Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D40X har slutat att produceras!
- Trådstartare Teodorian
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Re: Re: Även D80?
Ja, det är klart att D80 kommer att sluta tillverkas! Och ja, det är klart att det kommer en uppföljare! Det behöver man ingen kristallkula för att säga.
Var 18:e månad, eller så, kommer det något nytt, det kan du vara övertygad om.
Låt dig inte hindras av detta från att ta bilder med det du har, dock!
Per.
SWESS skrev:
Är detta spekulationer? Ska de sluta med D80 eller kommer det en ersättare? När?
Mvh
Ja, det är klart att D80 kommer att sluta tillverkas! Och ja, det är klart att det kommer en uppföljare! Det behöver man ingen kristallkula för att säga.
Per.
SWESS
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Även D80?
Så sant att man inte behöver en kristallkula för det men jag är mest nyfiken på om det kommer någon ny "D80" inom en snarframtid?
Mvh
perstromgren skrev:
Per.
Så sant att man inte behöver en kristallkula för det men jag är mest nyfiken på om det kommer någon ny "D80" inom en snarframtid?
Mvh
Mankan G
Aktiv medlem
Nikon gör som alla andra i denna bransch. Till skillnad från mer tradiotinell tillverkning så tillverkar Nikon och Canon ett antal kameror under en bestämd tid. När denna tid är ute så fortsätter kamerorna att säljas tills de är slut eller så är de redan slut och har ersatts av en ny modell. Tex så tillverkades Canon T90 under 6 eller om det var 7 måndader men såldes under flera år. Samma sak med D60. De designar helt enkelt tillverkningslinjerna från scratch och kör ett bestämt antal produkter i dem. När dessa antal är klara så körs nästa produkt igång. Det är bla därför du kan hitta en och annan gammal godbit hos tex Nikon bland objektiven fast de borde ha varit ersatta/döda sedan länge. AF-D28mm f1,4 var en sådan. Togs bort ur produktlistorna alldeles nyligen trots att den var en rikitgt gammal konstruktion.
Inom en snarlik brasch som dessutom C råkar finnas inom, kopiatorbraschen eller skrivarbranschen så får varje land i förväg beställa hur många ex av en produkt de tror sig kunna sälja. Lyckas de bättre så blir det brist på produkter och de får leta på den interna spotmarknaden och har de beställt för många så måste de sälja av dem på den interna spotmarknaden eller sälja produkterna i diverse kampanjer såsom Nikon just gjort med D40 serien. Det finns tom företag som får straffavgifter interna inom koncernen om de gissar fel. Låter konstigt jag vet men jag har själv erfarenhet från ett sådant och det var ett stort amerikanskt företag inom just skrivarbranschen...börjar på X
Nikon har förmodligen redan kört igång med ersättaren......i alla fall uppbyggnaden av produktionslinan för den
Inom en snarlik brasch som dessutom C råkar finnas inom, kopiatorbraschen eller skrivarbranschen så får varje land i förväg beställa hur många ex av en produkt de tror sig kunna sälja. Lyckas de bättre så blir det brist på produkter och de får leta på den interna spotmarknaden och har de beställt för många så måste de sälja av dem på den interna spotmarknaden eller sälja produkterna i diverse kampanjer såsom Nikon just gjort med D40 serien. Det finns tom företag som får straffavgifter interna inom koncernen om de gissar fel. Låter konstigt jag vet men jag har själv erfarenhet från ett sådant och det var ett stort amerikanskt företag inom just skrivarbranschen...börjar på X
Nikon har förmodligen redan kört igång med ersättaren......i alla fall uppbyggnaden av produktionslinan för den
Kimura
Aktiv medlem
Lite typiskt när man hade tänkt beställa ett D80-hus om några veckor. Verkar vara slut överallt, förutom med kitobjektivet 18-135.
På andra forum, och även här, spekuleras det ju om Nikon kommer att lansera en ny instegskamera som ska ligga någonstans mellan nuvarande D40(x) och D80. Blir det inte ett jäkla glapp upp till D300 då? Är det en medveten strategi bland olika kameratillverkare att lägga sig lite av huvudkonkurrentens segment? I det här fallet då Canon, som ju har 400D och därefter 40D som närmaste konkurrenter. Hur som helst tycker jag det verkar lite dumt att bara ha en modell innan D300, men Nikon har väl koll på läget... Eller?
På andra forum, och även här, spekuleras det ju om Nikon kommer att lansera en ny instegskamera som ska ligga någonstans mellan nuvarande D40(x) och D80. Blir det inte ett jäkla glapp upp till D300 då? Är det en medveten strategi bland olika kameratillverkare att lägga sig lite av huvudkonkurrentens segment? I det här fallet då Canon, som ju har 400D och därefter 40D som närmaste konkurrenter. Hur som helst tycker jag det verkar lite dumt att bara ha en modell innan D300, men Nikon har väl koll på läget... Eller?
SWESS
Aktiv medlem
Kimura skrev:
Lite typiskt när man hade tänkt beställa ett D80-hus om några veckor. Verkar vara slut överallt, förutom med kitobjektivet 18-135.
Är i samma sits som dig. Har varit inne på Nikon D80 en längre tid men kommer det en ersättare till D80 inom en snarframtid? Är det bara spekulationer eller finns det något bakom det?
Om de inte kommer ut med en ersättare till D80 så måste det vara en blunder...
Mvh
perstromgren
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Även D80?
Varför då?
När du än hoppar på tåget kommer det en ny modell, "snart"! Om "snart" är en vecka, en månad eller ett år spelar väl ingen roll? D80 blir inte sämre för att D80+ kommer, och troligen kommer du inte att se någon som helst skillnad på bilderna från en D80+ jämfört med en D80.
Vad är problemet?
Per.
.
SWESS skrev:
Mvh
Varför då?
När du än hoppar på tåget kommer det en ny modell, "snart"! Om "snart" är en vecka, en månad eller ett år spelar väl ingen roll? D80 blir inte sämre för att D80+ kommer, och troligen kommer du inte att se någon som helst skillnad på bilderna från en D80+ jämfört med en D80.
Vad är problemet?
Per.
.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
SWESS
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Även D80?
Ursäkta med vad är ditt problem?
Om jag nu hoppar på ett tåg så gör jag det helldre när en produkt lanseras eller har funnits en kortare tid. Nu har Nikon D80 funnit länge och nu så spelkuleras om att Nikon D80 skall få en ersättare.
Då för mig personligen köper jag helldre den nya ersättaren OM de har lyckats att förbättra kamerans svagheter till något bättre. Efter som att vi inte har någon ersättare att jämföra med så kan man bara spekulera. Just därför väntar jag.
Är min åsikt okey med dig eller ska jag köpa en Nikon D80?
Mvh
perstromgren skrev:
Varför då?
Vad är problemet?
Per.
.
Om jag nu hoppar på ett tåg så gör jag det helldre när en produkt lanseras eller har funnits en kortare tid. Nu har Nikon D80 funnit länge och nu så spelkuleras om att Nikon D80 skall få en ersättare.
Då för mig personligen köper jag helldre den nya ersättaren OM de har lyckats att förbättra kamerans svagheter till något bättre. Efter som att vi inte har någon ersättare att jämföra med så kan man bara spekulera. Just därför väntar jag.
Är min åsikt okey med dig eller ska jag köpa en Nikon D80?
Mvh
perstromgren
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Även D80?
Visst. Men den kameran du köper, vilket det än är, kommer ju också att ersättas, eller hur? Det du gör är bara att skaffa dig 6-9 månader av lycklig känsla över att ha den nyaste kameran. Sedan är ju spekulationerna där igen.
Är det däremot en speciell brist med D80 som du vill undvika, kommer saken i ett annat läge. I så fall: är D200 en lösning, kanske?
Ta det inte så personligt, Simon, vi känner ju inte varann!
Per.
SWESS skrev:
Visst. Men den kameran du köper, vilket det än är, kommer ju också att ersättas, eller hur? Det du gör är bara att skaffa dig 6-9 månader av lycklig känsla över att ha den nyaste kameran. Sedan är ju spekulationerna där igen.
Är det däremot en speciell brist med D80 som du vill undvika, kommer saken i ett annat läge. I så fall: är D200 en lösning, kanske?
Per.
SWESS
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Även D80?
Själv klart så kommer det alltid ersättare men jag är inte ute efter en lycklig känsla som kan vara i några månader. Alla vet att det kommer ersättare så jag förstår inte varför du driver den frågan så hårt som du gör! Släpp det..
Sakfrågan är att jag är inne på D80. Nu verkar det som att D80 ska få en ersättare enligt spekulationer.
Jag tar det inte personligt.
Mvh
perstromgren skrev:
Per.
Själv klart så kommer det alltid ersättare men jag är inte ute efter en lycklig känsla som kan vara i några månader. Alla vet att det kommer ersättare så jag förstår inte varför du driver den frågan så hårt som du gör! Släpp det..
Sakfrågan är att jag är inne på D80. Nu verkar det som att D80 ska få en ersättare enligt spekulationer.
Jag tar det inte personligt.
Mvh
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Vad skall jag göra då som redan har en gaaaaaaammal kamera fast det inte är ett år sedan jag fick hem den från Cyberfoto. Nu har ju D300 kommit och då måste ju min D200 vara helt värdelös vid detta laget. Likt aktieägare har D200 ägarna sålt i panik innan de skulle bli helt utblottade av värdeminskningen. Ja ja...Jag skiter i värdet och får väl hoppas på att funktionerna i min D200 inte degenererar bara för att det kommit en ny D300. Får väl skadeglatt konstatera att mycket snart så är deras kameror också "värdelösa" då D400 dyker upp. Skämt å sido!
Haka inte upp er på att det kommer nya modeller utan plåta i stället.
Haka inte upp er på att det kommer nya modeller utan plåta i stället.
Teodorian
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Jaha, så nu är det bara att se fram emot Nikon D40FX då..
Den kommer 2009.
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Drömmar, drömmar...
Och det kommer vara underbart om det skulle realiceras, en så liten sötnos det bara går at göra men fortfarande med FF. Billig då efter som man antagligen använder "gamal teknologi" från d3an...
...drömma går ju iaf!
Själv sitter jag och hoppas (OK Drömmer!!) på att nikon kommer ta upp mer av Systemtänkandet, tänk att kunna uppgradera sin censor efter några år, eller kunna byta till en större och myskigare sökare om man så ville.
Vi kan ju bara hoppas att d200 snark kommer ligga på samma pris som en d80 på begatmarknaden, mitt val där är ju självklart!
Teodorian skrev:
Den kommer 2009.
Och det kommer vara underbart om det skulle realiceras, en så liten sötnos det bara går at göra men fortfarande med FF. Billig då efter som man antagligen använder "gamal teknologi" från d3an...
...drömma går ju iaf!
Själv sitter jag och hoppas (OK Drömmer!!) på att nikon kommer ta upp mer av Systemtänkandet, tänk att kunna uppgradera sin censor efter några år, eller kunna byta till en större och myskigare sökare om man så ville.
Vi kan ju bara hoppas att d200 snark kommer ligga på samma pris som en d80 på begatmarknaden, mitt val där är ju självklart!
Kimura
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Varför då?
Vad är problemet?
Per.
.
I princip har du helt rätt. Dessutom citerade du inte mig och jag är på jakt efter D80, oavsett om den släppts 1979. Dock har jag några invändningar mot ditt resonemang.
En stor del av tillverkningsindustrin som riktas direkt till konsumenter bygger ju på detta med suktande efter nyheter. Ska jag köpa en ny BMW nu eller ska jag vänta ett tag tills man släpper en ny med mer krims-krams och motoreffekt som jag egentligen inte behöver... ska jag köpa ett nytt försteg till min stereo nu eller vänta tills Krell kommer med sin nya modell. Osv...
Vi blir aldrig mätta och detta utnyttjar företagen, kameraindustrin inräknad, genom att skapa behov vi egentligen inte har. Jag tror därför det är ganska mänskligt att försöka se runt hörn, i synnerhet i skarven mellan lanseringen av två produkter. Dels för att man inte vill riskera att grannen stirrar på den köpta produkten och med sardonisk min utstöter "So last year!" när du stolt visar upp din nya kamera, eller vad det månde vara och dels för att man inte vill riskera att stå där med lång näsa för att pengarna brände så mycket i fickan och man inte hade is i magen att invänta en ny, uppdaterad modell för samma peng. Dumt är det - men mycket mänskligt. Något alla tillverkare känner till.
Jag är alldeles för fattig för att kunna köpa det senaste inom alla branscher jag är intresserad av så jag känner mig inte träffad av det du skrev. Likväl tyckte jag du förbisåg den mänskliga (ursäkta uttrycket) kukmäteridimensionen...
Senast ändrad:
Gurra1980
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Även D80?
Ja men det är väl för fasiken (ursäkta ordvalet) roligare att ha 6-9 månaders lycklig känsla än om han har otur 1 vecka! Om nu D80 har slutats tillverkas och vi vet också att den är "gammal" så är det väl dumt att köpa den om en ny modell är på väg runt hörnet. Det som betyder något är om köparen måste ha kameran direkt eller kan vänta någon vecka till några månader. Dessutom lär det inte vara svårt at få tag på nästan nya billiga beggade D80 när uppföljaren kommer.
perstromgren skrev:
Per.
Ja men det är väl för fasiken (ursäkta ordvalet) roligare att ha 6-9 månaders lycklig känsla än om han har otur 1 vecka! Om nu D80 har slutats tillverkas och vi vet också att den är "gammal" så är det väl dumt att köpa den om en ny modell är på väg runt hörnet. Det som betyder något är om köparen måste ha kameran direkt eller kan vänta någon vecka till några månader. Dessutom lär det inte vara svårt at få tag på nästan nya billiga beggade D80 när uppföljaren kommer.