Annons

Nikon D70 eller S modellen

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående de förbättrade menyerna så kanske man får del av dem ändå...

Nikons hemsida
"Samtidigt som vi lanserar D70s släpper vi även en firmware-uppdatering till alla nuvarande D70-ägare (uppdaterade menyer med liknande design i D70s; förbättrad AF m.m.) Uppdateringen finns tillgänglig fr.o.m. maj 2005..."
 
Victor_B skrev:
Enligt en vän som jag gick tillsammans med på foto gymnasiet som nu jobbar i en fotobutik här i Göteborg så kommer både D70 och S modellen väldigt snart att rasa i pris.

Beror väl på att det kommer en D200 som blir billigare än Canon EOS 20D då förstås. ;-)
 
Frågade Nikon om det på fotomässan men svaret blev som vanligt "Vi hoppas väl på det men vi får inte veta någonting om vad som är på gång".
 
I höstas kostade D70 med kitobjektivet 11000kr.
Under vintern har man varit tvungen att sänka priset för att hålla igång försäljningen på grund av att man har vetat om att Nikon ska släppa en ersättare till D70 till våren.

D70s kostar nu lika mycket som D70 kostade innan "kampanjpriserna" började i februari.

Min gissning är att D70s kommer att ligga kvar på dagspriset kring 11000kr och D70 kommer att vara något billigare tills dom tar slut.
När dom tar slut går ju inte att säga eftersom Nikon bygger sin uppgift på att dom räcker till juni på historisk försäljning där folk suttit och väntat på ersättaren och nu när doen kommer kanske väljer D70 pga sitt låga pris.
Det kan mycket väl vara så att dom tar slut tämligen omgående. Dessutom är juni bara 5 veckor bort nu.

Den enda skillnaden som är värd att notera är möjligheten till trådutlösare vilket möjliggör vetikalgrepp med full funktionalitet.
Att kameran är snabbare via USB är ju bra om man tankar direkt från kameran men man kan lika gärna använda minneskortsläsare.

Jag tror dessutom att D50 kommer att ta en stor del av "D70s" kunderna och därmed skapa utrymme för en efterträdare till D100 senare i år och då kan Nikon låta D70s gå i graven.
 
Dajo skrev:
.



Min gissning är att D70s kommer att ligga kvar på dagspriset kring 11000kr och D70 kommer att vara något billigare tills dom tar slut.
När dom tar slut går ju inte att säga eftersom Nikon bygger sin uppgift på att dom räcker till juni på historisk försäljning där folk suttit och väntat på ersättaren och nu när doen kommer kanske väljer D70 pga sitt låga pris.
Det kan mycket väl vara så att dom tar slut tämligen omgående. Dessutom är juni bara 5 veckor bort nu.

.Jag tror dessutom att D50 kommer att ta en stor del av "D70s" kunderna och därmed skapa utrymme för en efterträdare till D100 senare i år och då kan Nikon låta D70s gå i graven.
Tar slut?
Ehh, CyberPhoto säger idag att nya D70 väntas komma in 2005-04-28. Vadå tar slut. Vadå lager. De har inte de på lager, men de tar in fler. Varför? :)
Jag tror att D70 går ner i pris ändå, när D70s börjar komma in i butikerna.
Skall man ha is i magen?
Kanske, men snart skall jag beställa min D70 (ej D70s)
 
Fred H skrev:
Tar slut?
Ehh, CyberPhoto säger idag att nya D70 väntas komma in 2005-04-28. Vadå tar slut. Vadå lager. De har inte de på lager, men de tar in fler. Varför? :)
Jag tror att D70 går ner i pris ändå, när D70s börjar komma in i butikerna.
Skall man ha is i magen?
Kanske, men snart skall jag beställa min D70 (ej D70s)

Med tanke på att Nikon slutat tillverka D70 så är det endast det som finns i generalagentens lager samt ute i butikerna som finns att köpa.

Nikon-Sverige har aviserat att deras lager tar slut i juni om D70 säljs i samma takt som under vintern. Efter det kan ine butikerna beställa nya utan dom har sitt lager och sedan är det slut.
Sedan är det D50 och D70s som finns att köpa nytt och jag tror inte att D70 kommer att sjunka mer än den redan gjort.
 
Garantier inom EU

hur ligger det till om man skulle beställa en D70 från något annat Eu land för att kanske få den för ett lite billigare pris. Någon som vet om det är 1 års garanti eller mer ?
 
Re: Garantier inom EU

Victor_B skrev:
hur ligger det till om man skulle beställa en D70 från något annat Eu land för att kanske få den för ett lite billigare pris. Någon som vet om det är 1 års garanti eller mer ?

Japp, Nikon har europagaranti som är giltig i ett år.
 
Det är märkligt att hos www.ac-foto.de
kostar D70+18-70 898€ och Canon 350D+18-55 949:- I Sverige är det tvärt om. Båda under "Sonderangebote"

Kan någon förklara hur garantiservice fungerar vid köp av Nikon kamera i ett EU land? Skall Nikon Sverige ta hand om det eller skickas till , t.ex. Tyskland för garantiservice?
Det gäller även vissa svenska återförsäljare också. T.ex. Fyndbörsen har lägre priser, men inte Nikon serviceverkstad på sin lista. Och Nikon har inte de som återförsäljare heller.
/Fred
 
Scratchen skrev:
svensk moms tillkommer, ja, eftersom norge inte är med i EU. Vettigast verkar vara att beställa från Tyskland för tillfället.

www.ac-foto.de har ofta vettiga priser.

Svensk moms tillkommer inte eftersom vi har fri handel med Norge. ni kanske komemr ihå EES avtalet som vi hade innan vi gick med i EU? Det gäller fortfarande.

Man momsar i Norge och sedan är det inget mer.
 
Med risk att jag är tjatig, uprepar frågan:
Hur fungerar garantiservice i Sverige för Nikonkameror köpta i Europa?
Har någon kunskap/erfarenhet av detta?
/Fred
 
Fred H skrev:
Med risk att jag blir tjstig, uprepar frågan:
Hur fungerar garantiservice i Sverige för Nikonkameror köpta i Europa?
Har någon kunskap/erfarenhet av detta?
/Fred

Europagaranti för digitalkameror...
På objektiv, blixtar samt ev analoga kameror har man världsgaranti.

Man kontaktar helt enkelt nikon-Sverige och skickar in kameran med kvittokopia.
 
Dajo skrev:
Nikon-Sverige har aviserat att deras lager tar slut i juni om D70 säljs i samma takt som under vintern. Efter det kan ine butikerna beställa nya utan dom har sitt lager och sedan är det slut.
Enl. Nikon så finns det tillgång på dem långt in i Juli utan problem så de lär inte ta slut så fort.
 
Danne_S skrev:
Enl. Nikon så finns det tillgång på dem långt in i Juli utan problem så de lär inte ta slut så fort.

Jag hörde Juni men hur som helst finns det en begränsad mängd D70 kvar och när lagren är tomma går dom inte längre att köpa nya.

Dessutom är Nikons prognos baserad på vinterns försäljning och skulle man få en ökning nu när vi vet priset och funktioner på D70s så kan det ta slut fortare.

Jag tror inte att D70 blir biligare så ska man ha en bör man skynda sig att köpa.
 
Fredrik Hönig (Fred H)skrev i "Inte bara ElGiganten" på
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=442845#post442845

Inte bara ElGiganten.
Inte bara Elgiganten som har fel(?) priser.

Titta på den här tyska sidan:
http://pixxass.de/tep/catalog/defau...31c8edf7e8f2ee3

Nikon D70 + 18-70 kostar 799 EUR
Nikon D70 + 28-80 kostar 908 EUR
och se och häpna:
Nikon D70 endast Body kostar 868 EUR.

Vågar man beställa den första?
Till sist, ber om ursäkt för att bryta mig in på Canontråden med Nikonsvar :) men kunde inte hålla mig :D

/Fred

Se också min tidigare inlägg i den här tråden.
 
Prisutveckling av D70+18-70:
phistgfx2.cgi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.