Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 eller S modellen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kört min D70 sen oktober och tagit flera tusen bilder med den utan problem. Den nya D70s föranleder inte mig att uppgradera, men för Victor handlar det om den första digitalkameran, så det är en annan femma. Det är vanskligt att sia om prisutvecklingen, men det troliga är att den sjunker rask när D70 börjar ta slut. Innan dess vill nog Nikon köra den som en finare modell till högre pris. Dessutom tycks Victor ange rekommenderade priser, vilket är klart högre än lägsta butikspris. Jag tycker du ska köpa den vanliga D70, uppgradera firmware när det kommer och köpa en extra blixt eller glugg för mellanskillnaden. Jag kan rekommendera 50mm 1,4 eller 85mm 1,8 - den senare är ett mycket trevligt porträttobjektiv. Bland blixtarna tycker jag att du ska köpa SB-600 - det räcker bra. SB-800 (jag har båda) är klart bättre, men onödigt om du inte ska fjärrstyra fler blixtar. En SB-600 är ändå ljusår bättre än den inbyggda och du kan fjärrstyra en SB-600 med den inbyggda, vilket tillåter en del kreativa upplägg.

//Lasse
 
Har redan bestämt mig för en D70 med 18-70 mm optiken köper den i slutet av denna månad. Det blir ju min första egna digitala kamera, har en så länge lånat en Canon powershot G3 annars har ja mäst jobbat med min egen Analoga olympus som jag också trivs med.
 
Inhandlat en Nikon D70

Victor_B skrev:
Har redan bestämt mig för en D70 med 18-70 mm optiken köper den i slutet av denna månad. Det blir ju min första egna digitala kamera, har en så länge lånat en Canon powershot G3 annars har ja mäst jobbat med min egen Analoga olympus som jag också trivs med.

Har nu gått o inhandlat mig min kamera och hoppas på mycket nöje och fina bilder.
 
Jag tror inte priset på d70s kommer att sjunka nämnvärt ännu på ett tag. d70 kommer att finnas kvar tills d50 kommer och då motiverar den ett högre pris på d70s. Möjligen kan priset på d70 sjunka ytterligare när d50 kommer för att rensa ut de sista ur lagerna, www.ritzcamera.com tar exempelvis 750 usd för d70 huset, alltså runt 5500 kr. Snacka om prisvärt...
 
maxim skrev:
Måste bara fråga, varför ska man ha en kortläsare istället för kameran?

Det går betydligt snabbare och tar inte på batterierna på kameran. Man riskerar itne heller kameran när man ansluter den till datorn. Även om det SKA vara riskfritt så händer det att någonting kan gå sönder i USB porten på kameran.

Jag har hört flera som förstört sina kameror på det sättet och det är inte alltid det går på någon garanti.

Detta är naturligtvis inget specifikt för just D70 utan gäler i princip alla digitalkameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.