Annons

Nikon D3200 vs Canon 100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Taggart

Medlem
Hej!

Jag tänker köpa en DSLR för nybörjare. Kan inget om foto. Kommer nästan bara att ta bilder i fjällen på vintern och sommaren. Det är viktigt att kunna ta bra bilder även när det är mulet. Jag kommer inte att filma. Som objektiv tänker jag mig Sigma 18-200mm 3.5-6.3 II DC OS HSM.

Vilken kamera tar bäst bilder, Nikon D3200 eller Canon EOS 100D? Har noga jämfört de tekniska specifikationerna, så vad gäller funktioner behöver jag inga råd. Har läst att D3200 ska vara bättre vid dåligt ljus. Har även läst att D3200 tar bättre bilder överlag. En jämförelse av tekniska förutsättningar visar att D3200 tar bättre bilder (enligt dxomark) Jag anser dock att 100D är bättre baserat på den bild jag har sett på dpreview, se nedan. Kanske blir lurad av att D3200 är lite mer inzoomad.

Jämförelse på dpreview

Priser:
Canon EOS 100D med Sigma 18-200mm 3.5-6.3 II DC OS HSM: 6050 SEK
Nikon D3200 med Sigma 18-200/3.5-6.3 II DC OS HSM: 4640 SEK

Vilken tar bäst bilder? Någon som har testat båda?

Tack på förhand!
 
Du kanske skulle fundera på Pentax K-30 också, i synnerhet om du tänkte släpa den till fjälls i regn och rusk.
 
Sensorn i D3200 är överlägsen den i Canons 18 mpix kameror. I slutändan är det den som avgör Bildkvalitén.
 
Jag hade valt Nikon, men det är nog också en smaksak. Åk till elgiganten eller mediamarkt och känn på kamerorna.

Om fjällbilder ligger i fokus så funkar väl en ljussvag zoom? På dagen finns det gott om ljus och i gryningen/skymningen krävs ändå stativ...
 
Objektivet!

Jag håller med Martin! Det spelar absolut inte något roll hur bra sensorn är om du ha en billigt zoom framför den. Ska du främst ta landskaps bilder i fjällen satsa på en kamerahus och ett fast objektiv som motsvara en 35mm eller 28mm vidvinkel. På de kameror du nämde så bli det att söka ett fast 20 till 24mm objektiv. Dessa fungerar dessutom utmärkt för gruppbilder och inomhus festbilder särskilt om de har en storbländare f1.4 - f2.8.
Om du senare tycker du behöver ett zoom kan du satsa på en Telezoom på 55-250 eller 70 - 300. Men denna kombination kan du fånga fantastiska skarpa landskaps bilder och zooma in på intressanta element/djur i naturen.
Lycka till
 
Det som i slutändan avgör bildkvaliten är den som står bakom kameran! Inte om en sensor på papperet är något bättre!

Nu är det ju samma person (trådskaparen) som ska så bakom spakarna, så då är det självklart så att han får bättre förutsättningar att ta bra bilder med en bättre sensor - varför förneka det?
I en miljö där det är stort spann från skuggor till ljusa högdagrar i snön gör så stor skillnad som det faktiskt är mellan sensorerna faktiskt skillnad.
 
Du kanske skulle fundera på Pentax K-30 också, i synnerhet om du tänkte släpa den till fjälls i regn och rusk.

Ja, kan nog bara hålla med här. Pentax ger otroligt mycket kamera för pengarna. De är dessutom väldigt bra designade vad det gäller användargränssnitt. Att man även kan driva K-30 på vanliga penligth batterier är även det en fördel i fjällen. Dessutom robustare byggda än både Canon och Nikon med stålstomme istället för plast. Rikitgt Pentaprisma och 100% visning av vad som kommer med i sökarenär en annan fördel om vi jämför med Canons och Nikons instegsmodeller.
 
Tack för tipsen angående K-30. Verkar kunna ta väldigt bra bilder! Synd att det blev väldigt dyrt med 18-200 mm. Kanske är det så att 18-55 mm räcker för mina behov. Är det ändå inte svårt att använda max zoom med 18-200 utan stativ?
 
Jag håller med Martin! Det spelar absolut inte något roll hur bra sensorn är om du ha en billigt zoom framför den. Ska du främst ta landskaps bilder i fjällen satsa på en kamerahus och ett fast objektiv som motsvara en 35mm eller 28mm vidvinkel. På de kameror du nämde så bli det att söka ett fast 20 till 24mm objektiv. Dessa fungerar dessutom utmärkt för gruppbilder och inomhus festbilder särskilt om de har en storbländare f1.4 - f2.8.
Om du senare tycker du behöver ett zoom kan du satsa på en Telezoom på 55-250 eller 70 - 300. Men denna kombination kan du fånga fantastiska skarpa landskaps bilder och zooma in på intressanta element/djur i naturen.
Lycka till

Jag är inte så kräsen, använder nu en kompaktkamera med 3 megapixel från 2004. :) Låter på dig som att objektivet från Sigma inte är så bra. Är det bättre att satsa på ett fast objektiv och ett 18-55 objektiv från tillverkaren?
 
Pentax låter faktiskt som ett utmärkt förslag i detta sammanhang. Jag personligen hade inte satsat på något 18-200mm, oavsett märke. Visst, du får stort zoomomfång, men du kommer att få medioker kvalitet på alla brännvidder. Jag hade kört på nån standard 18-55mm (som inte kommer ha sämre kvalitet, men kosta klart mindre) och sen kanske kompletterat i framtiden med nån telezoom.
 
Tack för tipsen angående K-30. Verkar kunna ta väldigt bra bilder! Synd att det blev väldigt dyrt med 18-200 mm. Kanske är det så att 18-55 mm räcker för mina behov. Är det ändå inte svårt att använda max zoom med 18-200 utan stativ?

Zuperzoomar ÄR dyra. De innehåller fler linser och behöver både asfäriska linser och lågdispersionsglas för att få acceptabel bildkvalité. Trots det blir de sällan lika bra som normalzoomar och aldrig lika bra som fasta objektiv.

Men nej, om objektivet ( eller kameran) har inbyggd bildstabilisering så är det inte särskilt svårt att ta bilder på fri hand med 200 mm brännvidd.

Nu har jag lite dålig koll på Pentax objektivutbud, men deras 17-70mm f/4 verkar vara riktigt bra. Den kommer du antagligen att vilja komplettera med en telezoom, men på den fronten verkar det vara glest med Pentax-objektiv. De har en 60-250mm f/4 som verkar vara riktigt bra, men dyr. Men å andra sidan så finns det desto fler teleobjektiv att välja bland från Sigma eller Tamron.

Pentax tillverkar också tre zuperzoomar, 18-135mm, 18-250mm och 18-270mm, varav den första verkar vara ganska hyfsad.
 
Pentax K-30 med 18-55 WR (WR-vädertätning) och 50-200 WR: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200
Tänk också på att det kan komma in fukt då du byter objektiv om det tex regnar.

Vilket man "slipper" om man kör med en superzoom.

Superzoomar idag är ju inte riktigt samma prylar som när de dök upp första gången. (Och även då fanns det skillnader. Vill minnas att Canon har/hade en 28-300 i sin L-serie.)

Att generellt såga superzoomar som genre är för mig ett konstigt råd. Det finns fler aspekter i frågan är den mätbara optiska kvaliteten: vikt i packningen på fjället, flexibilitet, användningsområde för bilden...

Jag har under många år använt objektiv som "sågats" i diskussioner på FS. Jag har fått många synpunkter på mina bilder, men ALDRIG någon som relaterat till objektivets optiska kvalitet.
Däremot har jag missat en och annan bild när jag växlat glugg när jag haft mitt andra system med mig.

Som svar på TS:s fråga hade jag valt Nikon. Det är bara en ren magkänsla. Jag har kört Canon under ungefär 5 ggr så lång tid som Nikon, men Nikon passar mitt sätt att arbeta bättre. Som sagt, bara en känsla!
 
Canon 100 är på flesta punkter en aningen bättre kamera, vilket är vad som avspeglas i det högre priset. D3200 är en instegskamera. 100D är inte riktigt det, snarare en minimal (storlek) DSLR för de som vill ha en sådan.
Dock är D3200, just nu, enligt min åsikt, mest kamera för pengarna som finns på marknaden.

Det är även min åsikt att jämförelsebilderna på dpreview visar att Canon 100'as sensor är bättre än Nikon D3200'as. D3200'as sensor är inte 'mer inzoomad'. Bildutsnitten visar samma pixelskala. Det som gör att D3200'as bild är större, är att den har fler pixlar, 24MP mot 18Mp.

Det som "raw"-representationen alltså visar, är att Nikons sensor har sämre faktisk upplösning per pixel än Canon. Detta är ganska normalt för Canon vs. Nikons sensorer från Sony (och för Nikons äldre sensorer t.ex D5100 vs de nya från Sony). Man ser samma fenomen i D600 vs 6D, och antagligen i D5200 vs 700D och D7100 vs 70D också.

Det innebär naturligtvis inte att Canons sensor, absolut sett, har högre upplösning. Om detta vet vi inte så mycket, eftersom ingen försökt mäta det. Men det har en utjämnande effekt på skillnaden i Mp.

Totalt sett, tycker jag att skillnaden mellan 100D och D3200'as sensor är så liten att den är försumbar i själva valet. Men frågar du mig tycker jag Canon är något bättre.

Vad gäller DxO-marks kurvor, så är det bara en som är relevant för bildkvalitet. Och det är dynamikområdet.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Canon/(appareil2)/801|0/(brand2)/Nikon

Här ser du att Nikon har en viss fördel där. Men observera till att börja med att diagrammet börjar på 4 nertill. Vertikalskalan skall alltså utökas med fyra steg till undertill, för att 'illustrera' vad "den visar". Skillnaden försvinner vid ISO 400. Och även innan, så är det endast om du och bilden behöver det större dynamikområdet i efterbehandlingen, som man kan säga att det har en effekt på bildkvaliten.

Det finns en annan kurva som är intressant för att förstå hur t.ex tidningar och journalister jämför brus. Och det är ISO-sensivity. Här kan vi se att om en journalist t.ex ställer in ISO 6400 på kamerorna och sedan bedömer brus, så jämför han alltså i själva verket Canon'en på ISO 5584 med Nikon'en på ISO 4058. Teknikens och fysikens lagar gör det ofrånkomligt att journalisten tycker sig se mer brus hos Canon. Ett ganska fiffigt PR trick av Nikon/Sony, eller hur?

DxO-marks andra kurvor är mest bajs. Liksom deras 'sensor-rating' som ju är delvis baserad på detta bajs. Signal-noise som DxO-mark redovisar är falsk, därför att den två gånger, under uppmätning och sedan om igen under omräkning (redovisade kurvan "underförstår" teoretiskt redan en nedsampling), baserar sig på antagandet att sensorns upplösning är absolut, dvs att den enbart beror på antalet pixlar, och att det inte finns någon utjämnande effekt pga läckage mellan foto-siter eller i själva demosaikeringen, eller en upplösningssänkande effekt av detsamma eller från ett antialiasfilter. Detta har vi redan konstaterat är ett falskt antagande. Och hur många har frågat sig vad 'color-sensivity', som DxO-mark redovisar det, egentligen är? Det har nämligen inget att göra med sensorns faktiska förmåga att registrera och differentiera färger. Denna egenskapen, som verkligen har något med sensorns bildkvalitet att göra, är något som DxO-mark inte gör nåt försök att mäta. Liksom sensorns faktiska upplösning, som ju också är väsentlig för bildkvaliten.
'Color-sensivity' är en tekniskt önskvärd egenskap, men på det planet som DxO-mark redovisar den, har den ingen effekt på bilden eller bildkvaliten, noll, zero, nada. Dessutom finns ingen data om koppling till hur sensorn utnyttjar egenskapen. Pressar man DxO-mark på detta erkänner de det villigt. Vilket ställer den intressanta frågan: Varför inkluderar de uppgiften i deras "sensor-rating"? Jo, det är just det, "sensor"-rating, inte "bildkvalitet"-rating. Oavsett hur folk uppfattar det. Fiffigt va? Och 'color-sensivity' är mycket riktigt fortfarande en tekniskt önskvärd egenskap.

Det universella rådet måste därför atlltid bli att titta på dpreviews jämmförelsebilder och bedöma själv.

Vad gäller objektiv, så finns det normalt ytterligare ett skäl att välja Canon. Den 18-55 kit-zoom som normalt fås till, är nämligen ett riktigt bra objektiv som inte skäms för sig i något sällskap. Även Nikons 18-55 blev ett bättre objektiv med VR-versionen, men Canons är klart bättre.
Nu har jag förstått att du hellre vill ha en universal-zoom. Det kan vara det klart bättre alternativet för dig och hur du tänker använda kameran. Om 'II' objektivet från Sigma vet jag inget, men dess föregångare var ett kompetent objektiv om man höll sig mellan bländare 8 och 11. Vilket är typiskt för universal-zoomar. Bländar man bara ner så kan det bli riktigt bra. Vet man alltså förutsättningarna, är universal-zoomar inget att vara rädd för.

Vad gäller Pentax och om du behöver väderskydd, har jag inte mycket att säga. Det är dock vanligt att friluftsmänniskor väljer Pentax. Men det finns ju plastpåsar. Gillar du regn skall du dock kanske tänka på Pentax en gång till. Det blir dock dyrare och se upp för nån enkel Pentax-modell som saknar väderskydd. Pentax har bra bildkvalitet, men objektivprogrammet är den dystra sidan. Än mer när du behöver väderskyddat objektiv.
 
Vad gäller Pentax och om du behöver väderskydd, har jag inte mycket att säga. Det är dock vanligt att friluftsmänniskor väljer Pentax. Men det finns ju plastpåsar. Gillar du regn skall du dock kanske tänka på Pentax en gång till. Det blir dock dyrare och se upp för nån enkel Pentax-modell som saknar väderskydd. Pentax har bra bildkvalitet, men objektivprogrammet är den dystra sidan. Än mer när du behöver väderskyddat objektiv.

Nu vet jag inte om jag håller med dig om att Pentax optikprogram är så himla dåligt.
Se http://www.pentax.se/se/zoomoptik.html som jag ser det finns det optik för de flesta behov, och flertalet är faktiskt väderskyddade. Det som saknas är ljusstarka supertelen i småbilsprisklass, och skulle man behöva sådant finns det en del alternativ från Sigma till bra pris.
 
Nu vet jag inte om jag håller med dig om att Pentax optikprogram är så himla dåligt.
Se http://www.pentax.se/se/zoomoptik.html som jag ser det finns det optik för de flesta behov, och flertalet är faktiskt väderskyddade. Det som saknas är ljusstarka supertelen i småbilsprisklass, och skulle man behöva sådant finns det en del alternativ från Sigma till bra pris.

Jag sa inte att det var himla dåligt. Men jag jämförde med Canon&Nikon, inte med nåt annat, och allt är relativt. Relativt mot pris och relativt mot prestanda. Man är naturligtvis inte på nåt sätt strandsatt med Pentax. Det finns vad man behöver. Men det finns inget riktigt tryck i Ricoh, när det gäller att se till att objektivprogrammet kontinuerligt uppdateras med verkligt begärliga objektiv. Begärliga pga prestanda eller begärliga pga prestanda/pris. Men naturligtvis är det inget som säger att det är just det man är mest intresserad av, när man väljer system.
 
Canon 100 är på flesta punkter en aningen bättre kamera, vilket är vad som avspeglas i det högre priset. D3200 är en instegskamera. 100D är inte riktigt det, snarare en minimal (storlek) DSLR för de som vill ha en sådan.
Dock är D3200, just nu, enligt min åsikt, mest kamera för pengarna som finns på marknaden.

Tusen tack för ditt svar! Nu har jag bestämt mig för att inte välja 100D.

Jag hade inte reflekterat över regntålighet men när ni nämner det så verkar det bra. Regnade väldigt mycket i Sarek i somras...

Just nu står det mellan:
  • Pentax K-30 med SMC-DA L 18-55 mm WR
  • Nikon D3200 med Sigma 18-200/3.5-6.3 II DC OS HSM

Anser att Pentax med 18-135 WR blir för dyr. Måste alltså bestämma mig om jag vill ha en vattentät kamera eller en kamera som har mycket zoom. Oklart hur mycket zoom jag kommer använda mig av. Ska försöka låna en kamera som har 18-55 för att se om det räcker.

Tack för all hjälp!
 
Jag sa inte att det var himla dåligt. Men jag jämförde med Canon&Nikon, inte med nåt annat, och allt är relativt. Relativt mot pris och relativt mot prestanda. Man är naturligtvis inte på nåt sätt strandsatt med Pentax. Det finns vad man behöver. Men det finns inget riktigt tryck i Ricoh, när det gäller att se till att objektivprogrammet kontinuerligt uppdateras med verkligt begärliga objektiv. Begärliga pga prestanda eller begärliga pga prestanda/pris. Men naturligtvis är det inget som säger att det är just det man är mest intresserad av, när man väljer system.

Ärligt talat finns det väl inte så mycket tryck på det området från Nikon heller, i vart fall inte om vi ser till objektiv som designas för APS-C format. När såg vi t.ex. senast ett sådant objektiv som försätts med nikons senaste bästa antireflexbehandling eller vädertätning. Hela Nikona APS-C program verkar gå på sparlåga många hade hoppats på en halvproffsig D400 tidigare i år istället blev det en konsumentorienterad D7100. Samma tendens, om än inte lika tydligt, ser vi hos Canon som ännu inte uppdaterat 7D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.