ANNONS
Annons

Nikon D70 objektivjungel (Hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa71

Medlem
Har läst och läst i detta kanonforum men snälla någon vad ska en novis på en Nikon D70 köpa sig för ett objektiv?

Älskar att fotografera flyg samt all typ av motorsport (roadracing, motocross mm) det är snabba mål och även ganska långt bort!

klart att priset spelar in men som amatör fotograf spelar verkligen 2000-10000 eller 40000 någon större roll?

och behöver man det här med bildstabilisering? med priser runt 40000kr? för att få fina bilder.

Mvh Thomas

Ett Nikon 80-200 2.8 med stativfäste kan fås för 5000-7000SEK begagnat.

Du har en faktor på 1.5 om jag minns rätt, (bildsensorn i D70 är mindre i 135 formatet)varför det blir en hyggligt lång zoom.

Denna optik har varit en rosad version undr mkt lång tid. Jag siktar själv på att skaffa denna.

Du kan hitta Nikkor 80-200 2.8 för allt från 4-10000 beroende på modell och skick. Jag skulle undvika modellen med skjutzoom. Nya 70-200 2.8 ED IF VR rockar ju, den kan man hitta för 16000 en bra dag. Gå till en butik och prova och känn! I och med att 80-200 är en utgående modell kan man dock göra fynd! Dock, räcker inte 200 mm blir det till att gå upp i pris, 300 4.0 kan man kanske hitta för 7000, längre brännvidder blir ju ganska dyra... Finns ju gluggar för långt över hundra tusen...

Tompa71 skrev:
och behöver man det här med bildstabilisering? med priser runt 40000kr? för att få fina bilder.
Nej, det behövs inte, ett enbensstativ fungerar lika bra.
Eller så använder man slutartider som är så snabba att bildsabilisatorn inte behövs.

Ett annat alternativ är givetvis att använda trebensstativ :D

Gluggar :)

Kul med så snabba och proffsiga svar!

Blir lite förvirrad över alla siffror och bokstäver vid varje produkt :)

är det hos cyberphoto som jag ska handla tycker ni?

Var hittar jag begangnat?

Hälsn Thomas

Jag skulle vilja påstå att du behöver så ljusstarkt som möjligt för att få ner slutartiderna. VR och liknande hjälper dig att bli av med DINA skakningar men motivens rörelser fixar den inte.

En Sigma 70-200 2.8 HSM skulle kunna fungera.8100kr på cyberphoto.

Med en 1.4X konverter motsvarar det 147-420mm på din D70 med bländare 4

Re: Gluggar :)

Tompa71 skrev:

Hälsn Thomas

Är du osäker på vad du vill ha så ta dig tid! Det satt säkert någon glugg på huset så varför inte studera marknaden under en månad och verkligen få fram vad det är du söker.

Lycka till!

Re: Gluggar :)

Tompa71 skrev:

Hälsn Thomas

Cyberphoto, Scandinavianphoto, Dustin.
glöm inte din lokala fotohandlare men du ska naturligtvis pruta ner priserna till samma nivå som tex Cyberphoto.

Annars finns B&H i New York där det är mycket billigt att köpa objektiv.

Dammsug marknaden och dra dina egna slutsatser.
Har du gott om deg så snåla inte...
Läs tester...kolla testbilder....ta med din kamera till handlar`n och ta ett par provbilder med gluggen du tänker på....gör allt innan du slår till. Det kommer att bli dyrt ju mer insatt du blir....om kvaliten styr.

Feta bilder=feta omkostnader.

Lycka till!

D70 objektiv

Helgesson skrev:
Dammsug marknaden och dra dina egna slutsatser.
Har du gott om deg så snåla inte...
Läs tester...kolla testbilder....ta med din kamera till handlar`n och ta ett par provbilder med gluggen du tänker på....gör allt innan du slår till. Det kommer att bli dyrt ju mer insatt du blir....om kvaliten styr.

Feta bilder=feta omkostnader.

Lycka till!

Jag är som sagt riktigt nybörjare på det här med digital foto men sedan jag lånat min brors kamera(d70) så blev jag kär!

Har ju alltid gillat att fotografera men nu är det ju så mycke enklare,så det blev en d70 för mig också fast än har jag objektiv för långdistans (flyg,motorsport mm) och där känner jag mig otoligt vilsen.

Måste säga att Fotosidan.se har gymt med information,kul med folk som kan!!!

Eftersom pengar styr men är ju villig att vänta någon månad (spara) så kanske jag kan köpa ett exlusivare objektiv.

Tester just det,det har jag inte tänkt på.och att ta med kameran till handlarn och prova visste jag heller inte,men det måste jag göra såklart.

Tackar

Mvh Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar