WesTerFal skrev:
Jag har länge suktat efter en digital systemkamera och har nu bestämt mig för att slå till. Den jag fastnat för är Nikon D40X, som enligt de recensioner jag läst ska vara en bra nybörjarkamera. Någon som har någon åsikt om det? Jag är som sagt nybörjare och till en början kommer jag i huvudsak att fota min son, sen får man väl se vad det kan tänkas leda vidare till.
Är det värt att satsa på Nikon D40X, eller kan man lika väl välja Nikon D40. Läste i någon recension att den största skillnaden dem emellan var pixelantalet. Om valet står mellan att köpa Nikon D40X med 18-55 mm lens kit eller D40 med 18-55 mm + 55-200 mm lens kit, vilken ska man då satsa på? Klarar man sig med 18-55 mm lens kit till en början som en nybörjare som ska fota sonen? Min tanke var att i så fall starta med det paketet och sedan köpa till objektiv när lärt mig kameran och vet vad jag vill ha ut av den.
Det jag önskar kunna göra så småningom är att dels fota närbilder, fånga det befintliga ljuset samt att fota med fokus på ett objekt med bakgrund eller förgrund suddig, vet ej vad det kallas på fackspråk. Vilka tillbehör kommer jag att behöva köpa till för att lyckas med detta?