Annons

Nikon D60 Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaSWes

Aktiv medlem
Ok nu måste jag få hjälp. Detta är en djup djungel.
Äger en Nikon D60 med tillhörande AF-S 18-55/3,5-5,6G. Nu funderar jag på ett nytt objektiv till min kamera. Är en glad nybörjare som fotograferar mycket ute och tycker att mitt kit-objektiv fungerar ganska bra till det, men nu är det vinter och lite mer fotomöjligheter inomhus väntar. Vilket håll ska jag gå åt? De objektiv jag har tittat på är Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR och Nikon AF-S 50/1,5G, två helt skilda objektiv jag vet men... Någon som har en uppfattning om dessa objektiv? Finns det något annat i samma prisklass?
Sen en annan fråga, om jag i framtiden kommer att uppdatera min kamera till en med inbyggd autofokus typ D90, kommer jag då att få något problem med mina AF-S objektiv? /A

Ok nu måste jag få hjälp. Detta är en djup djungel.
Äger en Nikon D60 med tillhörande AF-S 18-55/3,5-5,6G. Nu funderar jag på ett nytt objektiv till min kamera. Är en glad nybörjare som fotograferar mycket ute och tycker att mitt kit-objektiv fungerar ganska bra till det, men nu är det vinter och lite mer fotomöjligheter inomhus väntar. Vilket håll ska jag gå åt? De objektiv jag har tittat på är Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR och Nikon AF-S 50/1,5G, två helt skilda objektiv jag vet men... Någon som har en uppfattning om dessa objektiv? Finns det något annat i samma prisklass?
Sen en annan fråga, om jag i framtiden kommer att uppdatera min kamera till en med inbyggd autofokus typ D90, kommer jag då att få något problem med mina AF-S objektiv? /A

Ett ljusstarkt 50 mm är alltid kul, kanske ett ljusstarkt 30 mm är ett alternativ.
Jag hade tagit en titt på Sigmas och Tamrons 17-50, f2.8. Väldigt prisvärda normalzoomar.

AF-S är bara en bonus om du använder det på en D90. Gör objektivet snabbare och tystare.

Hej!

Eftersom du letar efter objektiv för inomhusfoto i vintermörker föreslår jag att du tittar på objektiv med maxbländare 1.4 exv Sigma 30/1.4 och Nikon resp Sigmas 50/1.4. Kanske övervägande Sigmas 30 mm då annars foton från exv en middag mer blir en samling enskilda porträtt med 50 mm (vilket ju kanske iofs inte behöver vara fel:). För att exemplifiera så prövade jag själv just nu med motsv 50 mm på DX-format och behövde då gå ca 5-6 m bort från vårt matbord som är 180x220 cm för att få med (fiktiva) gäster längs långsidorna. Så det behövs med andra ord ganska stora rum om man vill få med flera personer med en 50:a på en DX-kamera (som exv D60). Med 30 mm så räcker det med att gå ca 2 m bort. Har själv ett par blandade Nikon 2.8-zoomar och nu under kvällstid november har det i Stockholmstrakten med blandade lampor kring 40-50 W (glöd samt lågenergiekvivalenta 7-10W) ändå inte blivit bättre slutartider än ca 1/10-30 och då med 1600-3200 i ISO så själv letar jag efter något ljusstarkare och då en fin 1.4:a. Sigmas 30/1.4 har jag läst mycket bra om och sett fina bilder ifrån, min enda tveksamhet är att den är för DX-format och jag planerar på sikt FF, blir nog en sådan snart i alla fall. Har annars beställt en Nikon AFS 50/1.4 men sneglar väldigt mycket på Sigmas nysläppta dito som verkar vara väldigt bra och jag är inte övertygad om att Nikons slår den när deras väl kommer.

hoppas det hjälpte dig på något vis i funderingarna

Senast ändrad:
Vi får väll se

Tack för tipsen, det lutar åt ett ljusstarkt 50mm eller 30 mm har inte bestämt märke än dock...

Jag hade nog tittat på Nikons 35/2.0 framför Sigmas 30/1.4, om du inte behöver de extra bländarstegen. Jag upplevde Sigman som oskarp på bländare upp till 2.0, medan Nikonen presterade mycket bättre på samma bländare.
Sen har jag visserligen läst en del om att det gäller att ha tur och få ett bra exemplar av Sigmas 30/1,4 för att det ska prestera värdigt.

Nikon Nikkor AF 50/1,8 D

Är ju ett hett tips, ska vara grymt prisvärt. runt 1000 kr och rekomenderas av MÅNGA för just sådan sorts fotografering.

Nikon Nikkor AF 50/1,8 D

Är ju ett hett tips, ska vara grymt prisvärt. runt 1000 kr och rekomenderas av MÅNGA för just sådan sorts fotografering.

Inte heller Autofokus tyvärr. Och lite för mycket tele förmodligen.

Själv köpte jag nyligen Sigmas 30mm 1.4. Mitt ex frontfokuserade en del och skickades omedelbart in för kalibrering. Tillbaks idag, så jag återkommer när jag hunnit testa det igen! :)

Om man inte tycker att Nikons nya AF-S 50mm 1,4 är för mycket tele så är ju det annars förmodligen ett mycket bra objektiv (när det släpps). Bättre för porträtt än Sigma 30mm också.

Själv köpte jag nyligen Sigmas 30mm 1.4. Mitt ex frontfokuserade en del och skickades omedelbart in för kalibrering. Tillbaks idag, så jag återkommer när jag hunnit testa det igen! :)

Ok nu kommer en nybörjarfråga!!! Vad menas med frontfokuserade?? Vad är det och hur vet jag att objektivet gör det? ;)

Ok nu kommer en nybörjarfråga!!! Vad menas med frontfokuserade?? Vad är det och hur vet jag att objektivet gör det? ;)

Fokus hamnar lite framför det man fokuserar på. I mitt fall så testade jag att fota en linjal på ett bord snett framifrån. Fokuserade på 10cm-strecket men fokus kom nånstans vid 8-9 cm. Detta vid bl 1.4. Om jag bländade ner till 2.8 så blev även 10cm-strecket skarpt, men då tappar man ju lite vitsen med att köpa ett 1.4-objektiv. :)

Detta innebär förstås att om du fotar på ett ansikte (med bl 1.4) så blir det lite suddigt/oskarpt eftersom fokus är nånstans i luften framför ansiktet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto