Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 vs D90 för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
oj, nu såg jag att det var en sida till med svar.

bildkvalitén tror jag inte att jag kanske kommer märka så stor skillnad på, är ju total amatör och nybörjare. Jag tyckte faktiskt att d90 var skönare grepp på trots att jag inte har jättestora händer, det var som att lillfingret hamnade utanför på 5100, men jag tror inte att det spelar så stor roll i slutändan.

Det är verkligen svårt att veta vad man ska välja, men eftersom jag tycker om att filma framförallt barnen som är små så tycker jag att det är ganska viktigt att det är hyffsad filmning på den. Men det är ju främst foto jag vill ta.

En sak som är säker, det är att utvecklingen på elektronik går fort, så om 3-4 år så kanske man vill köpa ett nytt hus. Har ditt fotointresse hållt i sig till dess så kan du om du behöver skaffa ett nytt hus.
Objektiven däremot de kommer att leva mycket längre.
 
Jo, så kan det ju vara, och då är det kanske bättre att ha objektiv med motor så det finns större valfrihet.
Kanske skulle köpa en ny lite kompakt och avvakta några år och se vad som händer, å andra sidan har jag väntat tillräckligt länge och barnen är ju små nu inte sedan.
 
Jo, så kan det ju vara, och då är det kanske bättre att ha objektiv med motor så det finns större valfrihet.
Kanske skulle köpa en ny lite kompakt och avvakta några år och se vad som händer, å andra sidan har jag väntat tillräckligt länge och barnen är ju små nu inte sedan.

Han menar nog tvärtom, skaffa ett hus med motor så att du kan investera i objektiv (utan motor) som kommer att hålla lääänge. /Hannes
 
Det som inte nämts tidigare i denna kiskussion är att sökaren är både större och bättre i D90:an jämfört med D5100. Och i sökaren tittar man ju rätt ofta....

/Magnus
 
Ta den som känns skönast i handen, det verkar vara d90 (utifrån det du skrivit). Skillnaden i upplösning är ju inte speciellt viktig i sammanhanget (inte speciellt stor skillnad heller). Och som nybörjare uppskattar du säkert mer en gedigen kamera med bättre ergonomi och bättre sökare, dvs välj d90 framför d5100.
 
Jo, så kan det ju vara, och då är det kanske bättre att ha objektiv med motor så det finns större valfrihet.
Kanske skulle köpa en ny lite kompakt och avvakta några år och se vad som händer, å andra sidan har jag väntat tillräckligt länge och barnen är ju små nu inte sedan.

Lätt att bli missförstådd när man inte uttrycker sig klart nog. Ber om ursäkt. Vad jag menar är att oavsett vilken kamera du väljer så kommer du att välja "rätt". Det är faktiskt bara du som vet vilken kamera som passar just dig.

I mitt fall så blev det en D90, inte p g a att den är bäst utan på grund av att jag fick fyra stycken objektiv till nikon som inte hade någon motor. Så jag hade egentligen "bara" D90, D300s, D300 eller D7000 att välja på, och D7000 och D300/D300s var utanför min budget visade det sig.

Mitt "råd" är att eftersom du vill filma också, så är inte D90 lika anpassad till dina behov även om den kanske känns bättre och är bättre att fotografera med i mitt tycke. Det går att filma med D90 men bara max 5 minuter i taget och bara med manuell fokus. Rent ut sagt skitsvårt om man skall filma ungar.

D5100 är ingen dålig kamera, den är bättre på andra saker än vad D90 är. Det är ingen skillnad på vilka bilder du kommer att kunna ta, bara skillnad i hur du hanterar kameran, egentligen.

D90 är för folk som prioriterar foto och inte bryr sig om film.
D5100 är för folk som vill göra både och.
D7000 har alla fördelarna nästan och är ännu bättre att fotografera med och i princip lika bra att filma med, men kostar nästan dubbelt så mycket.

(Obs, väldigt generaliserande)

Så gå och köp en D5100 med ett 18-105vr så kommer du att få många goa minnen av dina barn både som foto och film. Du har helt rätt, barnen blir inte mindre var dag utan större, jag har två och nu helt plötsligt fyller den äldsta 15.

Hoppas detta besvarar en del av dina frågor.
 
nu såg jag att det skiljer 2000:- mellan d5000 och d51000

vad är skillnaden på dessa kameror?
 
kollade ltie och det verkjar ju vara lite skillnad, frågan är om det är värt 2000:- men det kanske det är.
 
nu såg jag att det skiljer 2000:- mellan d5000 och d51000

vad är skillnaden på dessa kameror?

D5000: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d5000/spec.htm
D5100: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d5100/spec.htm

D5100 är en uppgradering av D5000. Den har bättre videoinspelning med 30 fps i full hd (med autofokus), bättre skärm (både upplösning och placering) och mycket bättre sensor (samma som i D7000). Lite annat är också ändrat (tex olika nya lägen och lite snabbare seriebildtagning).
Enligt mig är D5100 absolut värd 2000 kr extra. Har man inte pengarna så är en D5000 och ett extra objektiv för 2000 kr (tex 35 1,8) bättre, men har du råd = skaffa D5100 (min åsikt)
MVH Hannes


(men D90 är fortfarande att rekommendera om du inte ska filma så mycket)
 
Jo jag har ju förstått att d90 verkar vara en favorit hos folket, och jag brottas lite med valet kan jag väl säga. Men filmfunktionen överväger lite på 5100. Och om det är liknande kamera för övrigt förutom inställningar och motor i huset så kan jag nog leva med att 5100 är lite krångligare med menyer och att jag måste ha objektiv med motor.

Men jar har inte bestämt mig än, vet inte när jag ska lyckas få tid att komma till en affär och klämma lite.
 
Jo jag har ju förstått att d90 verkar vara en favorit hos folket, och jag brottas lite med valet kan jag väl säga. Men filmfunktionen överväger lite på 5100. Och om det är liknande kamera för övrigt förutom inställningar och motor i huset så kan jag nog leva med att 5100 är lite krångligare med menyer och att jag måste ha objektiv med motor.

Men jar har inte bestämt mig än, vet inte när jag ska lyckas få tid att komma till en affär och klämma lite.

Anledningen tror jag till att d90 verkar vara en favorit hos folket är nog att många har den, 5100 har inte funnits länge alls på marknaden, den har knappt släppts, och dom som har d90 är nog väldigt nöjda med sina, därför många rekommenderar den, dels för att den är väldigt bra, dels för att många som har den är väldigt nöjda, den har sina fördelar med topdisplayen och dubbla rattar, men personligen tycker jag att dom 2 tyngsta argumenten när man köper en systemkamera är bildkvalité och att man ska trivas med den! Det är änd¨å till slut du som ska använda kameran, tänk på dina behov och inte falla för nåt grupptryck, jag personligen tycker som sagt att du ska satsa på en d5100 för att den verkar passa just dig bättre, sen att den HAR bättre bildkvalitet än d90 och mycket bättre videoläge är inget man ska sätta åt sidan, tänk igenom ditt köp så du inte ångrar dig efter ett tag... Mvh
 
Jo jag har ju förstått att d90 verkar vara en favorit hos folket, och jag brottas lite med valet kan jag väl säga. Men filmfunktionen överväger lite på 5100. Och om det är liknande kamera för övrigt förutom inställningar och motor i huset så kan jag nog leva med att 5100 är lite krångligare med menyer och att jag måste ha objektiv med motor.

Men jar har inte bestämt mig än, vet inte när jag ska lyckas få tid att komma till en affär och klämma lite.

Helt rätt, känn och kläm. Men den stora skillnaden för dig tror jag kommer att vara film möjligheten.
På grund av att D90 inte har någon autofokus när du filmar så har du två val när du filmar, antingen försöka ställa fokus manuellt, (svårt, i hollywood finns det de som har det som yrke) eller stoppa filmen låsa AF igen, trycka på Autofokus lås, sätta igång filmandet igen. Ingen bra ide om man skall filma barn. Risken är att du köper en film kamera också, för att komma runt bristerna. Då har du två kameror, hur många tar du med dig när du skall ut? Köp en D5100 med 18-105 vr.
 
Vi har en sony dvd-videokamera från 2007 som gör fantastiskt fina filmer faktiskt, MEN jag ör ute efter att ha allt i en pryl med alla funktioner i samma. Vi filmar aldrig med sonykameran förutom på födelsedagar då vi är hemma samt möjligtvis nåt badkarsbad eller poolverksamhet på sommaren. Det blir istället att vi filmar med den lilla kompaktkameran det blir helt ok filmer för att vara så liten kamera men ljudet är ju inte det bästa. Jag är inte så kräsen.

I eftermiddag ska jag få mig till expert och onoff och kika vad de har och försöka göra en snygg deal tycker att jag kan få ett bra pris på en kompaktkamera också när jag nu ska lägga runt 9000 på en systemkamera. Har jag tur får jag med mig en hem idag, men det är kanske inte så troligt.

Det lutar åt 5100 i alla fall.
 
Jo, den har jag sett, såg en annan också när han totaldemolerade två kameror genom att gå på dem fastsnörda under fötterna, oj så onödigt.

Var in igår och kikade lite till och det blir nog en 5100. Nu ska jag bara komma fram till var jag ska köpa den. Det visade sig att den är så pass ny att en del affärer inte har en inne än och en del har den men med fel objektiv.

Kanske skulle avvakta några veckor och se om någon kan ha den på kampanj eller som något paketerbjudande, det finns ju på andra men inte på den. Jag behöver ju både minneskort, väska och sånt där skydd till objektivet.
 
Vi har en sony dvd-videokamera från 2007 som gör fantastiskt fina filmer faktiskt, MEN jag ör ute efter att ha allt i en pryl med alla funktioner i samma. Vi filmar aldrig med sonykameran förutom på födelsedagar då vi är hemma samt möjligtvis nåt badkarsbad eller poolverksamhet på sommaren. Det blir istället att vi filmar med den lilla kompaktkameran det blir helt ok filmer för att vara så liten kamera men ljudet är ju inte det bästa. Jag är inte så kräsen.

I eftermiddag ska jag få mig till expert och onoff och kika vad de har och försöka göra en snygg deal tycker att jag kan få ett bra pris på en kompaktkamera också när jag nu ska lägga runt 9000 på en systemkamera. Har jag tur får jag med mig en hem idag, men det är kanske inte så troligt.

Det lutar åt 5100 i alla fall.


Just filmning med d5100 är väldigt bra här en liten testfilm
http://youtu.be/gn02QAVR24Q
Uttag för mic finns då slipper man focusljudet också
 
Vilken har du råd med?

Visst är valet svårt men Nikon vet hur dom prisätter det vill säga den dyrare kameran är bättre än den billigare.

Ergonomi, bild kvalitet och så vidare... Även om kamerorna har samma sensor så är oftast mjukvaran olika och ger mindre brus tex vid de dyrare modellerna.

Läckert att man kan välja färger :eek:)

Blir bara mer och mer sugen, men snart är det dags!
 
Det skiljer inte så mycket mellan de här modellerna. På expert i stan tar de ca 7800 för d90 och 8300:- för 5100.

D90 är på kampanj för att den nyare modellen kommit. Men som jag förstod folket på onoff igår så har den inte kommit ut ordentligt än, releasdatumet var nyss bara för några veckor sedan. Om han nu viste vad han pratade om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.