Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D5300
- Trådstartare HelenJ
- Start datum
Hej!
Jag funderar på att köpa denna kamera, är det någon som testat den, eller äger en sån?
Någon som har nått bra tips om jag bör köpa / inte köpa den?
MVH
Helen
Det är den senaste varianten i en serie (D5000, D5100, D5200) av kameror som är välkända och sålt i stora mängder - det är ett tryggt köp
Sedan är det svårt att veta om det är en passande kamera för dig utan att veta något om vad du gärna vill se i en kamera - vad har du fotograferat med hittills? Hur mycket fotograferar du? Vad fotograferar du helst? Finns det något speciellt du skulle vilja börja fotografera?
Som en generell kommentar kan man säga att alla systemkameror i den här prisklassen, oavsett fabrikat, är bra och tar bra bilder. Sedan är de lite olika, men det handlar mer om detaljer i hur man använder dem. Sett till allmän tillförlitlighet och bildkvalitet är alla sådana här kameror bra.
Det finns ju dessutom lite billigare och lite dyrare varianter av kameror, det handlar överlag väldigt lite om bildkvalitet, snarare om att man betalar för finesser av olika slag.
Beskriv gärna vad du skulle vilja få ut av en kamera så är det enklare att ge lite mer konkreta råd
eskil23
Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa denna kamera, är det någon som testat den, eller äger en sån?
Någon som har nått bra tips om jag bör köpa / inte köpa den?
De fördelarna som D5300 har är inbyggd WiFi och vikbar skärm. Om det är egenskaper som är viktiga för dig så har du hittat rätt kamera. Annars kan du lika gärna köpa den billigare D3300.
pal123
Aktiv medlem
De fördelarna som D5300 har är inbyggd WiFi och vikbar skärm. Om det är egenskaper som är viktiga för dig så har du hittat rätt kamera. Annars kan du lika gärna köpa den billigare D3300.
Den har också GPS.
HelenJ
Medlem
Hej
är väl ute lite efter Wi-fi'n...
Annars så är jag en amatör som mest fotar natur o djur, städer, byggnader.. och vänner
Ska börja med lite porträtt fotografering är det tänkt, har byggt en liten studio hemma, en vädligt enkel men jag tror det kommer att funka bra...
Priset för en D5300 med objektiv 18-55 kostar typ 7500kr
Vad kan annars vara en bra kamera för dom pengarna...
Idag har jag en 7-8 år gammal Sony A100 -- jag vill byta till Nikon...
Helen
Annars så är jag en amatör som mest fotar natur o djur, städer, byggnader.. och vänner
Ska börja med lite porträtt fotografering är det tänkt, har byggt en liten studio hemma, en vädligt enkel men jag tror det kommer att funka bra...
Helen
Hej
Helen
Wifi-funktionen fungerar bra, enda svagheten där är väl att det är rätt begränsat med funktioner. Men det är mycket enkelt att ladda ned bilderna från kameran och att fjärrutlösa den.
Ok, låter som generell fotografering Plus porträtt. Sådant sköter en D5300 bra.
Andra kameror i samma prisklass och med inbyggd wifi ... Om ser till genomsnittspriser så finns det en del varianter:
- Panasonic GM1 och G6 (Och GX7 om du går upp en aning i pris)
- Samsung NX300 eller NX20
- Fujifilm XA-1 eller XM-1
- Sony Nex 5T/5R, Nex 6, A5000
- Olympus E-M10, E-P5
Alla de här är spegelfria kameror där du antingen har någon form av elektronisk sökare eller tittar direkt på skärmen baktill.
Kan du tänka dig att ha wifi via en en lös adapter så finns det mängder med alternativ. Till exempel traditionelal systemkameror som Canon Eos 700D , Nikon D3200/D3300/D5200 eller Pentax K5 II/K50.
Sett till bildkvalitet är skillnaderna mellan kamerorna från olika fabrikat rätt liten. Däremot skiljer det en del i hantering, i utformning av knappar och reglage och i vilka finesser man väljer att ta med.
Något speciellt skäl att du ville byta till just Nikon?
Tokoza
Aktiv medlem
Sonys nya spegellösa verkar trevlig:
Sony A6000:
https://www.youtube.com/watch?v=llmciAKNq9c
Fördelen med denna, jämfört med Nikons systemkameror, är att det går att koppla till äldre objektiv med adaptrar utan korrektionslins. Mycket troligt att detta inte funkar med Nikonhus (för att kunna fokusera på objekt på längre avstånd behövs här ofta adapter med korrigeringslins). Sony A6000 är säkert också bättre på video jämfört med t ex Nikon d5300.
Sony A6000:
https://www.youtube.com/watch?v=llmciAKNq9c
Fördelen med denna, jämfört med Nikons systemkameror, är att det går att koppla till äldre objektiv med adaptrar utan korrektionslins. Mycket troligt att detta inte funkar med Nikonhus (för att kunna fokusera på objekt på längre avstånd behövs här ofta adapter med korrigeringslins). Sony A6000 är säkert också bättre på video jämfört med t ex Nikon d5300.
eskil23
Aktiv medlem
Vilka äldre objektiv skulle det i så fall vara som inte passar på en D5300? Nikon har kört med samma F-bajonett sedan 1959 och äldre objektiv än så tror jag inte är så intressanta.
Sedan så kan D5300 filma i 1920×1080 60fps, vilket är precis samma som Sony A6000 klarar av.
Tokoza
Aktiv medlem
Menade äldre icke Nikon objektiv, som tex Zeiss Tessar 45mm f2.8 med c/y fattning.Vilka äldre objektiv skulle det i så fall vara som inte passar på en D5300? Nikon har kört med samma F-bajonett sedan 1959 och äldre objektiv än så tror jag inte är så intressanta.
Sedan så kan D5300 filma i 1920×1080 60fps, vilket är precis samma som Sony A6000 klarar av.
Systemkameror har ännu så länge ganska dålig autofokus i LV (som är aktiv vid filmning), där borde A6000 var mkt bättre. Men A6000 saknar vanlig mikrofoningång, måste gå via blixt fästet istället... vilket kan bli mer kostsamt...
HelenJ
Medlem
Tack för svar o tips...
Jag har testat några Nikon kameror, och jag tycker dom känns bra att fota med, lite annorlunda mot min Sony, men det är ju rätt "gammal" nu, kanske är det,,,
Men som amatör när man inte kan så mycket så får jag gå på känsla och det jag läst och fina tips och så från er här...
Jag har även funderat på begagnat, men skippat det, ett nytt kamerahus blir det i alla fall, kan köpa begagnade objektiv o tillbehör sen...
Ha en fin dag
Jag har testat några Nikon kameror, och jag tycker dom känns bra att fota med, lite annorlunda mot min Sony, men det är ju rätt "gammal" nu, kanske är det,,,
Men som amatör när man inte kan så mycket så får jag gå på känsla och det jag läst och fina tips och så från er här...
Jag har även funderat på begagnat, men skippat det, ett nytt kamerahus blir det i alla fall, kan köpa begagnade objektiv o tillbehör sen...
Ha en fin dag
Tack för svar o tips...
Ha en fin dag
Moderna systemkameror är överlag såpass tekniskt bra numera att verkligen kan köpa dem på magkänsla, det är ju trots allt ett verktyg man får bäst resultat med just om man trivs med den.
Köpa begagnade fotogrejer är generellt en bra idé, det är om inte annat ett billigt sätt att prova både kameror och objektiv. Ofta kan man köpa begagnade grejer, använda dem i ett halvår och sälja dem med en minimal förlust eller rent av till samma pris ett halvår senare - billigare hyra hittar man ingenstans