Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40X, bra nybörjarkamera? Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
WesTerFal skrev:
Tack för allas svar. Jättebra att kunna slänga ut en fråga/fundering så här och få svar från mer kunnigt folk, även om svaren pekar åt lite olika håll. Jag bestämde mig slutligen för en D40 med 18-55mm + 55-200mm lens kit. Kameran är beställd och nu sitter jag bara otåligt och väntar.
Grattis och välkommen till systemkamerornas underbara värld. Akta dig bara för att bli för beroende för det blir snabbt dyrt :p

WesTerFal skrev:
Tack för allas svar. Jättebra att kunna slänga ut en fråga/fundering så här och få svar från mer kunnigt folk, även om svaren pekar åt lite olika håll. Jag bestämde mig slutligen för en D40 med 18-55mm + 55-200mm lens kit. Kameran är beställd och nu sitter jag bara otåligt och väntar.

Ett helt bra val! Har själv d40 med 18-55, tycker det "jättebilliga" objektivet presterar riktigt bra med tanke på priset!
Köpte för några dagar sedan ett 55-200 vr som jag bara hunnit ta några bilder med ännu men det verkar åxå helt ok!
Jag är mycket nöjd med mitt "system" och tror nog du blir det åxå.
lycka till

mvh jens

WesTerFal skrev:
Kan någon förklara för mig vad det innebär med förstoringslinser?

Vilka av Canons kameror är ett alternativ? Jag har tittat på Canon också men föll ändå för Nikon.

Kom på det också att jag kanske var otydlig när jag skrev närbilder, jag menade närbilder av sonen. Inte närbilder på små myror och pyttedetaljer, vilket man förstås behöver ett bra Macro för, det förstår jag, men för att fota sonen i närbild behövs väl inte samma utrustning?! Så liten är han inte ;-)
Som jag sa förrut. En D40x + 18-135mm skulle passa perfekt som nybörjarkit.

Har med stor behållning läst denna tråd. Ska så småningom skaffa en digital systemkamera. Frågan är bara vilken? Har flera gamla Nikongluggar, de flesta med manuell fokus. Men jag tror att de likväl inte kommer att användas så mycket digitalt av mig. Har därför varit inne på att en D40 eller D40X kan vara okej, tvekar dock infor att kopa de billiga normalzoomarna med plastbajonett som Nikon erbjuder. Kanske blir det Sigmas 17 till 50 mm 2,8 macrozoom jag skaffar mig. Vad tycker ni som kan marknaden

Urr skrev:
Har därför varit inne på att en D40 eller D40X kan vara okej, tvekar dock infor att kopa de billiga normalzoomarna med plastbajonett som Nikon erbjuder. Kanske blir det Sigmas 17 till 50 mm 2,8 macrozoom jag skaffar mig. Vad tycker ni som kan marknaden

Köp kitzoomen även om du inte tror på den. Den är billig (305:- på cyberphoto!) och kanske inte alls så dålig som du tror. Detta hindrar givetvis inte att du också köper något ljusstarkt och stryktåligt.

Per.

WesTerFal skrev:

Grattis, du kommer att kunna ta fina närbilder på din son med dom prylarna också, det behöver du inget makroobjektiv till :)

/kent

WesTerFal skrev:
Jag har länge suktat efter en digital systemkamera och har nu bestämt mig för att slå till. Den jag fastnat för är Nikon D40X, som enligt de recensioner jag läst ska vara en bra nybörjarkamera. Någon som har någon åsikt om det? Jag är som sagt nybörjare och till en början kommer jag i huvudsak att fota min son, sen får man väl se vad det kan tänkas leda vidare till.

Är det värt att satsa på Nikon D40X, eller kan man lika väl välja Nikon D40. Läste i någon recension att den största skillnaden dem emellan var pixelantalet. Om valet står mellan att köpa Nikon D40X med 18-55 mm lens kit eller D40 med 18-55 mm + 55-200 mm lens kit, vilken ska man då satsa på? Klarar man sig med 18-55 mm lens kit till en början som en nybörjare som ska fota sonen? Min tanke var att i så fall starta med det paketet och sedan köpa till objektiv när lärt mig kameran och vet vad jag vill ha ut av den.

Det jag önskar kunna göra så småningom är att dels fota närbilder, fånga det befintliga ljuset samt att fota med fokus på ett objekt med bakgrund eller förgrund suddig, vet ej vad det kallas på fackspråk. Vilka tillbehör kommer jag att behöva köpa till för att lyckas med detta?

Tjenare!
Jag är själv nybörjare och jag äger en D40x och det är helt klart en vinnare om man bortser ifrån lite brus vid ISO 1600. Jag tycker att om du redigerar bilderna mycket så ska du ha många pixlar för att inte bli missnöjd med resultatet. Men om du bara tar bilderna för att lagra dem så duger D40:n med sina 6 megapixlar bra. Men om du tror att du kommer att intresseras mer av fotografering i framtiden så ska du sattsa på en D40x.

/ Jansson

Re: Re: Nikon D40X, bra nybörjarkamera? Objektiv?

jimh skrev:
D40 är fel kamera för dig. Det kommer att bli dyrt och komplicerat att hitta objektiv som kan ge dig det du vill ha. Vill du ha Nikon och inte har råd med en D80 eller är intresserad av att köpa begagnat råder jag dig att köpa en instegsmodell från en annan tillverkare. Det kommer att spara dig huvudbry senare.

Det är inte alls särskilt komplicerat att hitta bra gluggar till D40. Ska man fota riktiga macrobilder vill man väl ändå ställa in skärpan själv? Jag har en D40 och har inga problem med att hitta objektiv som jag kan köpa. Och som många sagt tidigare, de flesta nya objektiv har ju AF-s. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar