Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D70 med SB 600 eller SB 800
- Trådstartare kentronny
- Start datum
Eveningstar
Aktiv medlem
Två grejer som medföljer SB-800an är väldigt praktiska att ha, nämnligen färgfiltrena och "Omni bouncern" (soft dome). Du kan klart köpa dessa till din SB-600 med men de kostar ju lite extra.
AnWi
Aktiv medlem
SB-800
Du kan hitta flera tidigare trådar om detta.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22958
Rådet blir: Köp SB-800!
SB-600 har sämre ledtal
Den kan inte styra andra blixtar (om du skaffar fler)
Den har inte med någon Soft Dome
Den laddar inte lika snabbt (om jag minns rätt)
Prisskillnaden är inte stor.
Jag skulle kunna köpa en SB-600 som andrablixt.
/AnWi
P.S. Köp en SC-17 oxå så du inte måste ha den på kameran. Det ger dig mycket större frihet D.S.
Du kan hitta flera tidigare trådar om detta.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22958
Rådet blir: Köp SB-800!
SB-600 har sämre ledtal
Den kan inte styra andra blixtar (om du skaffar fler)
Den har inte med någon Soft Dome
Den laddar inte lika snabbt (om jag minns rätt)
Prisskillnaden är inte stor.
Jag skulle kunna köpa en SB-600 som andrablixt.
/AnWi
P.S. Köp en SC-17 oxå så du inte måste ha den på kameran. Det ger dig mycket större frihet D.S.
Trracer
Aktiv medlem
Jag stod inför samma val som dig och valde SB-600.
Fick chansen att prova båda blixtarna.
Ja, SB-800 har större ledtal så den lyser på lite mer, men annars finner jag inget som jag tycker den har bättre än SB-600. Softdomen/omnibouncen tycker jag inte ger något mervärde (ja, jag har tidigare haft omni till mina blixtar, tyckte det inte gav något extra alls!). Färgfiltren kan ju vara praktiska ibland men det finns nog billigare alternativ att komplettera med om du köper lösa filter.
...och köp för i guds namn inte den svindyra SC-17 om du har en D70. Du kan utnyttja det helt otroliga commander-läget (remote blixt med full mätning) på din D70 för att fjärrstyra blixten istället!
Ja, SB-800 har större ledtal så den lyser på lite mer, men annars finner jag inget som jag tycker den har bättre än SB-600. Softdomen/omnibouncen tycker jag inte ger något mervärde (ja, jag har tidigare haft omni till mina blixtar, tyckte det inte gav något extra alls!). Färgfiltren kan ju vara praktiska ibland men det finns nog billigare alternativ att komplettera med om du köper lösa filter.
...och köp för i guds namn inte den svindyra SC-17 om du har en D70. Du kan utnyttja det helt otroliga commander-läget (remote blixt med full mätning) på din D70 för att fjärrstyra blixten istället!
AnWi
Aktiv medlem
Trracer skrev:
Jag stod inför samma val som dig och valde SB-600.
Vad vore detta forum utan delade meningar...
Jag skulle inte heller ha köpt SC-17 om jag inte fått tag i en begagnat. Den är väl värd några hundra tycker jag. Commander är delvis irriterande med sitt blinkande. Dessutom tycker jag Nikon kunde ha byggt in mer automatik så att kamera och blixt växlar till iTTL när blixten monteras på huset. Som det nu är blir det skit om man glömmer ställa om.
Dessutom har inte alla exponeringar fungerat klanderfritt i remote (för mej). Alla dessa problem försvinner med kabeln.
Tro inte jag vill klanka på Remote. Det har också stora fördelar men jag värdesätter SC-17.
/AnWi
Trracer
Aktiv medlem
Olsn skrev:
Fungerar iTTL-en med SC-17 monterad?
... undrar en som också går i köptankar.
/Olsn
Då den egentligen bara för alla "piggar" vidare och innehåller ingen elektronik så ska den vara kompatibel, ja.
AnWi
Aktiv medlem
Olsn skrev:
Fungerar iTTL-en med SC-17 monterad?
... undrar en som också går i köptankar.
/Olsn
D70 ser ingen skillnad om blixten sitter på huset eller på kabeln. Alla förbindelser från kamerans blixtsko är bara förlängda till blixten.
Det man får på köpet är en stativgänga så att man kan montera blixten på vilket statis som helst.
Dessutom finns kabelkontakter så man kan trigga flera blixtar. Till dessa fungerar nog inte iTTL. Det finns för få anslutningar (om jag fattar rätt).
/AnWi
P.S. Daniel var snabbare. D.S.
fredrik_hedman
Aktiv medlem
Trracer skrev:
Jag ska köpa den när plånkan tillåter
Har själv missat några bilder i starkt ljus från solen och vill ändå använda blixt. Då är det svårt för blixten att veta vad d70in säger.. (typ)
Plus att vid porträtt foton blixtrar det mindre.
Har själv en 800 till min d70 & är jätte nöjd.
Ja, det var bara de..
AnWi
Aktiv medlem
kentronny skrev:
Tack för alla tips, nu har jag beställt Kamera + 1 gb minne + SB 800.
Have fun!
/AnWi