Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 vs D90 för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Biiancca

Aktiv medlem
Hej!

Har just blivit medlem här efter flera dagsrs läsande och läsande. Har länge önskat mig en systemkamera och nu är det dags, kan inte hålla mig längre. MEN vad ska jag välja. Var på affären idag och klämde lite. Tyckte canons var lite plastiga och lätta så valet står mellan d5100 och d90 tror jag.

Jag är total amatör och kan absolut inget om foto, älskar dock att ta kort med min lilla kompakta (som dottern krökte objektivet på igår, suck). Har förstått att enklare modeller kanske man växer ut så jag tänkte satsa på något mellanting med ett 18-105 objektiv. Vill även kunna filma småttingarna när de leker etc.

Vilken av dessa skulle ni råda mig till att skaffa?

Hej!

Har just blivit medlem här efter flera dagsrs läsande och läsande. Har länge önskat mig en systemkamera och nu är det dags, kan inte hålla mig längre. MEN vad ska jag välja. Var på affären idag och klämde lite. Tyckte canons var lite plastiga och lätta så valet står mellan d5100 och d90 tror jag.

Jag är total amatör och kan absolut inget om foto, älskar dock att ta kort med min lilla kompakta (som dottern krökte objektivet på igår, suck). Har förstått att enklare modeller kanske man växer ut så jag tänkte satsa på något mellanting med ett 18-105 objektiv. Vill även kunna filma småttingarna när de leker etc.

Vilken av dessa skulle ni råda mig till att skaffa?

D90
+ Bättre handhavande "enklare att komma åt inställningar"
+Bättre byggkvalitét, lite mer solid och robust
+top display, behöver inte titta på lcd skärmen för att kontrollera dom mest grundläggande inställningarna.
+Motor, Har egen motor i huset, du kan ha objektiv utan inbyggd autofokus då kameran har det inbyggd, "fler valmöjligheter av äldre och bra objektiv"

D5100
+ Bättre bildkvalité, samma sensor som d7000, vilket är extremt bra
+Bättre filmkvalité
+Vridbar skärm
+Lättare, behöver inte alltid vara en fördel, väldigt personligt.
+Modernare med lite roligare meny, lite lättare att komma igång med fotandet för dig som är ny.
Mvh

Tack för ditt snabba svar.

Jag har läst en del och kommit fram till det samma. Men är det väldigt negativt att 5100 inte har motor i huset?

Tyckte att d90 var lite trevligare i handen då den var större.

Men det är ju bra om filmfunktionen är mera utvecklad på 5100och att den är enklare för mig som nybörjare.

Tycker det här är jättesvårt. Prisbilden är att 5100 är 500:- dyrare här i stan på expert (det enda lokala stället jag kollat på) så det är ju ingen större prisskillnad.

Är det negativt att de verkar ska sluta med d90?

Tack för ditt snabba svar.

Jag har läst en del och kommit fram till det samma. Men är det väldigt negativt att 5100 inte har motor i huset?

Tyckte att d90 var lite trevligare i handen då den var större.

Men det är ju bra om filmfunktionen är mera utvecklad på 5100och att den är enklare för mig som nybörjare.

Tycker det här är jättesvårt. Prisbilden är att 5100 är 500:- dyrare här i stan på expert (det enda lokala stället jag kollat på) så det är ju ingen större prisskillnad.

Är det negativt att de verkar ska sluta med d90?

Välkommen till forumet förresten =)
Jag har själv haft en d90 och tycker att det är en jättebra kamera på alla sätt och vis, den är något större än d5100, hur en kamera sitter i handen är ju väldigt individuellt, personligen skulle jag idag välja en d5100 framför d90:n mycket pga den modernare sensorn som ger dig bättre bildkvalité, samma med att du pratade om filmning som också var viktigt för dig, där är d5100 ganska överlägsen d90 som verkligen inte har ett bra filmläge, Idag har dom allra flesta objektiven inbyggd autofokus, så man behöver egentligen inte ha motor i huset längre, nikon har precis släppt ett nytt objektiv AF-S 50/1,8G som har inbyggd autofokus med suveräna porträtt egenskaper, inte är den särskilt dyr heller, och 18-105vr som du nämnde är helt ok! Tror att du skulle bli riktigt nöjd med en d5100 tillsammans med 18-105vr, en kamera som har mycket bra bildkvalitét, modernare och lite "roligare" än en d90 som också är en väldigt bra kamera, det finns säkert batterigrepp att köpa till d5100, kanske inte original, men dom funkar väldigt bra ändå, om du vill bättra greppet.

Det beror alldeles på vilka objektiv och hur många du tänker skaffa. Utbudet blir mycket större om man har en kamera med motor i huset och priserna kan vara bättre.

Tyvärr är det nog svårt att veta om man är i början av intresset hur det kommer att utveckla sig...

Själv har jag enbart objektiv som kräver motor i huset just nu, så vad jag tycker personligen är nog ganska uppenbart.

Bägge två är rmycket bra kameror men inriktar sig till lite olika fotografer.
I ditt fall tror jag att D5100 skulle vara det bästa alternativet då den är mycket bättre att filma med.
Den har också en skärm som går att vrida på så att man lättare kommer ner i samma höjd som motivet. Den är lätt att komma igång med men är inte lika snabbjobbad som D90.

D90 filmläge är inget att skryta med eftersom du inte har någon autofokus alls i filmläget. D5100 har AF som nog duger i de flesta fall. Ergonomiskt så är D90 bättre med bl a flera knappar och vred för att kunna ställa om kameran medans man fotograferar, en mycket ljusare och tydligare sökare. På en D5100 behöver man gå in i menyn mycket oftare för att göra inställningar.

D5100 är toppmodellen på instegs DSLR kamerorna från nikon. D90 är lite mera mittemellan amatör och proffs och har fått en efterföljare i D7000 som är en ganska stor uppgradering. Som familjekamera passar D5100 definitivt bättre då den duger både som en mycket kompetent stillbildskamera med högre bildkvalitet än D90 och som filmkamera. Dock inte lika bra som t ex Sony A55 eller en dedikerad filmkamera. Men det är mina åsikter. Jag äger en D90 men skulle inte kunna tänka mig att filma med den om det inte var nödläge, jag har en annan kamera till att filma med.. Eftersom du är nybörjare så är det bättre att kunna göra flera saker med kameran. 18-105 objektivet är en bra början och det enda man kanske skulle vilja ha till är ett ljusstarkare fast objektiv som tidigare nämnts 50mm 1.8G som kommer lite senare i år till ett bra pris.

Det låter ju som att 5100 kanske är mera för mig då. Vi har i och för sig en sony videokamera som är toppenbra, men jag har ju knappast med mig båda när vi går till lekparken. Videokameran användd väldigt sällan. Har filmat med den lilla kompakta förut, därför vill jag ha en bra filmfunktion i denna.

Men vad är 50mm 1.8G för typ av objektiv, alla dess siffror och plus och minus hit och dit säger mig itne så mycket. 18-105vr testade jag i affären och det kommer räcka bra till en början.

Vad jag skulle vilja ha så småningom är ett wide-objektiv att ha inne när man vill få med flera runt ett bord till exempel, och kanske en bra blixt för mörkare inomhusförhållanden.

Frågan är om man stör sig på att vara i menyn och fippla.

Det jag vill i första hand är att kunna ta fina bilder på barnen när de leker, hoppar och skuttar. Men även lite närbilder på prylar, insekter, blommor, det tycker jag är väldigt kul och jag gissar att en helt ny värld kommer att öppnas när jag slipper ta macrobilder med kompaktkameran.

Jag gissar att skilnaden i teknisk bildkvalitet är minimal, eller helt försumbar, i de flesta normala driftfall.

18-55vr objektiv eller 18-105vr, för vardagsbruk vad är att föredra? Eller 18-55 + 55-300?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863642

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863637

vad betyder siffrorna efter 18-55, alltså 3,5-5,6?

Siffrorna är ljusstyrka/bländare 3,5 är den största bländaren du kan ha på 18mm och 5,6 på 105mm, bländaren styr skärpedjupet i bilden samt att ju större bländare du har, alltså lägre siffra desto kortare skärpedjup kan du få i bilden, samt att kameran släpper in mer ljus! Man kan justera ljusinsläpp med slutaren också, snabbare slutare= mindre ljusinsläpp, långsammare slutare= mer ljusinsläpp, Bländaren och slutaren samarbetar för personliga exponeringar, hur ljus eller mörk man vill ha bilden, hur skärpan ska vara i bilden, större bländare=kortare skärpedjup, mindre bländare= längre skärpedjup, Det är roligt att fotografera med helmanuellt läge när man har lärt sig att behärska det, man kommer väldigt långt på bländarprioritet också, jag kanske inte är så bra på att förklara, men man lär sig det där väldigt fort, var inte orolig =) Och för vardagsbruk så är 18-105 absolut bäst då du täcker en jättestor yta vid 18mm och har dugligt tele vid 105mm.

tack för förklaringen, ska bli intressant att lära sig. Tror det får bli ett 18-105 låter som om jag klarar mig med det länge.

Vad ska man ha för minneskort då? Vill ju att det ska vara snabbt och få plats med både bilder och film.

Måste nog fara till affären och klämma lite till tror jag.

tack för förklaringen, ska bli intressant att lära sig. Tror det får bli ett 18-105 låter som om jag klarar mig med det länge.

Vad ska man ha för minneskort då? Vill ju att det ska vara snabbt och få plats med både bilder och film.

Måste nog fara till affären och klämma lite till tror jag.

Det blir nog jättebra ska du se, minneskort av sorten transcend class 10 är hur bra som helst, satsa på ett kort på minst 16gb om du vill fota i både raw och jpeg, man behöver mer utrymme än man tror! Det här är ett bra och prisvärt minneskort som skulle passa en d90/d5100 bra http://www.fotokungen.com/transcend-sdhc-16gb-class-10-p-4796-c-522.aspx
mvh

Det betyder vilken bländar öppning kameran max kan ha dvs hur mycket ljus den max kan släppa in.
Har också betydelse för skärpedjupet.
(Det finns andra på forumet som kan föklara det mycket bättre än jag)

Bländare från wikipedia

Ljusstarka objektiv är bra och ha inomhus eller när det blir mörkare utomhus.

Ett f/1,8 objektiv släpper in dubbelt så mycket ljus som ett f/2,8
De ljusstarkaste zoomobjektiv man kan köpa har som bäst f/2,8 och kan kosta fyra ggr mer än ett 18-105 kitobjektiv. Eftersom man oftast har en begränsad budget så bruka många investera i s k fasta objektiv med en fast brännvidd fast med möjlighet till en stor bländaröppning. T ex
Nikon 50mm 1.8G som funkar bra till filmning och inomhus foto när ljuset inte räcker till. En extra blixt är naturligtvis bra som du kan rikta i taket. Jag tycker i o f s att det är läckrast att fotografera i befintligt ljus även fast det oftast blir brusigare även med ett ljusstart objektiv.

När det gälller vilka objektiv som man ska starta med så är det en lång diskussion. Men jag hade nog börjat med 18-105 + en 50 1,8G eller 18-55 + 55-300 + 50m1,8G. Allt beror på vilken budget du har. Som du märker så har jag hela tiden med ett fast ljusstark objektiv just för att det ger en massa fördelar med skärpedjup och ljus samt kreativa fördelar som kanske känns som nackdelar i början.

Med ett fast objektiv kan du inte zomma in utan måste änvända benen och på grund av det så tänker du mera på hur du vill ha bliden än bara att zooma in och ta ett kort.

Fel! D5100 har samma 16 megapixlar sensor som D7000. Och den är märkbart bättre än den som D90 har, speciellt vid höga iso.
Skillnaden mellan 12 och 16 Mpix är inte speciellt stor. I praktiken har man möjligen nytta av det vid ganska kraftiga beskärningar. Att D7000/D5100 skulle ge för normalanvändaren märkbart bättre resultat än D90 vid höga iso har jag svårt att tro.

Väljer man mellan D5100 och D90 så är andra egenskaper viktigare för hur bra bilderna blir.

Hej.

Jag är total amatör och har en D90 (D5100 fanns inte när jag köpte).
Måste säga att jag är riktigt nöjd med den och gillar att det finns dubbla hjul för inställningar och den lilla displayen på toppen. Har bara kollat på D5000 och måste säga att jag är extremt nöjd med att jag valde D90 istället.

Filmning är inget jag saknar eller använder på min D90 så att det är bättre på D5100 är väl en smaksak om det spelar roll...

Kan bara säga att bildkvaliteten på D90 räcker till och blir över för en amatör!
Men ett 50 1.8 så har man alla förutsättningar för att ta kanonfina bilder.

Ärligt talat tror jag du blir nöjd med vilken det än blir du köper.
Känn på dom och den som känns bäst blir nog bäst.
Jag gillade att D90 var större och tyngre (än D5000) men jag har ganska stora händer...

Tack alla för ert engagemang, toppen för en novis som jag.

Artiklarna ska jag kolla in. Tror det kanske kan vara lättare att förstå när jag har kameran i handen.

Tror att jag börjar med ett 18-105 objektiv och ser hur långt jag kommer med det, det går ju utöka så småningom budgeten just nu tillåter väl inte allt för höga summor men över sikt kan jag ju komplettera. Men om det är så att jag inte absolut behöver ha en motor i huset så får det bli 5100 just på grund av filmfunktionen. Får väl lära mig menyerna helt enkelt.

oj, nu såg jag att det var en sida till med svar.

bildkvalitén tror jag inte att jag kanske kommer märka så stor skillnad på, är ju total amatör och nybörjare. Jag tyckte faktiskt att d90 var skönare grepp på trots att jag inte har jättestora händer, det var som att lillfingret hamnade utanför på 5100, men jag tror inte att det spelar så stor roll i slutändan.

Det är verkligen svårt att veta vad man ska välja, men eftersom jag tycker om att filma framförallt barnen som är små så tycker jag att det är ganska viktigt att det är hyffsad filmning på den. Men det är ju främst foto jag vill ta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar