avslutat_bj
Aktiv medlem
Peter 84 skrev:
Spridda skurar på svarsfronten. Jag förstår inte så mycket av vad ni säger nu, men läsa histogram om bildinformation kan jag, som tur är. Histogramet kan ju vara ett riktmärke kan jag tänka mig, men den klarade inte av röda nivåer så bra, eller hur var det nu.
Förresten, ljusmätningen borde väl fungera tillsammans med min standardoptik till den vanliga Nikon F60 kameran? Eller? Det är ju ett AF 28-80mm F3,5-5,6 eller nått. Men? Ja, fungerar det då? Isåfall har jag ju ett objektiv jag kan köra med automatiska inställningar... Eller är jag ute o cyklar nu?
Försök till förklaring:
Att mäta ljusmängden in i kamerahuset kan tyckas vara enkelt, men moderna kameror mäter inte bara den totala ljusmängden. Det är en massa analyserande om vilka delar av bilden som är ljusa/mörka osv. D50 och D70 behöver samverka med ett tillräckligt avancerat objektiv för att detta skall fungera.
Din digitala bild har tre värden i varje bildpunkt: Mängd rött ljus, mängd blått ljus och mängd grönt ljus. Allra bäst vore alltså att ha tre histogram, ett för varje färgkanal. De flesta kameror ger dig bara ett "medel"histogram. Ifall din bild har ett stort överskott på en av de tre färgerna, så att den kanalen bränner ut, kan det hända att "medelhistogrammet" ser bra ut i alla fall.
Många bildbehandlingsprogram kan visa alla tre histogrammen.
Edit: Min gamla Chinon CE-4 mätte enbart den totala mängden ljus in. När man väl visste om det, kunde man ganska lätt mäta mot en "bra" yta, rikta om kameran och få till en hyfsad exponering. Det var tider, det. Och objektiven var billiga.