Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 med analog optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter 84 skrev:
Spridda skurar på svarsfronten. Jag förstår inte så mycket av vad ni säger nu, men läsa histogram om bildinformation kan jag, som tur är. Histogramet kan ju vara ett riktmärke kan jag tänka mig, men den klarade inte av röda nivåer så bra, eller hur var det nu.
Förresten, ljusmätningen borde väl fungera tillsammans med min standardoptik till den vanliga Nikon F60 kameran? Eller? Det är ju ett AF 28-80mm F3,5-5,6 eller nått. Men? Ja, fungerar det då? Isåfall har jag ju ett objektiv jag kan köra med automatiska inställningar... Eller är jag ute o cyklar nu?

Försök till förklaring:

Att mäta ljusmängden in i kamerahuset kan tyckas vara enkelt, men moderna kameror mäter inte bara den totala ljusmängden. Det är en massa analyserande om vilka delar av bilden som är ljusa/mörka osv. D50 och D70 behöver samverka med ett tillräckligt avancerat objektiv för att detta skall fungera.

Din digitala bild har tre värden i varje bildpunkt: Mängd rött ljus, mängd blått ljus och mängd grönt ljus. Allra bäst vore alltså att ha tre histogram, ett för varje färgkanal. De flesta kameror ger dig bara ett "medel"histogram. Ifall din bild har ett stort överskott på en av de tre färgerna, så att den kanalen bränner ut, kan det hända att "medelhistogrammet" ser bra ut i alla fall.

Många bildbehandlingsprogram kan visa alla tre histogrammen.

Edit: Min gamla Chinon CE-4 mätte enbart den totala mängden ljus in. När man väl visste om det, kunde man ganska lätt mäta mot en "bra" yta, rikta om kameran och få till en hyfsad exponering. Det var tider, det. Och objektiven var billiga.
 
Nikons gamla analoga kamror mätte med centrumvägd mätning. Alltså ca 60% i mitten av sökaren och 40% utanför. Genomsnittsmätning är inte så vanligt på kamror efter 1970.

Nikons mer proffsiga modeller mäter med gamla E, AI och AIs objektiv. (F4, F5, F801, F100, D1, D2, D2H osv.)
Dock bara med centrumvägd mätning och i läge M.
 
dumbo skrev:
Detta beror på att digitala sensorer är mer känsliga för att ljuset inte träffar rakt vinkelrätt mot sensorn.......


Artikel i FOTO nr 1/2006 om detta.

"Sensorn inget problem för en BRA vidvinkel"

Problemet verkar alltså bara uppstå med en "dålig" vidvinkel.

Intressant artikel.

Mvh Bengan
 
Peter 84 skrev:
Fast vad jag har hört så är digitala systemkameror ljuskänsligare? Ähh..
Vi säger såhär istället:
Vissa säger att digitalkameror inte är lika ljuskänsliga som vanliga systemkameror, dvs ej digitala. Dvs man klarar sig längre på optiken med en digital kamera. Jag har svårt att finna någon sanning i det, eller stämmer det verkligen?

Digitala systemkameror har jämfört med sina analoga diton bättre bildkvalitet på höga ISO-tal.
Med en D50 eller D70, exempelvis, så är ISO1600 praktiskt taget brusfritt, om man exponerar rätt.
Så man kan väl säga att man klarar sig längre på ljussvaga objektiv med en digital systemkamera än med en analog dito.
Det går tom, lite beroende på hur kinkig man ärmed bildkvaliteten, att få användabara bilder på ISO3200. Jag har, mest för att testa, gjort förstoringar i A4-format av några bilder på ISO3200.
Här finns lite exempel på dylika bilder:
http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/thumbnails.php?album=11

Längst ner ser du exempel på utsnitt i 100% och ISO800 resp ISO1600. Och en nerskalad variant av hela ISO1600-bilden finns här:
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600.jpg
Om du sett en scannad filmruta nån gång så vet du att det ser betydligt värre ut redan på ISO400, med film.


Fredrik Calabrese skrev:
Nikons mer proffsiga modeller mäter med gamla E, AI och AIs objektiv. (F4, F5, F801, F100, D1, D2, D2H osv.)
Dock bara med centrumvägd mätning och i läge M.

D2-serien, såväl som D200 ger väl tom automatik och Matrix?



Benganbus skrev:
Artikel i FOTO nr 1/2006 om detta.

"Sensorn inget problem för en BRA vidvinkel"

Problemet verkar alltså bara uppstå med en "dålig" vidvinkel.

Intressant artikel.

Mvh Bengan

Jag ögnade igenom den som hastigast när jag kom över tidingen häromdagen, men vet inte vad som står där i detalj. Faktum är iaf att det finns vidvinklar som ansetts prestera bra på film som är mer eller mindre oanvädbara på en digital kamera. Så bra betyder, ibland, olika saker beroende på var man monterar sitt objektiv.
Jag minns en på dpreview som hade en fast, manuell vidvinkel som han använt mycket med film, men som inte ens gav bilder tillräckligt bra att publicera på webben när han monterade den på sin D70. Jag kommer inte ihåg vilket objektiv det var nu dock.

I artikeln i FOTO såg man ju tydligt vilken fördel man har av att bara använda APS-storlek på sensorn, vad gäller kantskärpa. (Att nämnas som en parentes.)
 

Bilagor

  • iso800-1600.jpg
    iso800-1600.jpg
    42 KB · Visningar: 183
Fredrik Calabrese skrev:
Nikons mer proffsiga modeller mäter med gamla E, AI och AIs objektiv. (F4, F5, F801, F100, D1, D2, D2H osv.)
Dock bara med centrumvägd mätning och i läge M.
Inte bara de proffsiga. Exempel på oproffsiga kameror som mäter med manuella objektiv är t ex F70 och F601. I början var det bara det absoluta bottenskiktet med start i F401 som skippade det mekaniska linkaget. Senare spred det sig uppåt i modellstegen.

Tidsautomatik är alltid möjligt med manuella objektiv och med F4 och D2 dessutom matrismätning.
 
Nix, de enda hus som ger matrismätning med manuella objektiv överhuvudtaget är FA, F4, F6, D2h, D2hs, D2x och D200.
 
Okej. Nu fortsätter jag på den tråd jag startade för ett tag sen. Jag har fått problem tror jag.
D50´n är så gott som min nu. Men givetvis ska bara allt gå dåligt nu. För det första har jag av någon helt underlig anledning lyckats förlägga instruktionsmanualen.
Sen testade jag med kitobjektivet som jag hade till min Nikon F60 (det är ett: AF 28-80 3,5-5,6) och det fungerade klockrent, dvs, autofokusfunktionen fungerar utan problem. Dagen efter när jag startar kameran, utan att ha tappat den i golvet, testade jag igen och märkte att autofokusfunktionen inte fungerade. Kameran visar en blinkande indikator ( F - - ). Trots bruksanvisningslös, formodar jag mig ha talangen att inse att något är galet. Ånej, inte har jag kommit åt M/AF knappen eller nått sånt dumt. Nu fungerar objektivet endast i läge M och inte ens den inbyggda blixten vill fungera. För visst ska blixten fungera även om jag har det nyss nämnda objektivet? Eller något av de andra manuella objektiven.
Ja okej, om jag inte är helt "lost" så tror jag att kameran har ett allvarligt fel. Vad gör jag nu? Ser glad ut och fotograferar vidare i läge M utan blixt och nöjer mig så? Näe... det är väl dumt. Det känns bara helt kul att vänta 3-4 veckor på lagning vilket det antagligen tar. Jag menar. **Åhh. Peter
 
Nu vet jag inte om ditt objektiv är ett G-objektiv, utan bländarring, men om det nu är så att det HAR bländarring. Står den inställd på minsta bländare? (högst nummer)

Blixten fungerar med manuella objektiv, men bara i manuellt läge. Man får alltså ställa in blixten manuellt med manuella objektiv, precis som med den vanliga exponeringen.
 
Jag vet inte vad en bländarring är för något faktiskt. Men man kan ställa in bländaren och låsa bländaren när man kör objektivet i AF. Mina manuella objektiv fungerar antagligen som dom ska i det manuella läget. Men blixten vill inte.
Låt mig förklara: Manuellt objektiv+manuellt läge. Dispalyen visar slutartiden + ( F - - )-i ett fast sken. Jag ställer in bländaren själv och kan ta vilka bilder som vanligt.
Men då jag fäller upp blixten blinkar blixtsymbolen efter att jag fokuserat. Trycker då på avtryckaren och ingenting händer så länge blixten är uppe. Det spelar ingen roll vilken slutartid jag har inställd.
När jag tänker efter har fokuseringslampan på framsidan inte heller visat några tecken på liv, men den kanske bara fungerar ihop med AF-lägen.
Nått måste vara riktigt galet nu alltså.
 
Blixten funkar, som sagt, inte inte i TTL-läge med manuella objektiv. Du måste ställa styrkan på blixten manuellt i menyn.
Därför händer det inget när du trycker på avtryckaren.

Samma sak händer med AF-objektiv om bländaren inte är inställd på minsta bländaren, om objektivet har en sådan inställning. Om objektivet går att ställa mellan tex f/2.8 och f/22 så ska den stå på f/22, annars visar displayen F-- och kameran fungerar bara i manuellt läge.
Många objektiv har åxå, som du säger, en låsning, för att låsa bländarringen i detta läge.
 
Då var det löst. Jag bugar och bockar.
Okej; då var det bara en sak kvar då. Mitt autofokusobjektiv borde gå att fokusera automatiskt med. Dvs genom att trycka in halva avtryckaren? Från början gjorde det så, men så slutade med det av någon anledning. Kan det vara något galet i någon meny, resten har jag nämligen gjort rätt (tror jag) låst objektivet vid största bländaren och ställt in rätt läge på AF/M knappen såklart.. men? Peter
 
Har med intresse läst denhär tråden men har en liten tilläggsfråga

...men är det någon utav er här som kan rekommendera ett skapligt zoom-objektiv (Nikkor eller Sigma) för allroundbruk. Har för en vecka sedan köpt en Nikon D50 och tycker att det kitade 18-55 objektivet är ganska begränsat.

Haken är det att jag max tänkte mig en sådär SEK 3500,00.

Eftersom jag tidigare har haft en Olypus 5050 så har jag ingen större erfarenhet av utbytbara objektiv.

Men som sagt blev jag lite besviken på det kitade 18-55 objektivet
 
Peter:
Om du låst den på minsta bländaren (största talet) och har omkopplaten mef AF/MF i rätt läge så ska det funka. Jag kan inte komma på något annat i form av inställning som kan orsaka detta.
Får du fortfarande F-- på displayen åxå?
Du skulle kunna testa att rengöra kontakterna på objektivet och i kameran. Ett suddgummi brukar föreslås för det (jag har aldrig behövet göra det själv).

Mikael:
På vilket sätt är du inte nöjd? Vad är det du vill ha eller upplever att du inte kan göra?
 
Okej. Då vet jag. Ska försöka titta på det där lite försiktigt isåfall. Eventuellt kan det ju faktsiskt vara objektivet och inte kameran så det bästa är nog att försöka få tag på ett annat AF objektiv och testa. Men då vet jag.
Det händer nämligen ingenting alls när jag försöker fokusera. (F - -) blinkar konstant. Tack för hjälpen ändå. Peter
 
..det var snabb respons.

....dels tycker jag att zommavståndet är för begränsat. Jag vill ha större zoom område ...dels vill jag kunna ta bättre närbilder.

Jag vet att dessa kanske kan vara svårt att få ett och samma objektiv till men jag skulle vilja komma så nära dessa två önskemål som möjligt .....är det möjligt? Förlåt en novis dumma frågor....men att fråga är det bästa sättet att lära sig -...eller hur..!!
 
Okej, då kanske jag äntligen kan komma med en liten idé?
Får se om den gillas eller sågas.
Men visst går det att skruva på ett litet sånt där förstoringsglasfilter för att kunna komma närmare? Nackdelen var att man förlorade lite ljuskänslighet, eller hur var det nu? Är det bara jag som har fel nu? Vad heter det där? Dom har nått namn också..ähh, jag vet inte. Jag ger mig. Och inte är dessa gratis heller antar jag. Men det kanske fungerar som en början på kitobjektivet, isåfall var ena problemet löst (närbildsproblemet)...
 
Ja, det stämmer att man kan använda närbildslinser för att komma närmare. Man får inte lika stor förstoring som med ett makroobjektiv det funkar för att komma lite närmare. Man förlorar inget ljus, men bildkvaliteten blir något sämre, beroende på modell. De billigaste kostar inte så mycket men försämrar lite mer, medan de lite dyrare är rätt dyra, men ger praktiskt taget ingen försämring alls av bildkvaliteten.
Man förlorar möjligheten att fokusera på oändligt med en dylik monterad.

Mikael:
Ett alternativ kan vara exempelvis Sigma 70-300/4-5.6 APO DG. Den kompletterar din kitoptik med längre brännvidd och har även ett "fuskmakro"-läge som man kommer hyfsat nära med.
 
....kollade upp objektivet på Scandinavian Photo och det verkar vara lämpligt. Priset är ju inte heller alltför avskräckande. Det blir nog en investering här. Tack för hjälpen.

En liten fråga till....behöver man använda Sky Light vid utomhus fotografering med digitalkameror eller kompenserar kameran bort dessa färgtoner?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.