Jo, så kan det ju vara, och då är det kanske bättre att ha objektiv med motor så det finns större valfrihet.
Kanske skulle köpa en ny lite kompakt och avvakta några år och se vad som händer, å andra sidan har jag väntat tillräckligt länge och barnen är ju små nu inte sedan.
Lätt att bli missförstådd när man inte uttrycker sig klart nog. Ber om ursäkt. Vad jag menar är att oavsett vilken kamera du väljer så kommer du att välja "rätt". Det är faktiskt bara du som vet vilken kamera som passar just dig.
I mitt fall så blev det en D90, inte p g a att den är bäst utan på grund av att jag fick fyra stycken objektiv till nikon som inte hade någon motor. Så jag hade egentligen "bara" D90, D300s, D300 eller D7000 att välja på, och D7000 och D300/D300s var utanför min budget visade det sig.
Mitt "råd" är att eftersom du vill
filma också, så är inte D90 lika anpassad till dina behov även om den kanske känns bättre och är bättre att fotografera med i mitt tycke. Det går att filma med D90 men bara max 5 minuter i taget och bara med manuell fokus. Rent ut sagt skitsvårt om man skall filma ungar.
D5100 är ingen dålig kamera, den är bättre på andra saker än vad D90 är. Det är ingen skillnad på vilka bilder du kommer att kunna ta, bara skillnad i hur du hanterar kameran, egentligen.
D90 är för folk som prioriterar foto och inte bryr sig om film.
D5100 är för folk som vill göra både och.
D7000 har alla fördelarna nästan och är ännu bättre att fotografera med och i princip lika bra att filma med, men kostar nästan dubbelt så mycket.
(Obs, väldigt generaliserande)
Så gå och köp en D5100 med ett 18-105vr så kommer du att få många goa minnen av dina barn både som foto och film. Du har helt rätt, barnen blir inte mindre var dag utan större, jag har två och nu helt plötsligt fyller den äldsta 15.
Hoppas detta besvarar en del av dina frågor.