Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40X har slutat att produceras!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad sysslar de med! Först kommer D40 några månader senare D40x några månader senare läggs den ner, D40 serien var väl inte så lyckad försäljningsmässigt kanske, de flesta köpte Eos 400d isället.

Gurra1980 skrev:
Vad sysslar de med! Först kommer D40 några månader senare D40x några månader senare läggs den ner, D40 serien var väl inte så lyckad försäljningsmässigt kanske, de flesta köpte Eos 400d isället.

Det är nog tveksamt. Det var med introduktionen av D40 som Nikon övertog ledningen i marknadsandelstävlingen för DSLR:er från Canon under 2007.

Vi kan nog utgå ifrån att Nikon vet vad de sysslar med...

Per

Ref, t.ex.: http://www.amateurphotographer.co.uk/news/Nikon_maintains_DSLR_lead_over_Canon_news_128284.html

Så som den modellen sålts ut, sålts i billiga paket osv den sista tiden, så verkar det fullt rimligt att något nytt är på gång.

Även D80?

Även D80 har varit slut i de flesta butiker ett bra tag nu. Går att hitta enstaka paket med 18-135, men kollar man runt på web-butikerna är det oftast "leverans okänd". Något nytt på gång här också? Har i alla fall inte läst några officiella uppgifter ännu.

vi väntar med spänning på en d90 med cmos el en d60 med cmos då? he-he el d30 kanske

fast förut har de ju annonserat att de slutat m produktion av exv d50 först efter att nästa vara börjat säljas, så jag vet inte

Jag tror att dom jämna tiotalen blir en begränsning. Nästa år kommer -5 kamerorna, D85, D45x, och kanske D55 med AF motor i huset...

Hm, ja den verkar ju ha hjälpt upp Nikon, de har väl fått blodad tand. Blir ändå förvånad att D40x läggs ner när den säljer så bra och efter så kort tid, men jag antar att Nikon vet vad de sysslar med, de vill väl verkligen utmanövrera Canon ordentlig i denna kameraklassen och Nikon har ju som sagt vind i seglen nuförtiden.

Att man slutat tillverka den betyder ju inte att den kommer sluta säljas inom kort. De kan ju ha producerat drösvis med kameror som räcker i ett halvår eller mer.

Kan det vara så att 10-Mpixelsensorn slutat tillverkas, till förmån för den nya i D300? I så fall är det väl rimligt att efterföljare till D40x och D80 snart presenteras.

Det verkar som det inte blir någon efterföljare till D80....Då gör Nikon en blunder skulle jag tro, steget mellan D60 och D300 blir alldeles för stort, jag tror dom behöver nog något mellan dom modellerna, men dom vet säkert vad dom gör.

/kent

Bokeh skrev:
Det verkar som det inte blir någon efterföljare till D80....Då gör Nikon en blunder skulle jag tro, steget mellan D60 och D300 blir alldeles för stort, jag tror dom behöver nog något mellan dom modellerna, men dom vet säkert vad dom gör.
Det beror väl på hur bra denna D60 blir. Det kanske kommer en ännu enklare modell än D40 under istället.

Re: Även D80?

Falkman skrev:
Även D80 har varit slut i de flesta butiker ett bra tag nu. Går att hitta enstaka paket med 18-135, men kollar man runt på web-butikerna är det oftast "leverans okänd". Något nytt på gång här också? Har i alla fall inte läst några officiella uppgifter ännu.

Är detta spekulationer? Ska de sluta med D80 eller kommer det en ersättare? När?

Mvh

Makten skrev:
Det beror väl på hur bra denna D60 blir. Det kanske kommer en ännu enklare modell än D40 under istället.

En enklare modell än D40 är det väl ändå knappast komma? 6MP och 3 AF-punkter känns väl som en rätt bra gräns för en instegskamera?

Då kanske det vore vettigare att ta bort D40x och D80 och lägga någon modell mellan D40 och D300?

*spekulera lite*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar