Annons

Nikon D50 kontra D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Just nu sitter jag på en Nikon D50 med ett standard 18-55 mm Nikon Objektiv.

Känner ibland att min kamera inte hänger med fullt ut och har nu börjat snegla på Nikon D80 istället speciellt då den har hela 4 megapixlar mer än D50.

Frågan är dock, Objektivet som medföljer i D80 kittet, är det ett orginal eller ett sunkigt Sigma som de älskar att slänga med för att få ned priset?
Den detaljen kan jag iof kontrollera själv.
Men är det värt mellanskillnaden på ca 6-7000 kr att byta?

Vad tror ni? Eller är skillnaden så pass liten att det lönar sig mer att vänta och slå till på en D200 eller liknande prisklass?

Mvh

Emanuel
 
Hej
jag är jätteny på detta med digital kameror. jag har precis fått min D80 med 18-135 kitglugg. det är en orginal Nikon glugg inget sigma

jag vet inte hur mkt du fotat och vilka grejjer du har.
de tips jag fått är att köpa ett billigare hus (ville köpa D200) och hellre lägga pengar på objektiven.

har beställt ett fast 50 f1.8 samt ett 70-200 f2.8VR och en TC-17II

sen är min värld uppfylld säger de som kan,
 
Om du ska uppgradera så är det knappast upplösningen som är det viktiga. Skriver du ut bilder i större format än A4? Då kan det vara inressant med 10 megapixel, men för de flesta så räcker 6 mpix väldigt långt.
En stor fördel med D80 är den stora sökaren.
D80 har i princip D70:s funktionalitet med D200:ans sensor och sökare i ett D50-skal.

Vad är det du saknar hos D50? Upplösningen är troligen det sista man behöver uppgradera i sammanhanget.
 
jag kan säga att uppgraderingen till en d80 ger en avsevärd skillnad ;) vi har två stycken d80 på skolan som jag lånar så mycket som möjligt :D, i jämförelse så tkr jag d50 är mer som en leksak än ett halvpro verktyg. Däremot D200 är nog inte nödvändig såvida du inte behöver 5bps, vädertätning, och fler af punkter. Däremot jag har redan beställt en d200 från usa, varför jag valde den var endast att den är snabbare och är vädertätad. För jag älskar att fota i regn! hur konstigt det än låter ;)
 
OK.

Men varför tycker du det känns som en leksak i jmf?
Definera vilka tekniska specifikationer som skiljer dessa åt?
 
Re: OK.

Lejonfrost skrev:
Men varför tycker du det känns som en leksak i jmf?
Det undrar jag också. Jag tycker att de känns nästan exakt likadana, och de är visuellt nästan precis lika också.

Det som skiljer är att D80 har högre upplösning, mycket bättre sökare, samt vissa funktioner lite mer åtkomliga på kamerahuset istället för i menyer. Dessutom har den väl spegeluppfällning och lite smått och gott. De största skillnaderna skulle jag säga är sensor och sökare.
 
Jag bytte också från D50 till D80 för en tid sedan och jag tycker att det var värt mellanskillnaden. Det är framför allt sökaren och den överlag mer robusta känslan som jag uppskattar mest. Vidare gillas möjligheten till trådlös styrning av blixten.

Betr kitobjektivet så köpte jag paketet med 18-70 och det är ingen tvekan om att det är ett bättre objektiv än 18-55 till D50. Det är lite ljusstarkare och har en betydligt bättre focusring.

I allt en uppgradering värd att göra.

/P
 
jag bytte från d50 t d80. har dock företag så det kostar mig inte särskilt mycket. hade aldrig gjort det som privatperson. därmed inte sagt att jag inte gillar d80. det beror ju på hur mycket du fotar om det är värt uppgraderingen. mer pixlar är inte så viktigt. ett bättre objektiv ger nog bättre bilder än uppgradering till d80. har sett väldigt fina bilder med d50.

objektiv till d80 kit har jag sett både nikon 18-70, 18-135 och sigma. så det beror på var du köper. kolla prisjakt.nu exv.
 
Det som mest motiverade mig att byta upp mig till D80 var:

- bättre och exaktare AF med fler punkter.

- större sökare

- Alla reglage man behöver så man slipper gå in i menyer hela tiden

- ISO 100

Sen får man ju lite fler pixlar och så om man nu tycker det är viktigt......
 
Lejonfrost skrev:
Just nu sitter jag på en Nikon D50 med ett standard 18-55 mm Nikon Objektiv.

Känner ibland att min kamera inte hänger med fullt ut och har nu börjat snegla på Nikon D80 istället speciellt då den har hela 4 megapixlar mer än D50.

Frågan är dock, Objektivet som medföljer i D80 kittet, är det ett orginal eller ett sunkigt Sigma som de älskar att slänga med för att få ned priset?
Den detaljen kan jag iof kontrollera själv.
Men är det värt mellanskillnaden på ca 6-7000 kr att byta?

Vad tror ni? Eller är skillnaden så pass liten att det lönar sig mer att vänta och slå till på en D200 eller liknande prisklass?

Mvh

Emanuel
Om ditt mål är att inom en framtid skaffa dig en kamera med med lite mer professionell prägel, kan det löna sig att vänta. Skillnaden mellan D80 och D50 är nog inte så stora. En viss skillnad är det nog men som sagt, om en D200 eller liknande är ditt slutmål så bör du nog spara pengarna istället. Alternativt kan du satsa på en bättre glugg, eftersom den naturligtvis kommer göra sig på vilken kamera du än skaffar framöver, så länge du håller dig till Nikon.
 
D80 D200 ?


jag har en D80 nu och min kompis som hade en D200 säger att D80 ger mkt bättre bilder än hans D200
han tror Nikon har stoppat i någon mjukvara som är avsevärt bättre än den som finns i D200

sen att D200 är snabbare och alla andra fördelar den har. är en annan femma.


jag är supernöjd med min D80. och kommer nu att lägga stålarna på objektiv. typ fast 50 f1.8 och 70-200 f2.8VR

har fått för mig att det är inte lönt att snåla på objektiven. köp det bästa med 1 gång och va tyst sen :)
 
x3m kungen skrev:
D80 D200 ?


jag har en D80 nu och min kompis som hade en D200 säger att D80 ger mkt bättre bilder än hans D200
han tror Nikon har stoppat i någon mjukvara som är avsevärt bättre än den som finns i D200

sen att D200 är snabbare och alla andra fördelar den har. är en annan femma.


jag är supernöjd med min D80. och kommer nu att lägga stålarna på objektiv. typ fast 50 f1.8 och 70-200 f2.8VR

har fått för mig att det är inte lönt att snåla på objektiven. köp det bästa med 1 gång och va tyst sen :)
Fast då pratar vi väl JPEG-filer. I RAW-format borde bildkvaliten bli den samma.
 
D70 -> D80

Bytte från D70 till D80 och jag tycker att det blir STOR skillnad på bilderna (RAW och JPEG).

Detta kan nog tillskrivas både firmware/programvara i kameran samt skillnaden 6MP -> 10MP (använder samma glugg fortfarande, Nikon AF-S DX 17-55/2.8) !

Sedan finns ju Nikon originalbatterigrepp till D80 som är suveränt... gör mer än jag kunde föreställa mig :)

Sökaren som alla säger skall vara SÅ mycket bättre tycker jag inte är värst imponerande. Men då jämför jag allt med min Nikon F3HP :) ! Men det är väl svårt att nå samma resultat med 1.5 crop-faktorn på Nikons DSLR'er.

Större display uppskattas också. D70:an har ju 1.8" jämfört med D80:ans 2.5".

Histogram som visar RGB var för sig är också bra.

Tyvärr så har D80 en korkad feature. Att man med hjulen bläddrar bland tagna bilder så längre preview av tagen bild visas i displayen :p
 
Senast ändrad:
x3m kungen skrev:
jag vet inte. jag har ingen koll på detta. jag skall höra med honom o se vad han säger.
Rätt så säker på det eftersom det är näst intill omöjligt att se skillnad på bildkvaliten i RAW mellan 6 mp o 10 mp-kameror. Vad jag läst så har D80 en annan mjukvara som skall ge bättre bilder direkt från kameran än D200. Det är vanligt bland kameror som inte vänder sig till yrkesfolk o avancerade amatörer i första hand.
 
x3m kungen skrev:
D80 D200 ?


jag har en D80 nu och min kompis som hade en D200 säger att D80 ger mkt bättre bilder än hans D200
han tror Nikon har stoppat i någon mjukvara som är avsevärt bättre än den som finns i D200

sen att D200 är snabbare och alla andra fördelar den har. är en annan femma.


jag är supernöjd med min D80. och kommer nu att lägga stålarna på objektiv. typ fast 50 f1.8 och 70-200 f2.8VR

har fått för mig att det är inte lönt att snåla på objektiven. köp det bästa med 1 gång och va tyst sen :)

Ett oerhört enkelt svar på den frågan:

D200 är inriktad till semiproffessionella fotografer varvid bildresultatet direkt ur kameran är "torrt och lite färglöst". Tilltänkt målgrupp lägger då ner tid i efterhand på bildredigeringen, för att uppnå det resultat DE vill.

D80 siktar på glada entusiaster, intresserade amatörer. Där man många gånger kanske printar ut bilden direkt utan efterbearbetning. Alltså är då bildinställning mera "vivid", dvs mer färger mer kontrast.

Självklart kan man direkt i kameran på både D200 och D80 anpassa bildstilen till sitt fotograferande. M.a.o. du kan få din D200 mer färgrik, eller din D80 mer "torr".

Men det är klart, den där manualen skall man ju inte läsa:) Det blir ju ingen sport och att få reda på svaren på en gång:)

Hälsningar

Adam
 
paul innergård skrev:
Rätt så säker på det eftersom det är näst intill omöjligt att se skillnad på bildkvaliten i RAW mellan 6 mp o 10 mp-kameror. Vad jag läst så har D80 en annan mjukvara som skall ge bättre bilder direkt från kameran än D200. Det är vanligt bland kameror som inte vänder sig till yrkesfolk o avancerade amatörer i första hand.


ahaaa oki.. så tar man bara bilderna rakt från kameran o tittar på de så blir kanske D80 bilderna bättre
medan när man miklat och trixat med bilderna från en D200 så blir de bättre.
är det så du menar så förstår jag.,
 
Tyckaren skrev:
Ett oerhört enkelt svar på den frågan:

D200 är inriktad till semiproffessionella fotografer varvid bildresultatet direkt ur kameran är "torrt och lite färglöst". Tilltänkt målgrupp lägger då ner tid i efterhand på bildredigeringen, för att uppnå det resultat DE vill.

D80 siktar på glada entusiaster, intresserade amatörer. Där man många gånger kanske printar ut bilden direkt utan efterbearbetning. Alltså är då bildinställning mera "vivid", dvs mer färger mer kontrast.

Självklart kan man direkt i kameran på både D200 och D80 anpassa bildstilen till sitt fotograferande. M.a.o. du kan få din D200 mer färgrik, eller din D80 mer "torr".

Men det är klart, den där manualen skall man ju inte läsa:) Det blir ju ingen sport och att få reda på svaren på en gång:)

Hälsningar

Adam

jajamensan jag är med på hur ni menar.
 
Vad gäller diskussionen att D80 skulle leverera bättre och mer brusfria bilder än D200 är i mina ögon svårt att se, åtminstone om vi pratar RAW. Pratar vi JPG är det kanske delivis sant men på bekostnad av faktisk upplösning. En teori som kort diskuterats här, kanske mer på andra ställen, är att den högre utläsningshastigheten från D200:ans sensor skulle ge en uns mer brus än på D80, åtminstone enligt teorin. Men att köpa D80, istället för D200, bara för att den levererar bättre bildkvalitet gäller det nog bara för de som håller sig till JPG-filer. Att välja D200 över D80 bör nog handla om helt andra saker.

Vad gäller grundfrågan om D50 kontra D80 så är verkligen D50 en bra kamera på många sätt. I ditt fall Emanuel skulle jag nog gissa att det först och främst är optiken som sätter vissa gränser. Är pengarna inga problem så kan du ju alltid slå till på en D80 med 18-70 eller stanna kvar med D50 och satsa mer på nya bättre linser.

PS. Har hållit i både D50 och D80 och även om det faktiskt har samma stolek känns D80 mycket robustare och ligger bättre i mina händer. Än bättre är det förståss med batterigreppet. DS.

EDIT: Det stämmer att D80 är riktat till ett lite annat segment än vad D200 är, inget konstigt med det. Vad gäller skillnad i bildkvalitet handlar det snarare om lins och personen bakom kameran och eterbearbetning av bilden. Har sett många amatörer som gärna vill se sig som "semiprofessionella" leverera trista och dåliga bilder från sin nya fantastiska D200, snacka om bortkastade pengar :)
 
Senast ändrad:
x3m kungen skrev:
ahaaa oki.. så tar man bara bilderna rakt från kameran o tittar på de så blir kanske D80 bilderna bättre
medan när man miklat och trixat med bilderna från en D200 så blir de bättre.
är det så du menar så förstår jag.,
Snarare lika bra. D200:as styrka ligger nog i högre hastighet och att den är mer välbyggd. Sett till bildkvalite så är det nog jämnt skägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.