Annons

Nikon D3X

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Men, jag tror att de som köper en sådan kamera ÄVEN vill ha allt annat lull-lull, för att göra den så universal som möjligt. Så att de kan gå ut på stan med den.
Haken är att den då blir ouniversell för alla som inte vill ha en tegelsten för sjuttiotusen eller så, men som gärna hade sett en stor sensor med hög upplösning:-/ D3 är väl tillräckligt universell ändå kan jag tycka.

Tillägg: Det koncept jag funderar kring kommer säkerligen så småningom, men just nu är det synd att proffskamera är samma sak som jättestor, jättetung, jätteavancerad kamera. Om de som använder mellanformat klarar sig utan allt detta "jox", vore det inte högintressant med en småbildskamera som funkar ungefär likadant?
 
Makten skrev:
.
-Behövs vertikalgrepp?
-Behövs snabb AF?
-Behövs hög bildhastighet?
-Behövs förton fokuspunkter?
-Behövs vädertätning?
-Behövs extremt lågt brus vid höga känsligheter?
Vad tror ni om detta? Eller rättare sagt; vad tycker ni om dessa tankar?

Vertikalgrepp: Ja och Nej. Ska finnas som separat tillbehör i alla fall.

Snabb AF: Hellre 4bs och bra träffsäkerhet än kulspruta som sprider fokusträffarna.

Fokuspunkterna: Personligen känner jag att sökarna blivit aningen för nedlusade av AF-punkter. Aven här hellre få som är "säkra" istället.

Vädertätning: Enkel vädertätning på några vitala delar (blixtsko, batterilucka, minneskortslycka) skulle kunna räcka för de flesta behov.

Brus: Extremt lågt brus? Canon 5D har ju kommit långt på sina erkänt fina lågbrusegenskaper vid höga iso. Så nej, det kan räcka med liknande egenskaper.

Det vore läge för Nikon att göra en 5D-dräpare.
Nu har ju D3 "bara" 12mp. Vilket jag tycker räcker till nästan allt, men för prestigens skull kunde man kanske pressa in 14-16 mp (om det nu inte genererar mer brus) i ett relativt lätt hus av magnesium och valbart vertikalgrepp. Borde kunna gå för ett pris under 25000-28000.

Jag tror på många av dina tankar och har själv ideer om att folk i framtiden kanske föredrar mer rena och avskalade verktyg. Det är väl egentligen det som gjort 5D till en så omtyckt och erkänd kamera. ganska spartansk, få reglage, inga trafikfyrar i sökaren och en bra bildkvalitét samt FF.

Bara ett litet spetsat liknande koncept tror jag garanterar framgång för Nikon. Men troligtvis kommer en efterföljare snart till 5D och pixel/brusfanatikerna kanske kommer att "överdekorera" den modellen. Vilket vore synd.

Lennart
 
Photocon skrev:
Det vore läge för Nikon att göra en 5D-dräpare.
Precis, och jag frågar mig alltså om det inte vore ett vettigare nästa steg än en D3X. Vem ska köpa D3X? Ett ytterst litet fåtal fotografer med särskilda behov. En kamera liknande 5D skulle visserligen inte vara lika prestigefylld, men det känns som att om ännu högre upplösning är aktuellt så skulle det passa bättre i ett enklare hus faktiskt. Personligen skulle jag inte ha någon nytta av det däremot. En 5D med lättare vädertätning och bra auto-ISO vore min dröm. Och så får den gärna vara Nikon-snygg och ha Nikon-ergonomi förstås;-)
 
De som har mest nytta av ett vertikalgrepp är mode- och studiofotografer som använder en stor andel stående format. Och ett vertikalgrepp ska vara integrerat för att fungera bra på stativ. Och jag anser att de flesta inte har nytta av vertikalgreppet.

Naturfotografen har nytta av större upplösning på sensorn, men också av vädertätning.

I övrigt är nämnda finesser mindre nödvändiga i dessa fall tror jag.
 
eon skrev:
De som har mest nytta av ett vertikalgrepp är mode- och studiofotografer som använder en stor andel stående format. Och ett vertikalgrepp ska vara integrerat för att fungera bra på stativ. Och jag anser att de flesta inte har nytta av vertikalgreppet.
Nog duger ett bra separat vertikalgrepp för studioarbete? Hur många är det som har tunga telen på i studion? Annars går det säkert att ordna ett bra stativfäste som på något vis fäster i kamerahuset trots att batterigreppet sitter på. "Think out of the box";-)
 
eon skrev:
Och jag anser att de flesta inte har nytta av vertikalgreppet.

Håller inte med, personligen. Vertikalgreppet är för mig totalt nödvändigt för att ta bilder i höjdformat p g a armskada.

Sedan anser jag inte att de kategorier av fotografer du rälnar upp är de som är mest betjänta av vertikalgrepp.

Däremot håller jag med om att det kan kännas trevligare med integrerat vertikalgrepp, men för stativändamål tycker jag de flesta lösa vertikalgrepp funkar bra.

Men för de som önskar lätta kameran är det bra med ett val: vertikalgrepp eller inte.

I övrigt verkar vi vara överens om att det ligger mycket i Martins tankar.

Jag sätter dock frågetecken för antalet megapixels. Betänk att redan 8-10 mp ger resultat som matchar ett finkorningt 35mm dia. Kravet på optikerna ökar mycket i paritet med pixelantalet.
Bara de absolut bästa och därmed dyraste gluggarna fixar att utnyttja 12 mp fullt ut.

Svårt att skapa en "folklig" FF-kamera då med en rehäl höjning av antalet mp. Låt vara att kamerahuset kan göras bra och relativt billigt, men optikkostnaden blir väldigt hög om önskvärd linjeupplösning, kantskärpa och ljusstyrka ska uppnås. Det är därför jag sätter gränsen mellan 14-15 mp. Har själv ett h-e att mata min 1DsMkII på 16,7 mp med optiker. Inte ens de dyraste L-zoomarna i Canons sortiment fixar det fullt ut.

Sedan finns ju förhållandet antal mp o brus att ta hänsyn till.

Lennart
 
Jag tycker inte det känns helt logiskt att det i framtiden kommer att måsta finnas två profesionella modeller från Nikon och Canon, med nuvarande uppdelning, dvs en högupplöst och en snabb.

Saknar Nikon D3 något från Canon 1Ds3 annat än 8 färre megapixlar? Vid vilka tillfällen behövs dessa? Ett skäl till till fler än 12 MP skulle väl i och för sig kunna vara att använda sina teleobjektiv i beskuret DX-läge vid sport- eller djurfoto.

Tror ni inte att yrkesfotografer med budget som räcker till flera kameror i 50-100k prisläge kommer välja en DSLR som klarar alla uppgifter utanför studion, samt en digital mellanformatare för studiofoto, samt långsammare jobb ute i världen?

Enligt detta resonemang är det ju inte en D3X som behövs, utan en D3 som är lika bra eller bättre än nuvarande D3, men med fler pixlar, alltså en D4 om några år.

Även om Nikon Nordic förnekade någon kommande D300-liknande kamera, med FX-sensor, så tror jag marknaden kommer tvinga fram annat. Men det är nog inte yrkesfolket som vill ha en kamera med högra upplösning än D3 som vill ha denna kamera, utan avancerade amatörer som vill ha en kamera i Canon 5D-segmentet. Eller förståss yrkesverksamma som inte vill investera 50k eller ha en lättare kamera.
 
perisak skrev:
Jag tycker inte det känns helt logiskt att det i framtiden kommer att måsta finnas två profesionella modeller från Nikon och Canon, med nuvarande uppdelning, dvs en högupplöst och en snabb.

Saknar Nikon D3 något från Canon 1Ds3 annat än 8 färre megapixlar? Vid vilka tillfällen behövs dessa? Ett skäl till till fler än 12 MP skulle väl i och för sig kunna vara att använda sina teleobjektiv i beskuret DX-läge vid sport- eller djurfoto.

Tror ni inte att yrkesfotografer med budget som räcker till flera kameror i 50-100k prisläge kommer välja en DSLR som klarar alla uppgifter utanför studion, samt en digital mellanformatare för studiofoto, samt långsammare jobb ute i världen?

Enligt detta resonemang är det ju inte en D3X som behövs, utan en D3 som är lika bra eller bättre än nuvarande D3, men med fler pixlar, alltså en D4 om några år.

Även om Nikon Nordic förnekade någon kommande D300-liknande kamera, med FX-sensor, så tror jag marknaden kommer tvinga fram annat. Men det är nog inte yrkesfolket som vill ha en kamera med högra upplösning än D3 som vill ha denna kamera, utan avancerade amatörer som vill ha en kamera i Canon 5D-segmentet. Eller förståss yrkesverksamma som inte vill investera 50k eller ha en lättare kamera.

Jodå, du har rätt i mycket, men frågan som Martin väckte var något av ett Nikonsvar på Canon 5D som ligger i ett bevisat mycket efterfrågat segment.
Både för amatörer och yrkesverksamma.

Självklart kan inte Nikon stillatigande tåla att Canon just nu har 3 FF på marknaden: 5D med 12,7 mp, 1DsMkII med 16,7 och 1DsMkIII med sina 21. Och Nikon har "bara" D3.

Frågan är väl inte antigen eller utan jag är säker på att det kommer D3x med fler pixlar. Jag vägrar använda uttrycket högre upplösning eftersom det begreppet handlar om så mycket mer än pixlar.

Jag är också övertygad om att det kommer en lite strippad version med FF till mindre dyrt pris.
Precis i linje med Martins och mina tankar. Nikon vore osmarta annars med tanke på att Canon garanterat kommer med en uppföljare till 5D inom kort.

Och den yrkeskamera du efterfrågar för 50K kommer att kosta mer om den ska matcha 1DsMkII/1DsMkIII. Lägg på 20-30 lakan till. Det kostar att utveckla modeller som inte är volymsäljare.

Sen tar jag upp frågan: Vilka hobbyfotografer har så stor pung (pengapung alltså) att de kan mata de här slagskeppskamerorna med optik. Jag menar vi pratar här om Bismarck bestyckad med 20 cm kanoner istället för sina 38 cm.

Räkna kallt med att varje optik som ska föda sådana sensorer kommer att kosta oerhört mycket mer än de de hittills vedertagna proffsobjektiven. Så det handlar om en avsevärt högre kostnad sammanlagt, där kamerahuset faktiskt är den minsta. Vem vill ha 20mp i en kamera när de flesta optiker inte fixar linjeupplösningen som fordras. Blir som att köra Porsche på 65 oktan. Jag VET detta då jag plåtat yrkesmässigt med 3 FF-kameror på 12,7, 16,7 och 14 mp. Till den största sensorn har jag ff inte hittat någon riktigt bra optik som matchar. Och zoomar ska vi inte tala om bara.

Tycker att det är jättesmart av Nikon att jus lägga sig på 12 mp med D3 och som det verkar fixa nya optiker som överglänser Canons ifråga om kantskärpa. När de optikerna blir mer allmänna kanske de blir mer befogat för alla som inte har en oljekälla att ropa på mer pixlar.

Vill verkligen alla dra upp bilderna till affischformat? Eller vill de bara kunna säga till sig själva: Jag kan om jg vill.

Till affischformat och större räcker 5D, Nikon D2X redan.

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Räkna kallt med att varje optik som ska föda sådana sensorer kommer att kosta oerhört mycket mer än de de hittills vedertagna proffsobjektiven.
Som du vet är jag ingen påhejare av hög upplösning, men ovanstående är inte alls nödvändigtvis sant. Om vi tittar på Nikons nya zoomar så klarar de att matcha pixeldensiteten hos D300 vad jag kan se av en del testbilder. Det betyder alltså att de också klarar att (åtminstone i mitten) matcha en FX-sensor med 12*(1,5)^2 = 27 mp. Huruvida man har nytta av detta är en annan fråga, men 20 lakan för en glugg till ett högupplöst FX-hus till motsvarande pris som en 5D skulle nog locka tillräckligt många för att det skulle vara lönsamt. Dessutom verkar många av Nikons äldre manuella objektiv prestera helt enastående bra på D3 om vi får tro Björn Rörslett, och det är väl en indikation om att det inte behöver vara snordyrt med bra objektiv. Det handlar nog snarast om att tillverkningsfilosofin i och med autofokusens och zoomarnas intåg blev en helt annan än innan. Nu kanske vi ser en tillbakagång. Se bara på Zeiss till exempel, som spottar ur sig högpresterande manuella objektiv som inte är allför hysteriskt dyra. Det är lätt att börja tänka på jättestora telen, men tänk på hur begränsade objektivutbud mellanformatfotografer ofta arbetar med. Varför skulle inte detta kunna gälla även för FF/FX? Jag skulle personligen hellre ha en FX-kamera med två fasta brännvidder som är riktigt bra än en DX-kamera med flertalet fräsiga men ljussvaga zoomar.

Detta sug efter total mångsidighet är ganska irrationellt egentligen. Många yrkesfotografer har säkert nytta av det, men avancerade amatörer med stor plånbok; hur ofta använder de hela spektrat av egenskaper hos de proffshus de faktiskt köper? För att inte tala om de yrkesfotografer som funnit sin nisch och inte pysslar med "allt" på en gång.
Om man ska lägga 500 000 på en bil så finns det hur mycket som helst att välja på. SUV, limousiner, sportbilar, lastbilar, vad som helst! Men ska man köpa en riktigt fin kamera, så finns det ett halvt dussin där i stort sett alla är ungefär likadana. Då räknar jag inte mellanformat eftersom det är såpass mycket dyrare.
Jo, analogt finns också, men den diskussionen hör inte riktigt hit;-)

Marknaden för fina digitala kameror är helt enkelt extremt likriktad. Det enda lysande undantaget är Leica M8 idag (om jag inte glömt något).

Tillägg: Ja, och 5D då.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
utan folk som sysslar med studiofotografering, landskap och liknande. Då inställer sig raskt några väldigt intressanta frågor för denna målgrupp.

-Behövs vertikalgrepp?
-Behövs snabb AF?
-Behövs hög bildhastighet?
-Behövs förton fokuspunkter?
-Behövs vädertätning?
-Behövs extremt lågt brus vid höga känsligheter?

Så, varför skulle en D3X "behövas" egentligen? Vore det inte väldigt mycket smartare att göra en enkel FF-kamera med mycket hög upplösning,

Vad tror ni om detta? Eller rättare sagt; vad tycker ni om dessa tankar?

Vädertätning är inte fel för en natur/landskapsfotograf. Övriga punkter klarar iallafall jag mig utan.

Jag skulle vilja ha en fullformatssensor inbyggd i en kamera typ Nikon FM2 eller FM3. Dvs ingen automatik alls, men en bra sökare för manuell fokusering. Ljusmätaren skulle iochförsig kunna kompletteras med en display som visar histogrammet efter exponering.
 
Martin!

Jag är medveten om det du skriver, men det här med massa pixlar i forum efter forum gör mig bara så trött så jag ville markera det på något vis.

Det var mest zoomarna jag inriktade mig på eftersom den typen av objektiv är så vanliga idag. Och många av de dyraste trivs inte bra på en FF-kamera, dessutom fixar de inte upplösningen utan att bli väldigt dyra.

Min 1DsMKII funkar bra med 85/1.8, 50 o 100mm macrooptiker, men mina 3 st L-zoomar gör bort sig ganska rejält på den.

Jag tror oxå på att folk är villiga att betal bra för EN optik som kan matcha, men sedan kan det börja svida i plånboken.

Stämmer också vad du skriver om äldre manuella Nikkoroptiker. Det bästa jag kört med var dock en AF 85/1.4D med addapter så den passade Canon.

Förresten undrar jag om du vet följande: Om man sätter en mattskiva med snittbild i en dslr, försvinner då möjligheten till AF? Har funderat mycket på det och kommit fram till att AF borde vara möjlig i alla fall. Vet du?

För övrigt småäcklas jag av alla prylar man skaffat på sig med tiden och skulle gärna se mer renodlade verktyg som inte är alltiettmonster utan back to basic med färre funktioner som i gengäld fungerade fullt ut.

Det var därför jag nappade på din tanke om en strippad FF.

Tyvärr är jag lite komplex och sammansatt till min läggning. Jag är både purist och prylfanatiker samtidigt liksom jag är konservativt nostalgisk samtidigt som jag vill bana nya vägar och tänker på olika innovativa lösningar. Hamnar väl på dårkistan till sist.

Ha det bra/Lennart
 
magnus67 skrev:
Jag skulle vilja ha en fullformatssensor inbyggd i en kamera typ Nikon FM2 eller FM3. Dvs ingen automatik alls, men en bra sökare för manuell fokusering. Ljusmätaren skulle iochförsig kunna kompletteras med en display som visar histogrammet efter exponering.
Det låter ungefär som vad jag vill ha också (även om jag gillar många av de fräsiga funktionerna i moderna kameror). En spegelreflexkamera som motsvarar Leica M8, fast med fullstor sensor. En så enkel kamera skulle nog inte vara det minsta dyr att vädertäta heller.

Photocon skrev:
Förresten undrar jag om du vet följande: Om man sätter en mattskiva med snittbild i en dslr, försvinner då möjligheten till AF? Har funderat mycket på det och kommit fram till att AF borde vara möjlig i alla fall. Vet du?
Mattskivan påverkar inte AF, nej. Den sitter i sökaren, medan AF-modulen sitter i botten av spegelhuset. Däremot kan ljusmätningen behöva ändras en smula (konstant exponeringskompensation) för att en mattskiva optimerad för manuell fokusering släpper igenom mindre ljus.

För övrigt småäcklas jag av alla prylar man skaffat på sig med tiden och skulle gärna se mer renodlade verktyg som inte är alltiettmonster utan back to basic med färre funktioner som i gengäld fungerade fullt ut.

Det var därför jag nappade på din tanke om en strippad FF.
Just så! Och jag tror att mycket av de höga kostnaderna skulle gå att trolla bort om man nöjde sig med en kamera som inte är bra på allt, även om den har en stor och dyr sensor.

Tyvärr är jag lite komplex och sammansatt till min läggning. Jag är både purist och prylfanatiker samtidigt liksom jag är konservativt nostalgisk samtidigt som jag vill bana nya vägar och tänker på olika innovativa lösningar. Hamnar väl på dårkistan till sist.
Hahaha! Det låter ungefär som jag:-D Jag är väldigt tekniskt intresserad av prylar, men jag är inte alls särskilt intresserad av att samla på mig dessa prylar.
 
En FM3A Digital vore väl en drömkamera för rätt många fotointresserade. Sen en nygammal line up med optik byggd på äldre konstruktioner men med modern sensoranpassad coating. Skulle nog räcka i området 20-105 mm.
 
Photocon skrev:
Frågan är väl inte antigen eller utan jag är säker på att det kommer D3x med fler pixlar. Jag vägrar använda uttrycket högre upplösning eftersom det begreppet handlar om så mycket mer än pixlar.
Tack Lennart! Det är alldeles för många som missbrukar ordet upplösning.
 
Den stora poängen med FM3 (och tidigare FM-modeller) var väl att den var mekanisk och oerhört pålitlig. Svårt att göra en digitalkamera helt mekanisk, och jag tror inte att det finns tillräckligt stor marknad för en kamera som inte innehåller allt lull-lull folk blivit vana vid.
 
AFE skrev:
... Svårt att göra en digitalkamera helt mekanisk,
Helt mekanisk kan vara svårt. Men helt manuell borde inte vara några problem. Slutartider, bländarinställning och fokusering kan vara mekaniska oavsett om ljuset registreras på film eller på en sensor. Lite elektronik behövs bara för att överföra infon från sensor till minneskort.

och jag tror inte att det finns tillräckligt stor marknad för en kamera som inte innehåller allt lull-lull folk blivit vana vid.
Folk i allmänhet vet inte vad som är bäst för dom :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.