ANNONS
Annons

Nikon D3200 vs Canon 100D

Produkter
(logga in för att koppla)
Anser att Pentax med 18-135 WR blir för dyr. Måste alltså bestämma mig om jag vill ha en vattentät kamera eller en kamera som har mycket zoom. Oklart hur mycket zoom jag kommer använda mig av. Ska försöka låna en kamera som har 18-55 för att se om det räcker.

Vad är ditt pristak om du tycker att Pentax K-30 blir för dyr? Vädertätning är inte gratis, men om det är viktigt så finns det ju begagnade kameror att välja bland även från Nikon och Canon. Om det inte är det så skulle jag nog säga att D3200 är det givna valet.

Hur mycket zoom du behöver beror på vad du hade tänkt fotografera. För landskap räcker 18-55 gott, men om du vill fota djur också så behöver du antagligen länge brännvidd.
 
Ärligt talat finns det väl inte så mycket tryck på det området från Nikon heller, i vart fall inte om vi ser till objektiv som designas för APS-C format. När såg vi t.ex. senast ett sådant objektiv som försätts med nikons senaste bästa antireflexbehandling eller vädertätning?

Nikon 18-140 kom ju helt nyligen. Den har inte nanocoating, men den är faktiskt vädertätad till skillnad från 18-55 och 18-105.

Sen tror jag inte Nikon tycker att de behöver trycka ut fler objektiv för DX på ett tag. Deras 18-nånting serie är ju både hyfsat komplett och modern.
 
Canon 100 är på flesta punkter en aningen bättre kamera, vilket är vad som avspeglas i det högre priset. D3200 är en instegskamera. 100D är inte riktigt det, snarare en minimal (storlek) DSLR för de som vill ha en sådan.
Dock är D3200, just nu, enligt min åsikt, mest kamera för pengarna som finns på marknaden.

Det är även min åsikt att jämförelsebilderna på dpreview visar att Canon 100'as sensor är bättre än Nikon D3200'as. D3200'as sensor är inte 'mer inzoomad'. Bildutsnitten visar samma pixelskala. Det som gör att D3200'as bild är större, är att den har fler pixlar, 24MP mot 18Mp.

Det som "raw"-representationen alltså visar, är att Nikons sensor har sämre faktisk upplösning per pixel än Canon. Detta är ganska normalt för Canon vs. Nikons sensorer från Sony (och för Nikons äldre sensorer t.ex D5100 vs de nya från Sony). Man ser samma fenomen i D600 vs 6D, och antagligen i D5200 vs 700D och D7100 vs 70D också.

Det innebär naturligtvis inte att Canons sensor, absolut sett, har högre upplösning. Om detta vet vi inte så mycket, eftersom ingen försökt mäta det. Men det har en utjämnande effekt på skillnaden i Mp.

Totalt sett, tycker jag att skillnaden mellan 100D och D3200'as sensor är så liten att den är försumbar i själva valet. Men frågar du mig tycker jag Canon är något bättre.

Vad gäller DxO-marks kurvor, så är det bara en som är relevant för bildkvalitet. Och det är dynamikområdet.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Canon/(appareil2)/801|0/(brand2)/Nikon

Här ser du att Nikon har en viss fördel där. Men observera till att börja med att diagrammet börjar på 4 nertill. Vertikalskalan skall alltså utökas med fyra steg till undertill, för att 'illustrera' vad "den visar". Skillnaden försvinner vid ISO 400. Och även innan, så är det endast om du och bilden behöver det större dynamikområdet i efterbehandlingen, som man kan säga att det har en effekt på bildkvaliten.

Det finns en annan kurva som är intressant för att förstå hur t.ex tidningar och journalister jämför brus. Och det är ISO-sensivity. Här kan vi se att om en journalist t.ex ställer in ISO 6400 på kamerorna och sedan bedömer brus, så jämför han alltså i själva verket Canon'en på ISO 5584 med Nikon'en på ISO 4058. Teknikens och fysikens lagar gör det ofrånkomligt att journalisten tycker sig se mer brus hos Canon. Ett ganska fiffigt PR trick av Nikon/Sony, eller hur?

DxO-marks andra kurvor är mest bajs. Liksom deras 'sensor-rating' som ju är delvis baserad på detta bajs. Signal-noise som DxO-mark redovisar är falsk, därför att den två gånger, under uppmätning och sedan om igen under omräkning (redovisade kurvan "underförstår" teoretiskt redan en nedsampling), baserar sig på antagandet att sensorns upplösning är absolut, dvs att den enbart beror på antalet pixlar, och att det inte finns någon utjämnande effekt pga läckage mellan foto-siter eller i själva demosaikeringen, eller en upplösningssänkande effekt av detsamma eller från ett antialiasfilter. Detta har vi redan konstaterat är ett falskt antagande. Och hur många har frågat sig vad 'color-sensivity', som DxO-mark redovisar det, egentligen är? Det har nämligen inget att göra med sensorns faktiska förmåga att registrera och differentiera färger. Denna egenskapen, som verkligen har något med sensorns bildkvalitet att göra, är något som DxO-mark inte gör nåt försök att mäta. Liksom sensorns faktiska upplösning, som ju också är väsentlig för bildkvaliten.
'Color-sensivity' är en tekniskt önskvärd egenskap, men på det planet som DxO-mark redovisar den, har den ingen effekt på bilden eller bildkvaliten, noll, zero, nada. Dessutom finns ingen data om koppling till hur sensorn utnyttjar egenskapen. Pressar man DxO-mark på detta erkänner de det villigt. Vilket ställer den intressanta frågan: Varför inkluderar de uppgiften i deras "sensor-rating"? Jo, det är just det, "sensor"-rating, inte "bildkvalitet"-rating. Oavsett hur folk uppfattar det. Fiffigt va? Och 'color-sensivity' är mycket riktigt fortfarande en tekniskt önskvärd egenskap.

Det universella rådet måste därför atlltid bli att titta på dpreviews jämmförelsebilder och bedöma själv.

Vad gäller objektiv, så finns det normalt ytterligare ett skäl att välja Canon. Den 18-55 kit-zoom som normalt fås till, är nämligen ett riktigt bra objektiv som inte skäms för sig i något sällskap. Även Nikons 18-55 blev ett bättre objektiv med VR-versionen, men Canons är klart bättre.
Nu har jag förstått att du hellre vill ha en universal-zoom. Det kan vara det klart bättre alternativet för dig och hur du tänker använda kameran. Om 'II' objektivet från Sigma vet jag inget, men dess föregångare var ett kompetent objektiv om man höll sig mellan bländare 8 och 11. Vilket är typiskt för universal-zoomar. Bländar man bara ner så kan det bli riktigt bra. Vet man alltså förutsättningarna, är universal-zoomar inget att vara rädd för.

Vad gäller Pentax och om du behöver väderskydd, har jag inte mycket att säga. Det är dock vanligt att friluftsmänniskor väljer Pentax. Men det finns ju plastpåsar. Gillar du regn skall du dock kanske tänka på Pentax en gång till. Det blir dock dyrare och se upp för nån enkel Pentax-modell som saknar väderskydd. Pentax har bra bildkvalitet, men objektivprogrammet är den dystra sidan. Än mer när du behöver väderskyddat objektiv.


verklig och inställd iso varierar över tid, Sony A77 och Canon 7D visar på tvärt om, Iso 6400 har 7D verkliga 4588 medans A77 visar 5412 med samma inställning. Det sägs att även på filmtiden så stämde det inte alltid beroende på filmsort. Tyvärr så har Foto slutat med sina förnämliga upplösnings tester, som tidigare alltid var standard, här hade också val av objektiv stor betydelse.

Det krävs nog så många pixlar i skillnad för att större skillnader skall upptäckas på en A3 utskrift eller större och beroende på betraktningsavstånd, man har kunnat jämfört tex mellan 24 Mp och 36 Mp som nu funnits en tid och det rör sig inte om jätteskillnader precis. Lika dant mellan 18 och 24 Mp så är skillnaden liten. Därimot hävdar experterna att man behåller fler pixlar vid beskärning och ser då större skillnader där, så en 36 Mp sensor är klart giftig och bra vid beskärning.
 
Senast ändrad:
Just nu står det mellan:
  • Pentax K-30 med SMC-DA L 18-55 mm WR
  • Nikon D3200 med Sigma 18-200/3.5-6.3 II DC OS HSM
Ska du bara låta kameran rulla på auto så är nog D3200 ok. K30 är mer kamera och om du fastnar för att fota med systemkamera så kommer du snart vilja byta D3200 mot någon modell som har det K30 redan har. Tänker på dubbla hjul, prismasökare mm. Troligen ännu mer, D3200 är en enkel instegmodell. Ingen inbyggd AF-motor om du får smak på äldre objetiv t.ex. K-30 inte bara fungerar med äldre objektiv, den ger dem bildstabilisering dessutom.
 
Vad är ditt pristak om du tycker att Pentax K-30 blir för dyr? Vädertätning är inte gratis, men om det är viktigt så finns det ju begagnade kameror att välja bland även från Nikon och Canon. Om det inte är det så skulle jag nog säga att D3200 är det givna valet.

Hur mycket zoom du behöver beror på vad du hade tänkt fotografera. För landskap räcker 18-55 gott, men om du vill fota djur också så behöver du antagligen länge brännvidd.

Har inget uttalat pristak men tycker att priset för Pentax K-30 med 18-135 WR på 7144 SEK är för dyrt. Har tittat lite på begagnat men upplever att prisläget är för högt jämfört med att köpa en ny kamera. Jag inte kan något om foto så jag har svårt att bedöma skicket på en begagnad kamera.
 
Ska du bara låta kameran rulla på auto så är nog D3200 ok. K30 är mer kamera och om du fastnar för att fota med systemkamera så kommer du snart vilja byta D3200 mot någon modell som har det K30 redan har. Tänker på dubbla hjul, prismasökare mm. Troligen ännu mer, D3200 är en enkel instegmodell. Ingen inbyggd AF-motor om du får smak på äldre objetiv t.ex. K-30 inte bara fungerar med äldre objektiv, den ger dem bildstabilisering dessutom.

Kommer nog inte att fastna för fotografering, vill bara ha okej bilder från turer i svenska fjällen och alperna. Största fördelen som jag ser det med K-30 är att den är vattentät och presterar bra vid högre ISO.
 
Tycker du ska ta dig till en affär och känna på dom olika valen. Tekniska aspekter i all ära men känns kameran inte bra i handen så kvittar det hur bra den är. En kamera som ligger bra i handen och känns naturlig för dig att använda kommer att ge fler och bättre bilder än en som du inte trivs med som till slut blir hyllvärmare.
Superzoomen som startglugg är ett bra alternativ där du allteftersom utökar med fast optik som trots allt är bättre.
Har själv ett 18-200 som rese-glugg. Det är ju inte alltid heller som man hinner byta glugg och ser foto-tillfället flyga sin kos...
 
Kommer nog inte att fastna för fotografering, vill bara ha okej bilder från turer i svenska fjällen och alperna. Största fördelen som jag ser det med K-30 är att den är vattentät och presterar bra vid högre ISO.

Nja, K-30 är inte vattentät, den är väderskyddad. Dvs den tål ett rejält regn, eller att du sköljer av den i duschen men inte att bada med, även om det finns folk på youtube som försökt och kameran har överlevt är det inte meningen att den ska tåla så mycket. K-30 är dock fortfarande en betydlgigt robustare kamera med sin stomme i stål istället för plast. Och att ha riktiga rattar och vred istället för att pilla i menyer eller hålla reda på rattar med diverse dubbelfunktioner är fortfarande enklare att hantera oavsett om man fastnar för foto eller inte. Inte så att jag har något emot Nikon, jag använder själv Nnikon, men i den här prisklassen är Pentax mer prisvärd.
 
K-30 är en väldigt komplett kamera, även om jag gillar K-5 snäppet bättre, med de flesta funktioner man kan tänka sig behöva och bra inställningsmöjligheter och layout. Köp med 18-55 WR så kan du enkelt komplettera i efterhand efter att du lärt dig hantera kameran.

Vill du komma billigt undan kompletterar du med ett ypperligt manuellt objektiv som ofta finns till bra priser: http://www.tradera.com/item/302000/191894956/smc-pentax-m-200-4-mf-i-fint-skick-pk-fattning-

Den vädertätade 50-200 finns för runt tusenlappen: http://www.nygaard.se/store/p/objektiv-zoom-159116/pentax-da-50-200mm-f-1-4-5,6-ed-wr-284109
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.