Annons

Nikon D4 bländare 8-autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Recy

Aktiv medlem
Hej

Jag har just tittat på videon där Nikonrepresentanten visar nikon D4.

Där pratar man bla om autofokus tillsammans med bländare 8.

Kan någon vänlig själ förklara detta problem.

Gäller det alla kameror?

Om man t.ex. har ett 500/4 objektiv och vill använda en 2x telekonverter får man ett 1000/8. Det är dock för ljussvagt för att vanliga autofokussensorer normalt ska klara av att sätta fokus rätt, eftersom de flesta har gränsen vid typ 5,6 eller 6,3.

Men själv undrar jag också hur det det fungerar i praktiken och därför skriver jag det här. Det måste väl vara så att det är ljusheten och kontrasterna hos det man ska fokusera på som är det mest avgörande för hur bra autofokusen funkar? En dag med kraftigt solljus borde väl autofokusen fungera även om maxbländaren är liten, medan det blir svårare i mulet väder och kanske direkt omöjligt när solen gått ner. Jag kan inte tänka mig att maxbländaren är det mest avgörande, har själv haft problem att fokusera även med f/1,4 objektiv i svagt ljus.

Så hur ligger det till med de här sakerna egentligen? I vilka ljusförhållanden kan man alltså räkna med att maxbländare f/8 ska fungera?

Funderade också på det här och hittade en beskrivning här, med bild.

Men om begränsningen beror på den mekaniska uppbyggnaden hur skall då Canon 1Dx kunna få bättre AF med firmwareuppdatering?

Orsaken till att 1DX ska få bättre fokus med en firmwareuppgradering är att hos dem fins en spärr som helt stänger av AF vid en viss bländare. Förr var det f/8, nu sänkte de tydligen den gränsen och det blev ett himla liv så de höjer den till 8 igen. Det betyder inte att AF i sig fungerar bättre utan bara att spärren är borttagen.

Hos Nikon finns ingen spärr utan AF blir sämre och sämre ju högre bländare man har och efter f/8 var det tidigare inte mycket att hänga i granen.

Autofokus av fasdetekterande typ som används i spegelrelexkameror handlar inte ljushet eller kontrast, även om det krävs i en viss mängd för att det ska fungera alls, utan om vinkeln på ljusstrålarna som kommer in i kameran. Ju mindre bländaröppningen är desto mindre blir också vinkeln.

Kontrastdetekterande fokus som används vid liveview fungerar på ett helt annat sätt och de ska inte blandas ihop.

ANNONS