Annons

Nikon D50 vs D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katlinka

Aktiv medlem
Hallå.
Jag är på väg att genomföra mitt första köp av digitalsystemkamera och jag undrar om det finns några större skilnader mellan Nikon D50 och D70 som gör att det skiljer 2400 kronor i pris. ( D50 på 4300 och D70 på 6700 kronor).
Tycker Ni att D50 är ett bra köp för mig?
/Jakob

Om du söker i forumet finns det många trådar som behandlar ämnet D50 mot D70.

Personligen tycker jag inte de relativt små skillnaderna motiverar att man ska lägga 50% mer för att få en D70. Det finns dessutom några punkter där D50 är bättre än D70.

D50 är en riktigt bra kamera, och som förstagångsköpare tror jag inte du kan bli besviken. Pengarna man sparar mot att köpa ett D70-hus kan läggas på fin optik istället, och då blir det definitivt bättre bilder än D70 med billigare objektiv.

Här finns en jämföande tabell:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50

De tekniska skillnaderna är inte jättestora.
Hanteringsmässigt så är D50 mindre och saknar två inmatningshjul som D70 har (endast en på D50).
D70 har även några fler funktioner som man kommer åt genom knappar i stället för att behöva gå in i menyn.
Så skillnaderna hadlar mest om hanteringen av kameran tycker jag. D70 har lite bättre specifikationer men det är inget som är helt avgörande.

Så en bra bild tagen med en D70 skulle vara lika bra med en D50?
Ska kolla in dom andra trådarna med=) tack

d50 duger gott,
då får du råd med ett 18-70 DX också,
det räcker långt,

bättre att köra d50 till att börja med och kanske uppgradera till D80 om nåt år, när den sjunkit i pris,

Tyvärr är inte studiebidragen särskilt lönsamma.. Så det blir inget DX objektiv utan ett Nikon AF 28-100/3,5-5,6G för 1300..

Senast ändrad:
Katlinka skrev:
Tyvärr är inte studiebidragen särskilt lönsamma.. Så det blir inget DX objektiv utan ett Nikon G 28-100 för 1300..

e det så illa,

skulle nog satsa på ett

Nikon AF 50/1,8

1340 SEK på cyberphoto,
går säkert att hitta billigare

njaa.. Har två st fasta objektiv från Nikon 50 och 100. Dock är dom från 1981 och saknar därför allt vad modernitet heter...
Jag vill nog har den ganska stora bränvidden i 28..
det ska bli ett Zenitar fisheye sedan =)
Tack för hjälpen med D50=)

28mm e ju inte mycket till vidvinkel..

kitzoomen lär väl förmodligen vara bättre, den e ju DX anpassad i alla fall

och har AF-S

AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED

2200 =/ Jag är nästan säker på 28-100 objektivet objektivet.. Alternativet är Sigmas billighets objektiv 18-50, men på jag skulle känna mig säkrare med ett Nikon objektiv...

Katlinka skrev:
2200 =/ Jag är nästan säker på 28-100 objektivet objektivet.. Alternativet är Sigmas billighets objektiv 18-50, men på jag skulle känna mig säkrare med ett Nikon objektiv...

köper du ett d50 kit så går väl ändå inte 18-55 på 2200??

snarare under tusenlappen?

Utan Kit 4200 med kit 5700. Det är inte 2200 kr skilnad med det priset var utsatt på cyberphoto.. Men tycker du att jag ska köpa kitet istället för 5700?

Katlinka skrev:
Utan Kit 4200 med kit 5700. Det är inte 2200 kr skilnad med det priset var utsatt på cyberphoto.. Men tycker du att jag ska köpa kitet istället för 5700?

frågan är väl om nån har D50-hus i lager för 4200 SEK, d50 har ju varit restnoterade på många ställen,

jag skulle köpt ett kit med 18-55 DX, med så tight budget,

28-100/3.5-5.6 G verkar ha utgått i år,

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#28-xx

det finns för 4200 men jag tror jag köper med Kit för 5700. tror att det kommer sluta på ungefär samma summa..
Kolla www.pricerunner.se där finns billigaste priserna.
Jag tror att jag köper allting nytt så får jag ut mest när jag säljer den..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto