Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, stämmer som du skriver. Jag vill ha en kamera som fixar allt. Dvs högiso och snabb af, sen måste jag fundera på om DR i D5 är tillräckligt. Det är det troligen för mina behov men samtidigt är jag nyfiken på vad 1Dx Mark II klarar. Brölloppsfoto som just nu är aktuellt för mig ställer ju krav på både DR, högiso samt hastiga oförutsedda förlopp. Tänker på att fånga uttrycken utanför kyrkan, riskastning och gratulationer. 20 mp räcker för mig. D5 har ju precis allt man kan önska sig som fotograf, men uppenbarligen sämre DR på låga iso. Velar just nu om det skall bli en D5 eller spara kulor och satsa på en D810. Den har också allt, nästan och då tänker jag på sämre högisoegenskaper. Kommer ihåg vilken frihet jag kände med D3s och känslan med D5 borde inte vara sämre/mindre.

68.000:- för en kamera är väl kanske lite för mycket för gemene man.
En beg D4s gör nog jobbet kan jag tänka. Är grymt motiverad att skaffa mig en sådan , men
ekonomin säger stopp just nu. Jag inbillar mig att en D4s uppfyller alla krav en fotograf kan ha till
mycket mindre pengar. Om man nu bortser från prestandan då det gäller att filma med kameran
så tror jag att D4s är en grym kamera som tar dig som fotograf långt vad det gäller kvalitet på bilderna. Bara att vänta och hoppas på att priserna sjunker på D4s...

Hej alla nyfikna.

Jag har haft kameran sedan 25 mars. Kameran levererar absolut inte det man har förhoppningar om den. Iso är kass. speciellt på video. Jag har stor ångest att jag gick över från sony A7rII+A7SII till nikon. Jag köpte d7200 som reserv kamera och tro mig video på den är mycket bättre för pengarna. jag har slängt bort mina pengar i sjön. Ni som funderar över d5 över d4 och d4s . tänk om 3 gånger till så gör ni inte den misstaget som jag har gjort. Jag ska sälja min nu efter 1 vecka och gå över till sony. Visst de kommer bli mycket förlust men hellre det än att behålla den och se de tråkiga bruset

Mvh
Hamza

Det var snabbt utvärderat ;). Hade jag haft råd så köpte jag den av dig. Hade gärna haft en till.
Men då är det ju så att jag inte värderar filmning som du gör (har bara snabbtestat D5 där). ISO kass/tråkigt brus?? det var en hård smäll det. Jag är så imponerad av vad den här kameran gör med snabbhet och autofokus i dåliga förhållanden. Kan ju bara jämföra med min D4 och tidigare D3s och den är INTE sämre, mycket rappare. Skaffar man en kamera för närmare 70 tkr så har man självklart höga krav. Men fast den skall vara mer allround denna, så förstod jag ändå innan att den inte kommer att slå min D810 i vissa avseenden. Nej i min värld blir det en ögonblickskamera gällande både action och andra snabba tillfällen.Sen att den har mer cropfaktor/upplösning m.m. gör inte saken sämre.
Tror inte alla blir likna besvikna i alla fall. Övertygad att du får den såld nu när folk står i kö.. Lycka till.

Jo, stämmer som du skriver. Jag vill ha en kamera som fixar allt. Dvs högiso och snabb af, sen måste jag fundera på om DR i D5 är tillräckligt. Det är det troligen för mina behov men samtidigt är jag nyfiken på vad 1Dx Mark II klarar. Brölloppsfoto som just nu är aktuellt för mig ställer ju krav på både DR, högiso samt hastiga oförutsedda förlopp. Tänker på att fånga uttrycken utanför kyrkan, riskastning och gratulationer. 20 mp räcker för mig. D5 har ju precis allt man kan önska sig som fotograf, men uppenbarligen sämre DR på låga iso. Velar just nu om det skall bli en D5 eller spara kulor och satsa på en D810. Den har också allt, nästan och då tänker jag på sämre högisoegenskaper. Kommer ihåg vilken frihet jag kände med D3s och känslan med D5 borde inte vara sämre/mindre.

Nu har jag inte fotat mycket bröllop, och har varken testat D810 eller D5. Men handlar det inte främst om du behöver 12/14fps, bättre autofokus, hög-ISO och något sämre DR mot att ha 7 fps, bättre upplösning och bättre DR? Tror inte något sämre upplösning och DR i praktiken faktiskt är något problem vid bröllopsfoto, utan det är viktigare med bättre autofokus (såg någon graf i ett test att D5 satte fokus dubbelt så ofta som D810) och högre framerate. Jag som främst vill fota sport, samt mina barn inomhus, värdesätter då D5:s egenskaper högre än mer upplösning och högre DR.

Jag har varit inne på att köpa en D5 för att jag fått tillfälle nu att lägga pengar på kamera och uppgradera från min D700. Men kommer nog köpa en D810, eller D500, alternativt båda (vilket för den delen kanske är en bättre lösning för en bröllopsfotograf) om min fru ändrar sig på den punkten. Märkligt nog tycker hon nu att D5 är ok, men inte två kameror som tillsammans kostar mindre...

Nu har jag inte fotat mycket bröllop, och har varken testat D810 eller D5. Men handlar det inte främst om du behöver 12/14fps, bättre autofokus, hög-ISO och något sämre DR mot att ha 7 fps, bättre upplösning och bättre DR? Tror inte något sämre upplösning och DR i praktiken faktiskt är något problem vid bröllopsfoto, utan det är viktigare med bättre autofokus (såg någon graf i ett test att D5 satte fokus dubbelt så ofta som D810) och högre framerate. Jag som främst vill fota sport, samt mina barn inomhus, värdesätter då D5:s egenskaper högre än mer upplösning och högre DR.

Jag har varit inne på att köpa en D5 för att jag fått tillfälle nu att lägga pengar på kamera och uppgradera från min D700. Men kommer nog köpa en D810, eller D500, alternativt båda (vilket för den delen kanske är en bättre lösning för en bröllopsfotograf) om min fru ändrar sig på den punkten. Märkligt nog tycker hon nu att D5 är ok, men inte två kameror som tillsammans kostar mindre...

Ifrågasätt inte frugan utan kör bara. Nu blev det ingen D5 utan en D810 för mig. Främst pga kostnaderna. Bestämde mig för att ge nya 24-70 2,8E VR en ny chans. Den kommer verkligen till nytta i körka

Ifrågasätt inte frugan utan kör bara. Nu blev det ingen D5 utan en D810 för mig. Främst pga kostnaderna. Bestämde mig för att ge nya 24-70 2,8E VR en ny chans. Den kommer verkligen till nytta i körka

Ja, vi får se hur det blir :-D. Problemet är att pengarna ska gå från vårt gemensamma konto... Jag funderar dock på om Nikon mot all förmodan får för sig att lansera en uppgradering till D700 motsvarande D5, men gissar att det inte kommer att ske. Så det blir nog D810 och/eller D500.

Tror D810 blir grymt, kombinerat med 24-70/2.8 vr går det i alla fall inte att skylla på utrustning ingen ändå!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar