Annons

Nikon D60 vs Canon 400D bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

synthetic242

Aktiv medlem
Någon som kan svara på om hur bildkvaliteten är om man kör JPG mellan dessa 2 kameror.
Jag fotar aldrig i RAW.

-offtopic-
Jag råkade tappa min 350D som gör att blixten har svårt att poppa upp så jag funderar på att uppgradera till lite nyare kamera, jag behöver ingen värsting för jag är inget proffs.
Man hör hur den vill poppa upp med gör det ej utan jag får hjälpa till o man bör vara lite snabb innan error dyker upp i disp.
Nån som vet vad felet kan vara?
-/offtopic-

En del säger mig att jag vill ha Nikon (ljusmätning via lampa).
Canon's fördel är samma handhavande som innan och dess begränsningar som jag har retat mig på ibland, men liknande/andra begränsningar finner man i Nikon sen.
Sen vill jag ha (vet inte om det är bättre egentligen) färre fokuspunkter för ibland "väljer" Canon fel...ett jävla pill att välja vilken jag vill ha...jag vill nästan alltid ha center..kanske inte Nikon heller klarar vad vet jag, men gamla pocket gjorde man fokuslåsning om man ville. Säkert SBS inblandat....

Lämnar jag Canon kan man sälja fjärrkontrollen och radiosändaren till mina studioblixtar.
 
Jag vet inte hur skillnaden är på jpeg bilder mellan de två kamrorna men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad. Både Canon och Nikon gör bra kameror.

Du verkar ju hållt på ett tag med foto och vet lite vad du vill.
Jag hade tidigare en 400D som jag sålde och köpte en begagnad 20D. Ett byte som jag är mycke nöjd med. Jag kör nästan alltid med endast mittenpunkten för AF. Den klarar lite högre iso. 1600 blir lite grusigt såklart men för minnesbilder som inte behöver vara perfekta är det grymmt bra. En 30D har även spotmätning som är smidigt om du använder mittpunkten mycke.

Eftersom du inte listar objektiv ibland de som du kan sälja om du byter till nikon så gissar jag att du inte har direkt många. Så om du har många vänner som har Nikon och är villiga att låna ut objektiv men färre med canon så är finns det ju helt klart argument att byta.
 
Är inte spotmätning för ljusmätning och inte fokusering?
På 350D har man 7 (?) fokus-punkter som ibland visar flera ibland 1, men om jag vill alltid ha den i mitten så är det en massa pillade i kameran och detta måste göras mellan varje kort...eller?

Jag har endast kit-obj 18-55.

Men för mina blixpaket behöver jag min FM-sändare som ej behövs om jag kör Nikon. Canon skickar ut ljudmätning via blixt (likaså Sony), det gör inte Nikon... som kör via lampa. Min budget Canon S3 kör oxo lampa och funkar bra med blixtpaket.


Jag vet inte hur skillnaden är på jpeg bilder mellan de två kamrorna men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad. Både Canon och Nikon gör bra kameror.

Du verkar ju hållt på ett tag med foto och vet lite vad du vill.
Jag hade tidigare en 400D som jag sålde och köpte en begagnad 20D. Ett byte som jag är mycke nöjd med. Jag kör nästan alltid med endast mittenpunkten för AF. Den klarar lite högre iso. 1600 blir lite grusigt såklart men för minnesbilder som inte behöver vara perfekta är det grymmt bra. En 30D har även spotmätning som är smidigt om du använder mittpunkten mycke.

Eftersom du inte listar objektiv ibland de som du kan sälja om du byter till nikon så gissar jag att du inte har direkt många. Så om du har många vänner som har Nikon och är villiga att låna ut objektiv men färre med canon så är finns det ju helt klart argument att byta.
 
Har inte så mkt grejor, inga obj/filter elr dyl iaf.

Det jag tänker på när det gäller bildkvaliteten är ju att Nikon verkar köra nån slags "medel"-jpg istället för "hög" kvalitet nu eller om man ser det bakvänt så kör Canon då med låg komprimering och Nikon med hög. Men Nikon kanske ger tillräckligt bra ändå?
Canon kan man ju ställa detta på.

Jämförelse melan 400D och D60

JPG http://www.dpreview.com/reviews/nikonD60/page23.asp
RAW http://www.dpreview.com/reviews/nikonD60/page25.asp
ISO http://www.dpreview.com/reviews/nikonD60/page27.asp
Upplösning http://www.dpreview.com/reviews/nikonD60/page27.asp

Canon är bäst utom på upplösningen då de står jämt.
Eftersom du redan har grejer från din 350D så anser jag att du bör köpa 400D.

/Stefan
 
Är inte spotmätning för ljusmätning och inte fokusering?
Jo precis. Men jag ville peka på en bra fuktion om du ändå byter kamera.

På 350D har man 7 (?) fokus-punkter som ibland visar flera ibland 1, men om jag vill alltid ha den i mitten så är det en massa pillade i kameran och detta måste göras mellan varje kort...eller?
På 350D är jag osäker men på 400D så har du ju knappen längst upp till höger på baksidan som du trycker in och sedan rullar på hjulet för att välja autofocuspunkt. Det lyckas jag göra utan att ta ner kameran.
På 20D och jag gissar 30D och uppåt så kan du välja om du vill ha de på tidigare beskrivet sätt fast med hjulet på baksidan som blir enklare eller om du vill välja direkt med en liten joystick som finns på baksidan. Båda tycker jag funkar bra att göra utan att ta ner kameran.

Jag har endast kit-obj 18-55.
Då kan du ju som sagt välja om till Nikon om det finns möjlighet att låna objektiv och testa mer i din närhet. En helt ny värld kommer öppna sig med bättre och tyvärr dyrare objektiv i olika brännvidder.

Men för mina blixpaket behöver jag min FM-sändare som ej behövs om jag kör Nikon. Canon skickar ut ljudmätning via blixt (likaså Sony), det gör inte Nikon... som kör via lampa. Min budget Canon S3 kör oxo lampa och funkar bra med blixtpaket.
Studioblixtar är jag tyvärr ingen expert på. Jag har en Canon 430EXII blixt och den har lampa som hjälper autofucsen.
 
Fortsättning:

fan vad massa beteckningar på Nikon linser det finns, vad står alla för, AF, AF-S, VR...?
Klarar mig sig gott med en AF-S eller vad är VR?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.