Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 vs D90 för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns i lager hos Cyberphoto för 6500 kr (endast hus). Om du vill kan du välja att betala i augusti (utan extra avgifter, har själv gjort det). Han hade nog inte så mycket koll.
/Hannes
 
och vad kostr då objektivet? om man bara köper huset dvs?

På expert skulle han sälja på oss en försäkring för 1700 för fyra år, den skulle ersätta alla former av skador utom förlust.

Är det npgit att ha? Svinigt dyrt var det, men med små barn i familjen kanske det är en sak man bör tänka över.

Vad säger ni i den frågan?
 
Var in igår och kikade lite till och det blir nog en 5100. Nu ska jag bara komma fram till var jag ska köpa den. Det visade sig att den är så pass ny att en del affärer inte har en inne än och en del har den men med fel objektiv.

Kanske skulle avvakta några veckor och se om någon kan ha den på kampanj eller som något paketerbjudande, det finns ju på andra men inte på den. Jag behöver ju både minneskort, väska och sånt där skydd till objektivet.


Jag skulle ha övervägt att handla från CameraNu.nl (jag köpte min D90 + 18-105 därifrån förra våren), då landar du på ca 7 750 kr inkl. frakt.
 
och vad kostr då objektivet? om man bara köper huset dvs?

På expert skulle han sälja på oss en försäkring för 1700 för fyra år, den skulle ersätta alla former av skador utom förlust.

Är det npgit att ha? Svinigt dyrt var det, men med små barn i familjen kanske det är en sak man bör tänka över.

Vad säger ni i den frågan?

Jag har som princip att inte köpa dessa försäkringar någonsin. Jag har gjort den en enda gång som ett sätt att mötas halvvägs i en prisförhandling, men det också enda gången. I och med det jag har sparat på det så kan jag lätt stå ut med om något går åt pipan... En viss täckning har man i sin hemförsäkring också. Hur bra den är kan variera med bolag och avtal.

Att köpa hus och objektiv separat när det gäller kitobjektiv av typen 18-105 brukar vara en dålig affär, d v s dyrare.

Jag skulle ha övervägt att handla från CameraNu.nl (jag köpte min D90 + 18-105 därifrån förra våren), då landar du på ca 7 750 kr inkl. frakt.

Om det är tillräckligt mycket billigare, ja. På Cyberphoto kostar motsvarande (D5100+18-105) 8290:- så jag tycker det är lite tveksamt. Fotokungen tar en hundring mindre. Nu har jag inte räknat, men om du räknat på banköverföring så är det viktigt att veta att om man betalar med kort tillkommer ytterligare några kronor.

Annars köpte jag själv min nuvarande kamera från www.fotokonijnenberg.nl så jag har inget emot det per princip om det skiljer tillräckligt mycket. I mitt fall pratar vi ett flertal tusenlappar, men då var det en dyrare kamera än D5100.
 
och vad kostr då objektivet? om man bara köper huset dvs?

På expert skulle han sälja på oss en försäkring för 1700 för fyra år, den skulle ersätta alla former av skador utom förlust.

Är det npgit att ha? Svinigt dyrt var det, men med små barn i familjen kanske det är en sak man bör tänka över.

Vad säger ni i den frågan?

Heej ! Självrisken i hemförsäkringen (allrisk) på hemförsäkringen betalar du bara om något händer.Försäkringen butiken vill lura på dig får du betala i vilket fall som helst ! Även om inget skulle hända,det är så dom tjänar pengar på det .MVH.
 
Ok, så försäkring är bara att skita i helt enkelt.

Jag blev lite sne för inte en krona kunde han göra på priset fast jag ska köpa två kameror och tillebehör.

MEN då visade det sig idag att min sambo har 10% på just DENNA affär via sitt fack. Det blir ju närmare 1000-lappen. Så jag skulle ju gissa att det blir det stället i alla fall då bara kameran landar på 830:- billigare ca.
 
och förresten, detta hör inte hit men jag frågar i alla fall. En bra lågpris-kompaktkamera att komplettera denna med, vad skulle man kunna tänka sig?

Hade en inte så bra cassio innan men den skulle enligt säljaren vara sååå bra. Pytsan.
 
OnOff säljare kan slänga sig i väggen. De kan ingenting. åk till mediamarkt (jag säger inte att du ska köpa där, men du kan få rådgivning där!) för de har kunniga fotografer på sina fotoavdelningar (i sina stora affärer iaf), de har oftast sina kameror på så att dom är "ready to test"!


av minneskorten du listade så skulle jag rekommendera trascendet.
sen har cyberphoto rea på ett 16 gb class 4 (class 4 är hastighetsbenämningen. 4 betyder minst 4 mb/sek så det är oftast snabbare än 4 mb/sek men det går aldrig under den hastigheten).

Filmning kräver mycket minne, minst 16 gb helst 32 (om du kan tömma med jämna mellanrum räcker 16). Men det kräver ännu mer batteri!! jag körde i tre timmar med min D7000 (mycket bättre batteritid än d5100) liveview på hela tiden (vi filmade totalt 20 min film) och VR på halva tiden och ca 75-80 procent försvann, så med ditt batteri så skulle jag rekommendera ett extra batteri.
 
Ok, men class 4 eller class 10...åt vilket håll är bäst och vad ska man ha? (när jag läste igen så förstod jag att ju högre siffr desto snabbare, men var går gränsen för att det sk funka, vill ju itne ha ett segt minneskort)

Tror det får bli ett 32gb något mindre är inte lönt när jag ska filma tror jag.

Extra batteri, hmmm, ok, det kan man ju köpa till så småningom om inte annat kanske.

Och just det, vi har 43 min till närmsta mediamarkt. OnOff var inte mycket att hänga i julgranen. Det är expert som gäller nu, han var faktiskt ganska kunnig, eller båda killarna på båda expert som jag var in på.
 
Det står att det ska vara class 6 eller mera för att filmningen ska funka. Så class 10 kanske är bra ändå.

UHS-1
SDXC-compliant
-vad vara detta?
 
UHS-1
SDXC-compliant
-vad vara detta?

UHS-I är en ny hastighetsklassificering (och en del av en ny bus-standard). det verkar dock inte vara så lätt att få veta vad den motsvarar, då SD övergett det förnämliga klassificeringssystemet med garanterad hastighet och övergått till det hopplösa "upp till".
i vilket fall hävdar de att det är snabbare än klass 10, och D5100 (och D7000) ska stödja den nya bustypen som ger hastighetsvinsten.
 
Det står att det ska vara class 6 eller mera för att filmningen ska funka. Så class 10 kanske är bra ändå.

UHS-1
SDXC-compliant
-vad vara detta?

Class 10 om det inte är sandisk.
SDXC betyder att du kan köpa 48GB och 64GB kort

När du filmar i högsta kvalité med högsta upplösning så är det c:a 7 minuter / GB

Ett sådant här kort räcker, men jag skulle nog inte köpa bara ett utan hellre köpa två eller fyra st 8GB.

Trancend Class 10 16 GB
Trancend Class 10 8 GB
 
olympus epl-1

Ett litet tips som gör valet svårare .Titta på olympus epl-1 och 2 kameror väldigt bra bilder och ett behändigare format. Ett plus är att bilderna alltid blir bra direkt utan att behöva efterbehandla i redigeringsprogram (nikon 5100 är bättre på filmning dock då olympusen litder lite av geleeffect ibland)En bra kamera som försvinner i nikon canonbataljen.......................
 
Är nu en stolt ägare av en Nikon d5100 18-105 OCH en Nikon Coolpix 8000

Men den där försäkringen, han försökte övertyga oss om att en verkligen var jättebra. Att flera som haft sönder sina kameror blivit piss när saker och ting inte täckts av garantin och kostat flera tusenlappar att laga. Täcker en allriskförsäkring det som en 1700 kronorsförsäkring gör?
 
Class 10 om det inte är sandisk.
SDXC betyder att du kan köpa 48GB och 64GB kort

När du filmar i högsta kvalité med högsta upplösning så är det c:a 7 minuter / GB

Ett sådant här kort räcker, men jag skulle nog inte köpa bara ett utan hellre köpa två eller fyra st 8GB.

Varför skulle du välja fyre st 8 gig istället för ett 32?
 
Varför skulle du välja fyre st 8 gig istället för ett 32?

Av det enkla skälet om ett kort går sönder av någon anledning så kan du tappa allt på kortet.
Ett 32 är visserligen bekvämt men du betalar också väldigt mycket per MB. Sen är det jobbigt att hantera 32GB därför att det blir en massa bilder. JPEG Large, kvalité Normal 1600st på ett 8GB kort.
Det är i princip 3 full laddade batterier. Jag fotograferar lite varje dag och har sedan 12 April tagit 2675 bilder, blir i snitt 116 bilder/dag. Eller om man uttrycker så här, fotografera i 8 timmar varje dag och ta 14 bilder i timmen. Tycker du att 8 är för litet köp två 16, men inte ett enda 32.

8 GB billigare än 16, 16 billigare än 32 osv. om det är samma typ av kort.
 
Är nu en stolt ägare av en Nikon d5100 18-105 OCH en Nikon Coolpix 8000

Men den där försäkringen, han försökte övertyga oss om att en verkligen var jättebra. Att flera som haft sönder sina kameror blivit piss när saker och ting inte täckts av garantin och kostat flera tusenlappar att laga. Täcker en allriskförsäkring det som en 1700 kronorsförsäkring gör?
Grattis!

Angående försäkringen så är den extremt dyr, även om den skulle vara bra. Jag försäkrar hela mitt hem, inkl lösöre, vattenskador osv för ungefär 1700 kr per år. Att då betala lika mycket för att försäkra en relativt billig kamera (visserligen tre år, men ändå) är helt absurt.

8 GB billigare än 16, 16 billigare än 32 osv. om det är samma typ av kort.
Nja, tvärtom är det nog. Att köpa fyra 8 GB-kort är dyrare än ett 32 GB-kort i alla butiker jag sett, även om prisskillnaden numera är ganska liten.
 
Senast ändrad:
Idag har jag fotat måååååånga bilder, endast i auto-läge men oj vad kul det är och vlka fina bilder det blir.

Så ett stort TACK! till alla som hjälpt mig under beslutstiden, ni är guld värda.

Ang försäkring så skippar vi väl den helt enkelt. Det är ju inte lite dyrt.

Jag beställde två 16gig kort igår men de var restade fast det stod i lager så jag skippar nog dem och far in till stan och handlar istället.

Eller har ni något tips på någon bra och snabb internetshop, gärna aningens vettiga priser också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.