Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 - problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Joanne

Medlem
Vi har haft vår Nikon D50 ca 3 månader nu, och hela tiden har den varit omöjlig att fota med inomhus med autofokusen. Objektivet åker bara ut och in och hittar inte fokus. Jag har bara trott att det helt enkelt berott på det dåliga ljuset inomhus och att vi har ett värdelöst objektiv, och jag har därför inte brytt mig om det. Jag kan ju inte så mycket om kameran ännu. Men nu säger min bror att han absolut inte tror att den ska hålla på så, att han under sina år som anställd på Expert inte hört någon kamera som hållit på så om den inte varit trasig. Objektivet vi har än så länge är bara ett Nikkor kitobjektiv 18-55. Skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av detta så jag har lite kött på benen när jag går tillbaka med den (om jag ska det), så att inte de i butiken bara säger att allt är som det ska och så har jag inget att komma med.

Så tråkigt!

Hej jag har själv en D50 med kitoptik 18-55 och 55-200. Jag upplever inte det som ett problem att den inte fokuserar inomhus. Det är kanske lite subjektivt med vad man menar som normal belysning inomhus men jag tycker inte den behöver särskilt mycket ljus för att klara det. Dock har jag märkt att kravet på kontrast i fokus området ökar särkilt på jämnt färgade ytor men det fölåter jag den för. Mitt tips till dig är att använda funktionen AF-hjälpljus sid 90 i manualen. Mycket annat kan också vara andra inställningar i kameran.

// Christian

Det beror ju på vad du menar med inomhus, inomhus i becksvart mörker fungerar ju sämre såklart, "normalt" inomhusfotande i inomhusljus skall fungera utan problem, det kan dock bli problem med jämna ytor, t.ex. en helt jämn tapet eller liknande då den inte hittar någon detalj att fokusera på. Men om den konstant vägrar fokusera inomhus så är det ju något skumt på gång!

Tänkte först svara med orden, har du tagit av linsskyddet :) Nej men det bästa sättet att kolla ifall AF'en är kass är jo att byta objektiv. Gå in på Expert om du nu köpte den där och testa en annan 18-55a eller en annan glugg? Jag fotade i nästan mörker igår det funkar fin fint med 18-55 gluggen då med AF hjälpljus. Kolla också så att objektivet har klickat i huset dvs sitter fast ordentligt. Kolla också så att inte du har flyttat fokuspunkterna?

Tack så jättemycket för era svar!

Jag gick in och kollade om funktionen AF-hjälpljus var på och det var det redan.

Vi tog loss objektivet och satte tillbaka det och är helt säkra på att det klickat på plats. Och linsskyddet är av. :)

Jag försöker inte fotografera i mörker, utan det är vanligt inomhus-dagsljus och det tycker man ju att den ska klara. Nu precis när jag testade den inne så t o m gnisslade den lite när den försökte fokusera, det lät inte bra

Jag tackar igen för svaren, jag kommer gå ner med den i mellandagarna.

Det låter onekligen som om det är något fel, men gå till butiken och be att få testa med ett annat objektiv och om det fungerar då så kräv ett nytt objektiv helt enkelt!

Så det är bara objektivet det kan bero på när det är problem med autofokusen? Kanske en dum fråga för er, men jag kan inte så mycket om detta. Och jag vill veta så mycket som möjligt innan jag går dit.

Joanne skrev:
Så det är bara objektivet det kan bero på när det är problem med autofokusen? Kanske en dum fråga för er, men jag kan inte så mycket om detta. Och jag vill veta så mycket som möjligt innan jag går dit.

Det är klokt av dig att vara förberedd när du går till fotohandlaren igen.

Ditt objektiv har inbyggd fokusmotor som kan vara problemet, men själva fokuseringen styrs av kameran som alltså också kan vara en felkälla. (Kameran mäter kontrasten mellan intilliggande pixlar och försöker maximera skillnaden genom att förändra fokusinställningen.)

Det enklaste är väl att prova med annan D50 respektive optik i affären och därmed komma fram till vilken av enheterna som är felaktig.

Per.

Jag vill tacka igen för era informativa svar.

Jag var tillbaka med kameran idag, och direkt när vi beskrev hur den var så sa han i affären bara "Helt normalt". Han sa att det var när den inte hittade något att fokusera på som den blev så. Jag sa att det händer hela tiden när vi t ex fotograferar barn och andra människor, det gäller alltså inte enfärgade stora ytor eller så. Jag sa att den går knappt att fota med inomhus. Han sa ändå att det är helt normalt, och började visa för oss vad som hände när man fokuserade på olika saker, t ex en plan yta då. Jag hörde hur autofokusen kämpade och nästan gnisslade, och frågade om kameran verkligen ska låta så. Då såg vi, när han försökte demonstrera för oss att den var helt normal, att han själv fick uppleva hur den betedde sig, och han sa att det är något som inte stämmer med den. Han bad att få kolla på den i lugn och ro under dagen.

När vi sedan kom tillbaka jämförde han den med en annan D50 och sa att det definitivt var stor skillnad. Vilken lättnad. Han testade och upptäckte direkt att det var just objektivet det var fel på. Så det är nu inskickat för reparation.

Hade vi inte fått hjälp av er här först hade vi troligen gått ifrån affären besvikna och utan att ha fått någon reparation.

Good work!

Testade ni med ett annat objektiv? Jag menar, för att att vara HELT säkra på att det var just objektivet.

Bra gjort!

Jag ger inte mycket för experts butiker och dess personel, förmodar att det var expert?

Det jobbar alldeles för många skolungdomar och renodlade säljare i expertsbutikerna, visst händer det att de är kunniga men ibland är de bara väldigt dumdristiga.

Jag skulle nog insisterat att få ett nytt objektiv eller hävt köpet. 18-55 objektivet är ganska snabb i AF även i dåligt ljus.

Fick du något annat objektiv under tiden?

Tack :) Ja det var Expert.

Han hade en likadan kamera och objektiv som han dels jämförde med, dels så testade han objektivet på min kamera och då var det en stor skillnad, sa han.

Tyvärr så hade jag inte en tanke på att kräva låneobjektiv, och känns lite dumt att komma och kräva det i efterhand. Men vi har ändå tänkt att eventuellt beställa ett nytt objektiv i början på nästa vecka, ett som man kan zooma lite mer med, så det går ju bra ändå.

Joanne skrev:
Tack :) Ja det var Expert.

Han hade en likadan kamera och objektiv som han dels jämförde med, dels så testade han objektivet på min kamera och då var det en stor skillnad, sa han.

Tyvärr så hade jag inte en tanke på att kräva låneobjektiv, och känns lite dumt att komma och kräva det i efterhand. Men vi har ändå tänkt att eventuellt beställa ett nytt objektiv i början på nästa vecka, ett som man kan zooma lite mer med, så det går ju bra ändå.

Beställ från Cyberfoto eller köp det hos YFO!
Experts priser är fruktansvärda!

Ett Sigma 70-300 vill de ha 2999:- medan YFO och cyber tar 2295:- Det är 700kr skillnad?

Ja, jag kanske kan passa på att fråga om objektiv i samma tråd.

Vi är ju som sagt nybörjare på fotografering, men jag tycker det är väldigt kul och vill gärna lära mig mer. Kan ni tipsa om något objektiv då för oss som gillar att vara ute i naturen och fotografera en del, samt tar mycket kort på vår hund, syskonbarn och familj. Vi vill gärna ha ett objektiv där man kan zooma lite mer, t ex ta kort på hunden på längre avstånd samt om man har turen att stöta på något djur ute i skogen. Vi har inte tänkt köpa något *superdyrt*, men vi vill ändå investera i ett bra objektiv. Så upp till 6-7000:- lägger vi gärna om vi får ett bra objektiv.

Mitt tveklösa tips blir Nikons fina 18-200 objektiv! Där har ni allt i ett enda objektiv! Det är dessutom erkännt bra!

Kostar runt 7000:- dock, men det är värt pengarna!

Ok, det låter ju bra! Men du tycker inte det är onödigt att köpa ett 18-200 när vi redan har ett 18-55? Du tycker inte vi ska börja på mellan 50 och 70? Det låter ju visserligen väldigt smidigt att ha "allt i ett", jag kan tänka mig att vi inte kommer byta objektiv sådär ofta.

Jag har annars även kollat på detta:
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED för 6500:-

Nikon har ju även ett betydligt billigare,
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED för 2500:-. Är det något att ha? Jag vill inte köpa ett dåligt objektiv bara för att det är billigt. Är det det som är kitobjektivet som ibland medföljer D50? Jag har mest hört negativt om det nämligen.

Nikons kitoptik är ju känd för att vara bättre än andra märkens kitoptik, just det där 55-200 är bra för att det presterar bra optiskt, men byggkvalitén är inte superbra, i klass med 18-55 objektivet. Jag ser ingen anledning att inte köpa ett "allt i ett" objektiv. Fördelen är att man slipper byta i fält vilket kan leda till ordentligt med smuts på sensorn i värsta fall och det är ju inte så lätt att fixa ute i fält.

Det är mitt tips!

Jag själv tänker skaffa mig ett 18-200 såsmåningom! Dessutom är det ju lite mindre än de stora zoom objektiven också, smidigt och bra helt enkelt!

Det låter ju jättebra! Och jag hittade det nu för 6600:- i en fotobutik på nätet. Ska diskutera lite med sambon när han kommer hem bara. :)

Slänger in en till fråga till er som har/har haft D50. Kan ni tipsa om någon väska som är lagom storlek för kamerahus plus sådär 2 objektiv och kanske även "vardagskameran" (en vanlig digitalkamera alltså)? Lite svårt att avgöra på bilder på nätet och har inga bra fotobutiker här i närheten.

Gör det! Jag tycker att fördelarna verkligen väger över! Istället för att krångla med att byta objektiv och krångla ute i fält kan du ägna dig åt det viktiga istället, dvs. att fota!

Inget krångel, maximalt fotande! Kan det blir bättre? =P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar