Annons

Nikon d50

Produkter
(logga in för att koppla)

NygSus

Ny medlem
Hejsan!

Det är så att jag funderar på att köpa en digital systemkamera.Jag har sett några annonser om Nikon d50 till ett bra pris på blocket.

Jag har läst några recensioner,och eftersom jag är väldigt nybörjare har jag några frågor.

I en recension jag läste står att det inte går att ställa in skärpedjup. Stämmer det? Eller beror det på objektivet?

Det står också att sensorn går sönder väldigt lätt. Vad är sensorn?

Jag hoppas att jag inte ställer alldeles korkade frågor och att någon kan besvara dem.


Tack!
//Susanna
 
Hej...
Jag köpte min D50 för nästan ett år sedan och jag kan klaga den, det är en mycket bra kamera som duger bra som första kamera.
Jag jobbar som nattklubbsfotograf och den är super där med...
Några frågor så är det bara att höra av sig...
 
hejsan.
jag har en D50 sedan ett och ett halvt år tillbaka är kanon nöjd. inte för att jag egentligen har särkilt mycket att referera till eftersom det är min första kamera men jag är ändå kalasnöjd!

jag har aldrig haft något problem med att ställa in skärpedjup genom olika bländartal eller fokuserat manuellt (om det nu var det du menade). jag använder min D50 tillsammans med kitobjektivet 18-55mm mestadels och det funkar utmärkt.

sensorn är, om jag inte missminner mig, digitalkamerans motsvarighet till den analoga kamerans film dvs. där bilden "fastnar". om den går sönder lätt vet jag inte eftersom min fortfarande funkar utmärkt. men min kamera har dock åkt i backen två gånger var av den ena ganska rejält. men det har inte varit något problem och den tar lika bra kort nu som den gjorde i början.
 
Jag tror att det du far efter är att det inte finns preview för skärpedjup. Vissa kameror har en knapp som, om man trycker på den, bländar ner till den bländare som är inställd, så att man kan se direkt i sökaren vad som är i skärpa och inte. En funktion som visserligen kan vara trevlig i vissa tillfällen, men som man definitivt kan leva utan.

Att sensorn skulle gå sönder har jag aldrig hört talas om. Däremot kanske du bör kolla hur många exponeringar kameran tagit eftersom slutaren kan ge upp efter en 30.000 exponeringar eller så.

D50 är ett mycket bra köp. I stort sett identisk med D40 rent tekniskt (samma sensor etc), men dessutom med inbyggd fokusmotor så att du kan köpa billiga begagnade objektiv och "piratobjektiv" från t.ex. Sigma.

Har haft min D50 i 1 1/2 år har inte haft något som helst krångel med den trots att den fått slita hårt. Trots att den är slängd och dängd med, använd i regn, rusk, kyla och har tagit ca 15.000 exponeringar så funkar den precis lika bra som när den var ny.

Ett mycket bra köp om du kan få den till rätt pris!
 
"Ett mycket bra köp om du kan få den till rätt pris!"

Håller helt med om detta. En kamera som bra bildkvalitet (tillsammans med bra optik naturligtvis). Bra grepp och lagom stor. Den har några brister också, saknar belysning på övre skärmen och enbart ett inmatningshjul. Men detta är inga stora brister utan de kan man leva med eftersom kameran för övrigt är trevlig att hantera.
 
Tack för alla svar.

Jag blir mer och mer övertygad om att det är rätt kamera för mig.

Det där om sensorn var bara jag läste om på ett forum, från en enskild person alltså. Men jag ville ändå kolla om någon annan haft det problemet.

Tack!
 
Köpte nyligen en D50 och jag är väldigt nöjd. Bra kamera för det låga pris man får betala för den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.