ANNONS
Annons

Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

OKLAR

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Nikon D50 som min första digitala systemkamera. Jag tycker att den är skön att hålla i och knapparna sitter bra till. I alla fall är det den uppfattningen jag fått...
Jag vill kunna ta natur-, djur- och porträttbilder med den. Räcker den då för mig?
Jag är medveten om att jag förmodligen bör byta objektiv förr eller senare och jag har även hört att man ska satsa på en lite billigare kamera och sedan på bättre, dyrare objektiv. Är det så?

Om det är någon som har en Nikon D50- hur funkar den? Blir det bra bilder?

Tacksam för svar. /Emma

Du kommer att få massor av svar, av de som också gillar andra märken...:)

Men fakta är att D50 är oerhört lätt att ta bra bilder med.

* Autofokusen är supersnabb och säker
* Exponeringsmätaren gör oftast ett fantastiskt jobb. Detta i kombination med en av de bättre kitgluggarna gör att D50 producerar ett riktigt bra resultat.

Ytterliggare argument som förenklar ditt fotograferande:
* Batterikapaciteten får Duracellkaninerna att framstå som veklingar
* Menyerna är enkla, hjälpknapp finns att trycka på vid behov = ännu lättare att förstå kameran.

Lycka till

Adam

Jag har en D50 som jag trivs bra med. Kolla mina bilder så kanske du kan få en uppfattning om hur den är bildmässigt.

Tilläggas bör att om det ser skräp ut så är det han bakom kameran som är problemet... :)

Jag kommer f.ö. att sälja min framåt våren (mitten av mars), troligen tillsammans med Tamron 70-300 och/eller Sigma 135-400. Vill du vänta så är den din... :)

/Hasse

Köp en D50! Tekniskt sett är den ju erkänt bra för priset den kostar!

Jag äger en och är grymt nöjd!

Kitobjektivet är riktigt bra också! Fast kanske inte det du söker i brännviddsväg då du vill fota natur osv.

Annars säljs D70s ut med Nikons 18-70 objektiv som är värt att ta en titt på, du får en lika bra kamera där men klart bättre objektiv, kanske främst för det du tänkt använda den till.

OKLAR skrev:
Jag vill kunna ta natur-, djur- och porträttbilder med den. Räcker den då för mig?
Jag är medveten om att jag förmodligen bör byta objektiv förr eller senare och jag har även hört att man ska satsa på en lite billigare kamera och sedan på bättre, dyrare objektiv. Är det så?

Tacksam för svar. /Emma

Kameran är mycket bra, du kan fota vad som helst med den om du sätter på ett objektiv som passar för ändamålet.

Nu finns det zoom-objektiv som täcker ett ganska stort område, men dom är kompromisser, det finns inget objektiv som klarar allt fullt ut, sen beror det på hur kräsen du är också.

Du har hört rätt när det gäller kamera kontra objektiv, objektivet är viktigare än kamerahuset för bildkvaliteten.

Hittar du en D50 med kitobjektivet AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED så är det ett mycket bra köp, det objektivet ger mycket prestanda för pengarna och funkar bra att börja med som allrund objektiv.

När du lekt med den kombon ett tag, och lärt dig mer om fotografering, så kommer du veta mer exakt vad du vill uppnå med din fotografering.

Då vet du också vilket (vilka) objektiv du skall satsa på i framtiden.

/kent.

Tack för alla svar! Det låter som om denna kamera trots allt kommer passa mig bra. Dessutom verkar den vara väldigt bra av de bilder jag sett och de ni skrivit. Tack :)

Emma!

Om du inte får nån kamera i julklapp så hör av dig.
Jag kommer ev. att byta ut min D50 redan efter nyår. 3mån gammal=gott om garanti kvar, c:a 1500 exponeringar.

Köp

Jag har en D50 och kan liksom de andra bara rekommendera kameran. En begagnad borde vara ett toppenköp. Får du dessutom tag i ett Sigma 24-135 så är du utrustad för mycket fotografering detta objektiv ger glasklara bilder coh är extremt privärt. Vad gäller djurbilder så behöver man ofta lång zoom en kompromiss kan vara Sigmas 28-300 som tar fina bilder under bra ljusförhållanden. Men ofta räcker inte 300mm till inte ens 500mm räcker till om man vill ta bilder av vilt och inte vill bygga skyddsle och sitta i två veckor å vänta på domherren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar