Annons

Nikon D40X

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker och tror nog att det är ett alternativ.
allra helst om man inte är fotograf nog att kunna utnyttja de funktioner som är "extra" på D80.

Om man tittar på de bådas "spec", sida vid sida, är det inte mycket som skiljer.

själv skall jag köpa D80 till att fotografera rörliga mål, där ligger D80:s fokussystem bättre till, men är det enda som jag kan se för min del spelar någon roll...

Pippo skrev:
Han menar nog att diskussionen dykt upp 988899989888339893893 ggr de senaste manaderna. Testa att soka forst pa sidan, det mesta har sakerligen redan diskuterats in absurdum.

Se ex.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=79034&highlight=d40+vs+d80

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78495&highlight=d40+vs+d80

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77709&highlight=d40+vs+d80

Kanske bättre för "Makten" att säga vad han menar istället för att man skall försöka luska ut något från en smiley och "Jösses", eller är jag helt ute och cyklar?

Du kommer helt enkelt att fa olika svar beroende pa vilka som svarar. Extrema hardcore nikonister kommer att saga kop, medan andra kommer rekommendera en annan kamera. Det beror helt enkelt pa vilka objektiv du kan tankas vilja kopa i framtiden. Kommer du endast att anvanda Nikons optik med AF-S ar det val lugnt, men med andra objektiv far du ingen autofokus. Gillar sjalv Nikon battre an Canon (men sitter med Canon), men skulle personligen aldrig kopa D40/x beroende pa ovanstande.

Jösses...!

Helt rätt svarat, av Martin Hertsius!

Nivån ligger nu långt under "normalribban", faktiskt, hur många liknade frågor finns inte på FS Forum?
Kan inte trådskrivaren själv dra några slutsattser, utifrån diverse broschyrer på Nikon D40X eller D80?
Tester har gjorts i många fototidningar, både i Europa och övriga världen.

Kan bara säga, att D200 är bättre än D40X, men dyrare, man får vad man betalar för!
Men bästa kameran har jag själv, kommer inte ihåg vad den heter ...

om vi ska kommentera maktens inlägg istället för orginalfrågan så känns det som att han mer kommenterar det faktum att du redan har en D50 och en D70, och att du nu kikar på en till kamera i instegsklassen.

sen har ju frågan diskuterats tidigare oxå...

OscarM skrev:
om vi ska kommentera maktens inlägg istället för orginalfrågan så känns det som att han mer kommenterar det faktum att du redan har en D50 och en D70, och att du nu kikar på en till kamera i instegsklassen.
Bingo.

Taka skrev:
ja ni får en att känna sig välkommen i alla fall....
Förlåt, men det är svårt att låta bli att vara sarkastisk över detta. Varför köper du inte något som du INTE har istället? Nyss skrev du ju att du var sugen på ett 18-200, vilket väl är jäkligt mycket vettigare.

Tillägg: För att svara på din fråga; ja jag har testat D40X, och nej, den är inte ett särskilt prisvärt alternativ till D80. D40X är en enklare kamera än de båda du har, och ett rent nedköp bortsett från större bakre display och bättre sensorprestanda. D80 är visserligen bättre än D50 och D70, men det är ingen stor skillnad.

Om du har en D50 och en D70 så köp inte en D40X,
att den har några fler "pixlar" ger inte några underverk till ditt fotograferande. KÖP OBJEKTIV de räcker i många år. Kamrerahus har en teknisk livslängd av cirka 3 år, sedan ersätts de med ett nytt hus. Hur länge de håller i praktiskt bruk beror på hantering och hur många bilder du tar. Ingen kamera blir sämre än den var från början för att det kommer ett nytt hus, endast vårat ha begär, NAS.
En bra blixt kan också vara bra att ha och ett stativ, ett enbens stativ är praktiskt, lätt att bära och kan fungera som vandringsstav.

"Om du har en D50 och en D70 så köp inte en D40X,
att den har några fler "pixlar" ger inte några underverk till ditt fotograferande."

"För att svara på din fråga; ja jag har testat D40X, och nej, den är inte ett särskilt prisvärt alternativ till D80. D40X är en enklare kamera än de båda du har, och ett rent nedköp bortsett från större bakre display och bättre sensorprestanda. D80 är visserligen bättre än D50 och D70, men det är ingen stor skillnad."

Visst, är så här, men varför framhålla helt självklara fakta, som vilket kamerahus som har mest (bäst?) teknik?
Äger trådskaparen ett D-SLR kamerahus, egentligen?
För mig är frågorna så naiva, eftersom mera teknik oftast kostar lite mera, i en tillverkares kamera utbud, det väl alla!
Men, - om man därför får bättre bilder, det är inte alls säkert!
Tyvärr, smyger sig in några trådskapare på FS Forum, utan någon kamera alls, inga fotokunskaper heller, vill bara snacka en massa oväsentlig teknik!

Lars Borgqvist. Vad är ditt problem ???

Är det att en del av oss inte är "riktiga fotografer " ??

Är det för att vi inte kan dra tillräckliga slutsatser av de test vi läst ?

Eller är det bara en allmän attityd du har mot de som du betraktar som "newbies", "amatörer" som är "utan någon kamera alls, inga fotokunskaper heller, vill bara snacka en massa oväsentlig teknik!" slut citat.

Oväsentlig teknik ??
I mitt fall är tekniken högst väsentlig när det gäller val av kamera !

Okay, om man tröttnar på frågor som varit uppe förut... det kan jag förstå !
Okay om man blir trött på folk som inte fattar hur sökfunktionen på Fotosidan används och
okay om blir trött på väldigt enfaldiga frågor som upprepas gång på gång, men....

Men, faktum kvarstår: Man behöver inte ha en attityd som innebär att man "dissar " andra. Ge fan i att svara om du tycker kvaliten på tråden är på 8-årsnivå, då självdör den nämligen.

En sak till, JAG har sökt på nätet, i tidningar, läst tester osv, men kan inte riktigt bli klok på vilken kamera ( i instegsklassen) som är snabbast i C-AF, alltså vilken kamera som klarar rörliga mål bäst med sitt autofokussystem.
Det går inte att läsa sig till.

Jag har jämfört D40X mot D80, jag vet om de olika AF-system de har, men inte vad det ger i praktiken. Några siffror har jag sett på test men vad som slår mig är att många test knappt nämner hur kameran jobbar i C-AF eller vad det nu heter på kameran ,"servo", eller liknande.

Den frågan kanske åxå är självklar, men du som skriver inlägg i ganska många trådar kanske har sett frågan någonstans och kan hänvisa mig rätt ?

En sak till.. Jag har kamera, om än inget att skryta med....Inte är det en Pentax heller....

"...
Okay, om man tröttnar på frågor som varit uppe förut... det kan jag förstå !
Okay om man blir trött på folk som inte fattar hur sökfunktionen på Fotosidan används och
okay om blir trött på väldigt enfaldiga frågor som upprepas gång på gång, men...."

Jag hänvisar till de övriga, som har svarat i denna tråd!
Jag har helt och hållet samma uppfattning, gå tillbaka och läs!

Jösses...!
Helt rätt svarat, av Martin Hertsius!
Det var ett bra svar från oss alla, utom dig, givetvis!

[Off topic]
Låter som om man borde ha vissa trådar klistrade för att undvika upprepade frågor, exempelvis för den här kameramodellen.
[/Off topic]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar