** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 kitoptiken

Produkter
(logga in för att koppla)

Runo

Aktiv medlem
Köpte en D70 i höstas med kitoptiken. Nu har jag märkt att zoomringen "hackar" när man vrider på från vidvinkel mot tele det försvinner någonstans vi ca 30mm. Zoomningen går altså inte mjukt genom hela registret.Är det någon annan som upplevt samma sak.

Nej, jag har inte haft det, men min är bara en månad gammal. Jag skulle börja med att rapportera det på Nikons support web (du får svar inom en dag).

Jaha då har man haft optiken inskickad till Nikon.
Den kom tillbaka i princip samma skick som jag skickade den. Möjligtvis att det går liiite lättare. Enligt pappret som var med hade de smörjt den.
*suck*

Stigningen på zoomringen kan ju variera över brännviddsområdet och då upplever man det som en ändring i vridmotståndet. Detta är inget fel utan ett konstruktionssätt. Har du jämfört med någon annan likadan optik för att se om det är annorlunda?

Japp
provade en bekants och den där gick zoomringen lättare över hela området jämfört med min. Den hackade inte heller som min gör.

Min går jämt och fint över hela. Har fotat ca 3000 bilder under ett halvår. Hoppas det löser sig.
MVH Örian

Hej Niclas!

Min kitlins verkar vara likadan som din, om det kan vara någon sorts tröst.

Det går lätt att zooma från 70 och nedåt nästan hela vägen. Men från 18 är det trögt den första biten mot 35 cirka.

Har märkt det men inte reflexterat över det förrän du påpekade problemet. Men nu är objektivet ett år drygt och jag får leva med det lilla felet.
/Fride

Min kitglugg var exakt likadan efter ett par veckors användande. Funderade på att lämna in den men bestämde mig för att "tok-zooma" =) och då släppte det lite men det känns som man skulle vilja spruta in lite olja men det kanske inte är att rekommendera, hehe.
Jag tycker problemet kommer och går. Ibland mer påtagligt än andra gånger. Kanske beror på värme eller kyla. Jag tyckte problemet var mer påtagligt när det är varmt ute.
Det känns mer nu när man har en annan dyrare tele-zoom som är helt steglös och mjuk i zoomen att jämföra med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar