emanuelgbg
Medlem
Sigma har ju objektiv för drygt 3000:- nya med HSM. 10-20 + 30mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inget av dessa är särskilt små eller lätta, så de matchar inte kameran så bra.emanuelgbg skrev:
Sigma har ju objektiv för drygt 3000:- nya med HSM. 10-20 + 30mm.
Mitt system består av:Hans William skrev:
Då får jag ett ganska bra system som väger 1,5 kg och för min del så följer det med oftare än mina tyngre system.
1: Det är ingen vidvinkel, utan en normal.Fast vidvinkel, är det Sigma EX 30/1,4 DC HSM som gäller just nu, jag har det inte själv, väntar till efter PMA på vad Nikon ev. släpper.
Makten skrev:
1: Det är ingen vidvinkel, utan en normal.
2: Jag råder dig att endast köpa detta objektiv om du kan testa köpeexemplaret på din kamera. AF är allt annat än tillförlitlig. Mycket trevlig glugg annars.
Visst ser det bra ut, men det där med brus är inte hela världen. Det går att få nästan lika brusfria bilder från D50, D80 och D200. Det ser lite annorlunda ut dock.SE6M skrev:
Fantasktiskt fina bilder, även vid den känsligheten. Hade själv provat D40, D50, D80 i fotoaffären, tyckte själv att bruset var mycket lågt och korten fick fina färger när jag jämförde mellan kamerorna.
Inte illa när den minsta och billigaste instegsmodellen "klår" dom andra på bla. det här !
Tack, det var roligt att höra!SE6M skrev:
Fantastiskt fin bild du tagit Martin !
Mycket bra !!!
Har du sett min tråd om "snyggt brus"?Nejdå, bruset är inte allt, tycker själv inte att det skämmer med lite brus/korn i en bild, har "slabbat" och framkallat hundratals löpmeter med TRI-X under årens lopp och tyckt det varit en viss tjusning med den speciella "touschen" på en bild...
Hur funkar nedbländningen? Bländas objektivet ner redan när du vrider på bländarringen eller först när man trycker av?Kul att du också kört med Series E på optiken, har några fasta gamla gluggar som jag också använder på min D40, det är mina gamla 50mm & 100mm-glugg.
Jättefina gluggar fortfarande, trots avsaknad av AF samt massa andra finesser...
Lajson skrev:
Häromdan gick jag ut på stan på kvällen och tog några bilder med ISO 1600 handhållen med slutartider runt 1/10 - 1/15 och 80% av bilderna blev skarpa samt jag kunde bevara ambientstämningen. det skulle jag aldrig kunna ha gjort med DMC-FZ7-an. Jag rekommenderar Nikon D40 starkt som nybörjarkamera ifall du inte planerar köpa en hel kollektion av optik för då är det bättre om du köper direkt ett kamerahus som passar dessa gluggar.
persson.dennis skrev:
Jag kan inte mer än hålla med dig här Ludwig.
Jag köpte min D40 då jag har läst sedan tidigare om att det är en bra kamera för nybörjare som vill ta steget från en kompakt digitalkamera till en systemkamera.
Jag som nybörjare hade aldrig laggt pengarna på t.e.x en D80 eller en D200 el. liknande.
Jag köpte min D40 mest för att jag ville se om mitt fotointresse kunde utvecklas mer.
Jag var helt inställd på en Canon Eos 400 först men efter att ha fått prova D40n på jobbet så var jag helt såld. Denna skulle jag bara ha!
D40 är mkt kamera för pengarna. Kan reckommendera den till alla nybörjare som är nyfikna på att testa en systemkamera.
Jag tog steget frammåt och jag tänker aldrig vända mig om igen
//Dennis