Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d40 eller d40x?

Produkter
(logga in för att koppla)

Luci

Ny medlem
Jag behöver hjälp vilken skulle ni rek. Nikon d40 eller d40x? De verkar väldigt lika. Min bror har d40 och jag har lånat den.

Förslag på andra kmaeror går också bra.

D40 är väl den mest prisvärda, D40x är väl ersatt av D60 idag.
Förslag på andra kameror får du genom att använda sökfunktionen, det finns redan hundratals liknande trådar.

/kent

Hej hej..

Skall du ha mest kamera för dina kronor bör du bredda ditt urval kraftigt ifråga om kameramärken..

mvh
Tobbe.

min lillbrossan kom en dag med en sony 200+17-70 som jag gillade skarp faktiskt,sätte direkt ut min nikon d40 till försäljning och köpte en själv som familen kan fota med och den gilldes.troligtvis kommer det inte köpas någon större mängd med gluggar men till macro så funkar det riktigt bra med rayox 250.billig,motor i huset,hyffsat stor sökare,antiskak,iso knapp och fn knapp underlättar.

Varför inte en sony a200 eller a300?
Vet inte hur de ligger prismässigt jämfört med d40 men de är säkert minst lika bra.
Super steady shot alltså antiskak inbyggt i huset är ett tungt argument för Sony.

Jag behöver hjälp vilken skulle ni rek. Nikon d40 eller d40x? De verkar väldigt lika. Min bror har d40 och jag har lånat den.

Förslag på andra kmaeror går också bra.

d40x är en fantastisk bra kamera med en ccd som ger ett ovanligt stort dynamiskt omfång vilket betyder att den kan återge ett stort område från det svartaste till det ljusaste, betydligt mer än flertal andra kameror i samma prisklass..
Kameran har en svaghet, brusreduceringen är inte på topp vilket i jämförelse ger lite sämre bilder när ljuset tryter och om man jämför med cmosbestyckade kameror, detta ses över ca 800-1000iso.
När jag jämförde kameran mot en betydligt dyrare 5d var jag förvånad över det fina resultatet jag fick från 40x främst då på lägre iso tal.

Varför inte en sony a200 eller a300?
Vet inte hur de ligger prismässigt jämfört med d40 men de är säkert minst lika bra.
Super steady shot alltså antiskak inbyggt i huset är ett tungt argument för Sony.

Hehe..
Den är inte bara "lika bra" utan klart en mer kompetent kamera och kameradystem som helhet än en D40 Nikon eller nikons entryserie i övrigt också. Dom har samma brister allihopa... .. Dessutom klart mer objektiv finns att tillgå då man behåller alla funktioner som en modern kamera skall ha med ett Sony/minoltasystem.. ..Så en Sony A200 eller A300 är mitt tips..

Därmed fick du mitt tips samtidigt här Luci.. Sony ..

Andra på på tipslistan blir en Pentax om vädertätning är viktig.. DVS om du skall ofta vara i kassa förhållanden och regn osv.. Själv går jag helst inte ut i regn alls. Än mindre med en kamera.. Därav Sony då fortfarande nr 1 som tips.. medans för dig det kan vara avgörande som gör en pentax kan bli bästa för dig.....

Och har du lite mer kronor att lägga.. typ 8000 kr , så är utan minsta tvekan Samsung GX 20 ifrån Cyberphoto det första alternativet jag skulle titta extremt noga på..Detta då det är en Semiprokamera som egentligen skulle kosta betydande mer. Det är väl i grunden en Pentax K20D fast med Samsung som logga...Vädertätat den med... Snudd jag pga det fina priserbjudande den har i pris gör att jag satt ut min kamera samt objektiv osv för köpa en sådan. Samt ta smällen att objektivfrågan får anpassas till den nivån blir dyrare via spara och handla senare. Det är helt enkelt en nivå upp i kamera även mot den Sony A300 som jag själv har...Samt med inbyggt stabilisatorsätt i huset .. DVS det är en modern kamera exakt såsom Sonyn är.... jag bryr mig föga om namn på kameran.. Teknik per krona avgör.. Alla tar dom bra bilder ju... Om man bara får skärpa och inte skakar sönder bilden..

men annars som sagt om 8000 kr är för mycket.. Då blir det Sony A200 eller A300.Eller pentax om dåligt väder att vänta ofta vid fotande..

Mvh
Tobbe..

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto