Annons

Nikon D3200 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej alla Goda och Glada.
Jag vill köpa min första systemkamera. Jag är en gubbe som inte är så kunnig men vill ha en systemkamera för privatbruk. Kommer även användas för att göra hemsidor. Vill ha en kamera som tar skarpa bilder och ligger på ungefär 7000kr. Kan tänka mig 10k om det verkligen är mer värt.

Jag vill gärna hålla mig till Nikon.
En vän sa att jag skulle köpa en D7000 objekt 18-200 fast den verkar lite för dyr. Då nämnde han Nikon D3200 objekt 18-105.

Kan någon vara hygglig och hjälpa mig bestämma mig för en kamera.

P.s vad är skillnad mellan 18-105 o 18-200 ?

Om jag bestämmer mig för en D3200 med objekt 18-105, är det ett bra val och är Huset bra?
(Jag antar att man skall ha ett bra hus och därefter byta objekt, stämmer detta?)

Tack på förhand

Båda två är så bra kameror att du kan välja den billigaste å bli nöjd. Jag tror att D3200 är lite mindre så åk å känn lite på dom å känn efter vilken som ligger bäst i handen. Ang. Objektivet så är det helt enkelt så att 18-200 går att zooma med längre än 18-105, dom "börjar" ju på samma brännvidd 18. Jag hade nog hellre valt 18-105, då jag tror att det är ett bättre objektiv, men jag har igentligen testat dom för lite. Läs resencioner här på FS så kanske det ger nåt! Lycka till...

Tusen Tack!
Får väl gå förbi affären och köpa en Nikon D3200 objekt 18-105 under dagarna.

Utmärkt bra val! Sedan kommer du tillbaka hit och har tusen frågor, så kan vi hjälpa till! Då kan det vara bra att justera nomenklaturen litet, det heter "objektiv" om du avser den där cylindern som sitter monterad på kameran... :)

Per.

Får väl gå förbi affären och köpa en Nikon D3200 objekt 18-105 under dagarna.

När du går till affären tycker jag att du ska be att få känna och klämma på de båda alternativen (och kanske några andra) innan du bestämmer dig. Kanske kommer du fram till att den lite dyrare modellen faktiskt är värd pengarna (det gjorde jag när jag vari motsvarande situation).

Jag köpte en D3200 på prov men blev snabbt besviken på LCD-skärmen, den visar fel färger!
(iaf. mitt exemplar, men googlade på det och det är fler som har problem med skärmen). Alla färger drar åt blått och man kan inte se om man fått bilden som man vill ha. Det konstiga är att bilderna ser helt ok ut i datorn. Kameran sätter vitbalansen rätt, men på skärmen visar den bilden alldeles för blått, så man tror ju att vitbalansen blev fel...

Nu kan du kanske leva med detta, men D3100 (förra modellen) visar rätt färger, dock har den en LCD-skärm lägre upplösning. Jag rekommenderar D3100 istället för D3200 om du kan leva med lite lägre upplösning på sensorn och displayen, bilderna blir kanon med den kameran. Rekommenderar också nikon 35mm f/1,8 som är ett väldigt bra och lätt objektiv. Passar bra ihop med D3100/3200 eller D7000.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar