ANNONS
Annons

Nikon D50 autofokus fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke1975

Ny medlem
Tja
Jag köpte en Nikon D50 med sigma objektiv på Expert för en månad sen. Och ny som man är med systemkameror så satt man och testa olika inställningar i kameran och jag tyckte att när man körde autofokus läget så blev bilderna suddiga. Men jag tänkte först att det är säkert någon inställning som jag gjort fel. Så jag läste lite i olika böcker om fotografering och körde på mauellt läge och bilderna blev kanon,
men så tänkte jag va faan så här ska det väl inte bli autofokus skall väl vara auto, så jag tog med mig kameran tillbaka till expert och där konstaterade säljaren att det var fel på kamerahuset så dom skickade iväg den på reparation till Nikon och så fick jag vänta 2 veckor :(. Sen idag så hade den kommit tillbaka och jag var där för att hämta den så ÅTERSTOD felet suck!!. Säljaren påstod att han tyckte att den fokuserade bra nu men visst testa med en annan då och jämför och då höll han med, med viss besvär. Han frågade om jag kunde vänta till imorgon för då kom en kollega till han och han var tydligen bättre på kameror, konstaterar han att det är samma fel så skulle jag få en ny kamera så nu är det bara att hoppas på det bästa att han är på bra humör. Så jag säjer bara kolla upp detta så fort som möjligt om ni köper en Nikon D50 för fy vilket strul.
MVH
Jocke
 
KRÄV ett nytt hus! Du ska inte behöva sitta och vänta på att en produkt med fabrikationsfel ska lagas. Om inte annat ska du åtminstone kräva en lånekamera så länge.

Edit: provade ni med olika optik?
 
Ja vi testade olika objektiv i butiken och felet återtod så det var huset det var fel på. Dom erbjöd även en låne kamera men dom kunde "givetvis inte låna ut en likvärdig kamera" utan en vanlig billigare kamera :) skrattretande så jag sa att jag inte var intresserad.
vi får se hur det går imorrn
 
Jag tycker också du ska kräva att få byta på en gång. Jag gjorde tyvär inte det och min kamera har nu varit på tre olika serviceställen i över 3 månader och jag har fortfarande inte fått tillbaka den.

Jag tycker att tillverkarna ska börja se till att deras kamerahus fungerar som de ska. Det är skrämmande hur många kameror som felfokuserar och de ska de inte göra när de kostar runt >10k och jag tycker också det är dåligt av försäljare som inte vill byta utan som endast ger en adressen till närmaste serviceställe. De borde skicka tillbaka kamerorna till tillverkarna så de ser hur dåligt deras kvalitetskontroll fungerar.
 
Det här är ett klockrent fall där konsumentköplagen gäller. I princip är det så att säljaren (butiken) har rätt att åtgärda felet (inom skälig tid) men om det inte lyckas har du rätt till en ny felfri vara eller pengarna tillbaka. Jag tycker att du skall kontakta butiken, reklamera köpet och kräva pengarna tillbaka. Gå sedan till en annan handlare och köp en ny.

Lycka till.

//Patrik
 
Inget snack! Om du fått den reparerad en gång och felet inte avhjälptes skall du ha en ny vara. Allt i enlighet med Konsumentköplagen. Följande är ett citat ur denna:

"29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse
för
honom."
 
Så nu har man fått tillbaka kameran.
Säljaren sa att han hade gjordt en total återställning av kameran?? hmm
Men men nu funkar den kanon. Men fy vilket strul hoppas man slipper detta igen.
MVH
Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.