Kent Helgesson
Aktiv medlem
Jo, stämmer som du skriver. Jag vill ha en kamera som fixar allt. Dvs högiso och snabb af, sen måste jag fundera på om DR i D5 är tillräckligt. Det är det troligen för mina behov men samtidigt är jag nyfiken på vad 1Dx Mark II klarar. Brölloppsfoto som just nu är aktuellt för mig ställer ju krav på både DR, högiso samt hastiga oförutsedda förlopp. Tänker på att fånga uttrycken utanför kyrkan, riskastning och gratulationer. 20 mp räcker för mig. D5 har ju precis allt man kan önska sig som fotograf, men uppenbarligen sämre DR på låga iso. Velar just nu om det skall bli en D5 eller spara kulor och satsa på en D810. Den har också allt, nästan och då tänker jag på sämre högisoegenskaper. Kommer ihåg vilken frihet jag kände med D3s och känslan med D5 borde inte vara sämre/mindre.
68.000:- för en kamera är väl kanske lite för mycket för gemene man.
En beg D4s gör nog jobbet kan jag tänka. Är grymt motiverad att skaffa mig en sådan , men
ekonomin säger stopp just nu. Jag inbillar mig att en D4s uppfyller alla krav en fotograf kan ha till
mycket mindre pengar. Om man nu bortser från prestandan då det gäller att filma med kameran
så tror jag att D4s är en grym kamera som tar dig som fotograf långt vad det gäller kvalitet på bilderna. Bara att vänta och hoppas på att priserna sjunker på D4s...