Annons

Nikon D60 - är VR värt att vänta på?

Produkter
(logga in för att koppla)

rubygirl

Aktiv medlem
Vi ska köpa vår första digitala systemkamera och efter mycket fundering föll valet på en Nikon D60. Tyvärr är den nu slut överallt, förutom i en variant med kitobjektiv utan VR. Är lite tveksam till att köpa utan, men är samtidigt sjukt köpsugen. Och ja, det är D60 som gäller.

Vad tycker ni? Är ett objektiv med VR worth the wait (som kan bli rätt lång, antar jag)? Vi har inga planer på att köpa ytterligare ett objektiv förrän vi lärt oss kameran och hur vi brukar fota, så det är inget alternativ just nu.

Tacksam för input!
 
Ja,det är värt varenda krona med bildstabilisering,något du säkert ångrar senare.Så när du köper objektiv så köp med VR som bildstabilisering heter på Nikonspråk.Det är särkilt bra att ha tex på längre telezoomar för att motverka skakningsoskärpa som lätt blir annars.Och på kitobjektivet som följer med använder man ju mycket inomhus då det är sämre ljus och stor risk för oskärpa,så mitt råd är att vänta,var har du kollat nånstans ?
 
Visst är VR bra i många situationer men ett enben stativ som inte kostar många kronor är enl min uppfattning en fullgod ersättare. Sedan är ju frågan vilket kitobjektiv som du väntar på ? Vill du absolut ha VR så brukar det finnas en del Nikon 18-55 och 55-200 med VR ute på begagnatmarknaden. Ibland oxå 18-135,16-85 och 18-200 fast de är sällsyntare.
 
Ja det var det jag anade, att VR är något man skulle ångra att man inte köpte. Stativ är inget alternativ, vi vill kunna vara lite mer spontana än så, och ju färre prylar man behöver släpa på desto större chans att kameran får följa med när man går ut.

Då väntar vi, och håller samtidigt koll på beg-marknaden. Och ja det är ett 18-55 som är aktuellt.
 
"Begagnatmarknaden" när det gäller kameror - har du några tips utöver Blocket och annonserna på denna sajt?

Visst är VR bra i många situationer men ett enben stativ som inte kostar många kronor är enl min uppfattning en fullgod ersättare. Sedan är ju frågan vilket kitobjektiv som du väntar på ? Vill du absolut ha VR så brukar det finnas en del Nikon 18-55 och 55-200 med VR ute på begagnatmarknaden. Ibland oxå 18-135,16-85 och 18-200 fast de är sällsyntare.
 
Nu ser jag att det finns en del nätbutiker som har den inne. Vi satsar dock på att finkamma stan i helgen så att vi kan börja leka med kameran direkt. Men vad bra, då vet vi att det är VR vi ska satsa på.
 
Ja, jag skulle också invänta möjligheten att köpa med VR! Mitt första objektiv till D60n var just 18-55 utan VR vilket jag ångrade.

Rysligt häftigt namn förresten! Lycka till med köpet!
 
MediaMarkt hade något reklamblad igår med en himla massa kameror, minns inte på rak arm vilka kombinationer av objektiv det var, men det kan vara värt att kolla det.
 
Kanske inte ger något svar på om du ska köpa VR eller inte, men en snabbkoll på prisjakt.nu visar att det finns ett antal firmor som har D60 med VR-objektiv som kit i lager.
 
Måste vara något fel på CPs kalkyl eftersom 520 kr i 12 månader blir 6.240 kr.

5.595 torde bli 466 kr + 29 i aviavgift = 495 kr/mån i 12 månader.

Natti natti ...
 
Haha vad snälla ni är. Nu hittade vi faktiskt en D60 med 18-55 VR på Expert, där jag kunde utnyttja en Coop-värdecheck som gav 5% rabatt och på så sätt komma ned i nästan det pris som nätbutikerna erbjuder.

Jag och maken har tagit bilder hela helgen och är helt förälskade. :)
 
Haha vad snälla ni är. Nu hittade vi faktiskt en D60 med 18-55 VR på Expert, där jag kunde utnyttja en Coop-värdecheck som gav 5% rabatt och på så sätt komma ned i nästan det pris som nätbutikerna erbjuder.

Jag och maken har tagit bilder hela helgen och är helt förälskade. :)

Grattis till köpet ! Bara man väntar så ordnar allt sig !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.