till och med känsliga för den kondens som bildas när man går från kall till varm miljö. Slutaren gillar inte alls detta, och funkar bitvis inte.

/P

Nu har jag läst igenom mitt inlägg säkert 10 ggr. Ingenstans kan jag se att skrivit något om att D70 tål att dränkas, eller användas under vatten.

Jag har haft min D70s ute i ösregn, kraftig blötsnö. Något problem har jag inte haft.

Jag citerar mig själv. Andra kanske har helt andra erfarenheter. Men jag kan inte klaga på Nikon kvaliten

Var ute och fotade med min Nikon D70 i lördags och "överraskades" (jag blev väl inte förvånad direkt, men det var inget jag önskade) av regnet. Jag försökte hålla kameran så skyddad som det var möjligt när jag inte använde den, och såg till att torka av den med tröjan när den blivit blöt. Trots detta så blev den rätt så på-regnad. Detta klarade kameran dock av utan minsta problem. Så bara för att det regnar lite så behöver man inte packa ner kameran och skynda hem.

Men jag lämnar förstås inga garantier.. Men jag är av den åsikten att grejorna är till för att användas utomhus, och då bör de tåla lite också. Det verkar onekligen som Nikon D70, plastchassi och frånvaron av gummipackningar till trots inte är byggd enbart för familjehögtider och inomhuslekar.

/E

Jag är med sån som tycker grejerna ska användas. Fotade konsert i somras med D70n när det började ösregna. Jag tänkte som så att om den gick sönder så var det perfa läge att köpa en D200. Nu höll den tyvärr så jag fick fira det med en D200 iaf :p Men jag låter osagt om det var jag som hade tur eller om kameran tål en del vatten. Vid det här tillfället satt det ett 70-200VR på så det var iallafall tätat vid bajonetten.

Även om kameran inte är vädertätad med gummipackningar är nog toleranserna på husets plastdelar goda. Bara detta leder till visst motstånd mot vatten. Så det är fullt möjigt att regn har svårt att leta sig in, men kondens som tar sig in med luften vid temperaturförändringar kan vara bra mycket värre.

Klarar man sig utan galonklder klarar nog sig kameran bara man är lite försiktig.

Ville bara infoga att även jag har haft min D70 ute i regn skulle fota en svensexa... var extremt orolig när jag först hala fram den men som sagts tidigare i denna tråd kameran ska ju användas. Såg till att ha den under jackan mellan varven för att skydda den från det värsta, den har fungerat utan problem efter det här så ser ut som Nikon gjort ett bra jobb.

Vore intressant att höra från folk som fått sin D70 sabbad av fukt, hur mycket väta den då utsattes för, vad de gjorde efteråt mm. Hur manifesterade sig felet och hur långt efteråt. Vore intressant att se om det finns någon klar gräns, tex det krävs att man doppar den i en sjö, eller om folk som råkat ut för milt duggregn helt plötsligt har upptäckt att kameran blivit totalförstörd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar