Har precis köpt en D5000, till detta köpte jag ett 8GB minneskort som skriver/kopierar me 20mb/sek för att kunna utnyttja videoinspelningsfunktioen på kameran. Med 8gb har jag förstått att jag ska kunna spela in ca 2 timmar (120min) video.
Men, när jag sätter igång videoinspelmningen så kan man bara spela in max 5 minuter åt gången, sedan så stänger inspelningen av sig. minneskortet är absolut inte fullt, utan det är bara att starta inspelningen igen så kan man spela in ytterligare 5 min. Men går det inte att ta bort den där 5 minuters spärren så man kan spela in oändligt långa sekvenser, exempelvis tills minnet är fullt? Är det någon som vet?
Den där spärren beror till största delen på att kameran spelar in film som MJPEG, i den version som Nikon använder (vet inte om det gäller alla varianter) så kan man inte kan hantera mer än 2 gigabyte okomprimerade videodata i taget. Gränsen på fem minuter är satt så kameran aldrig skall springa in i den begränsningen och få problem.
Enda sättet att spela in längre sammahängande sekvenser är att gå ned i upplösning, men även där finns begränsningar - max 20 minuter för en D5000.
Med riktigt långa scener får man till slut påtagliga problem med värmeutveckling hos sensorn. Prova att starta Live view och lämna kameran på ett tag - den blir märkbart varm efter några minuter. Värme ger brus och en hel del andra problem.
Men även med andra modernare codecs än MJPEG blir det problem att filma riktigt långa klipp - Canon har ju valt max 12 minuter för sina klipp i full HD, om jag har förstått saken rätt så beror det också på maximala filstorlekar.
Det finns två andra gränser:
- 30 minuter - kan en kamera spela in länge sekvenser än så klassas den som videokamera och för högre importtull i EU, jepp, faktiskt sant
- Max 4 gigabyte filstorlek eftersom kamerornas minneskort kör FAT32-filsystem som inte kan hantera större filer än så
Sist men inte minst skulle jag nog även påpeka att filmklipp mycket längre än 20-30 sekunder oftast upplevs som rätt påfrestande ... Om de inte är extremt välgjorda och välregisserade