Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70, minneskort kapacitet RAW formatet.

Produkter
(logga in för att koppla)

M-O

Medlem
Hej!

Jag har köpt mig en D70 med minneskort Compackt Flash Ultra.
Med inställningen RAW så står det i min display att jag bara skall kunna ta C:a 47 bilder, men när jag väll börjar plåta så kan jag ta mer än 90 bilder, alltså dubbelt så många.


Har testat kortet hos en vän som har en "DH2" där stämmer antalet bilder i displayen och vad man kan ta. Stod det 90 så var det så många man kunde ta.


Har pratat med många om detta bla med Nikon och har hela tiden hört att det var första gången dom har hört talas om detta.


Min fråga är till någon av er som har en D70 och ett 512mb kort, hur många bilder står det i displayen att ni kan ta med formatet RAW och hur många kan ni ta?

Tacksam för svar, är lite förbryllad över reaktionen om att ingen har lagt märke till detta tidigare...

//M-O
 
M-O skrev:
Tacksam för svar, är lite förbryllad över reaktionen om att ingen har lagt märke till detta tidigare...

En sökning här på forumet hade gett dig svaret direkt.

Men, saken är alltså den att D70 visar antalet okomprimerade RAW bilder som kameran kan spara. Men eftersom kameran alltid utför komprimering av RAW filerna så får det plats fler bilder än vad som visas i displayen.

//
 
Jag har ett SanDisk 1Gb Ultra II och där står det 94 när kortet är tomt. Men som sagt en liten sökning skulle säkert ge svar på hur det ligger till.
 
Har för mig att det till och med står i manualen att den visar antalet okomprimerade RAW-bilder. Kompressionen är nära nog 2:1 vilket ger vid handen att knappt dubbelt så många RAW-bilder går in på kortet mot vad displayen visar.
 
En sökning här på forumet hade gett dig svaret direkt.//


Trodde jag hade sökt men måste ha gjort det väldigt dåligt om det nu redan fanns ett svar på min fråga.

Blev bara väldigt förbryllad när jag inte har fått något svar där personen jag pratat med har varit helt säker på att det ska vara så.
(har pratat med olika "experter")

På DH2 står det ju rätt antal bilder i diplayen men på D70 diffar det med nästan hälften.
Vet att DH2 kostar nästan fyra gånger mer men just denna funktion tycker jag inte ska vara en av skillnaderna på dom olika modellerna.

Tack för att ni har tagit er tid att svara på min fråga!
 
M-O skrev:
På DH2 står det ju rätt antal bilder i diplayen men på D70 diffar det med nästan hälften.
Vet att DH2 kostar nästan fyra gånger mer men just denna funktion tycker jag inte ska vara en av skillnaderna på dom olika modellerna

Äger inte D2H (menade du väl;-)) men antar att den skriver ner okomprimerat RAW, därav rätt antal bilder. Fler bilder (90 st) ryms på den antagligen pga mindre antal pixlar (4MP).

Undrar vilka "experter" på Nikon inte kunde svara på denna enkla fråga...:-/
 
M-O skrev:
Trodde jag hade sökt men måste ha gjort det väldigt dåligt om det nu redan fanns ett svar på min fråga.

Ja, det var kanske lite spydigt av mig att skriva så, men ibland kan det bli lite tjatigt med frågor som kommer om och om igen.

Ett problem är ju att svaren inte sällan står i trådar som inte har en bra rubrik, och då kan det ju bli svårt att hitta.

Sen är du ju dessutom makalöst dåligt av nikons personal att inte känna till sånt här!

//
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.