Annons

Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte nu köpa en Nikon D300s, men hade velat veta skillnaden på den och D300?

MVH Ida
 
Hej!

Tänkte nu köpa en Nikon D300s, men hade velat veta skillnaden på den och D300?

MVH Ida

Största skillnaden är väl att D300s kan du filma med och att du har fått ytterliggare lite bättre ISO-egenskaper. Sedan är där ett antal smärre uppdateringar oxå som jag inte har full koll på.
 
okej tack!

Men vad menas med "Nikon D300S finns i två utföranden: AFS DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-4.5 VR och AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II."

kan man inte välja andra objektiv?
 
okej tack!

Men vad menas med "Nikon D300S finns i två utföranden: AFS DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-4.5 VR och AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II."

kan man inte välja andra objektiv?

Det är väl de paket som finns, men du kan ju alltid köpa enbart kamerahuset och välja valfritt objektiv själv. Paketpriserna brukar dock vara ganska förmånliga.
 
Det där är bara olika "KIT-paket" sammansatta men en viss liten rabatt från Nikon. Du kan självklar köpa bara huset eller huset med andra kombinationer efter egen smak och behov beroende på vad du har idag.
 
Nyheter på D300s:
- Dubbla kortplatser (både CF och SD kan användas)
- Tyst läge
- Virtuellt vattenpass
- Filmfunktion (720p HD)
- Live View har flyttats från programratten till en separat knapp på baksidan av huset.
- Navigeringskrysset har fått en central "OK"-knapp som kan programmeras efter eget tycke.

Mjukvaran lär vara uppdaterad och enligt vissa källor har autofokusen blivit aningen snabbare, men det finns många som säger att de inte märker någon skillnad mot tidigare. Någon skillnad i bildkvalitet finns inte.
En sak man dock bör ta i beräkning är att huset har växt en aning kring greppet vilket gör att det ligger annorlunda i handen mot D300. Det behöver inte innebära en försämring men bäst att känna efter med egna nävar innan köp...
 
Nyheter på D300s:
- Dubbla kortplatser (både CF och SD kan användas)
- Tyst läge
- Virtuellt vattenpass
- Filmfunktion (720p HD)
- Live View har flyttats från programratten till en separat knapp på baksidan av huset.
- Navigeringskrysset har fått en central "OK"-knapp som kan programmeras efter eget tycke.

Mjukvaran lär vara uppdaterad och enligt vissa källor har autofokusen blivit aningen snabbare, men det finns många som säger att de inte märker någon skillnad mot tidigare. Någon skillnad i bildkvalitet finns inte.
En sak man dock bör ta i beräkning är att huset har växt en aning kring greppet vilket gör att det ligger annorlunda i handen mot D300. Det behöver inte innebära en försämring men bäst att känna efter med egna nävar innan köp...
Det kan med andra ord knappast bli fel :)

Men bättre ISO-egenskaper än D300 som någon nämnde, stämmer det?
Och det där med centrumknappen på multiväljaren/navigeringskrysset, den var ju där innan redan på D200 eller tidigare också fast inte som en separat knapp utan man tryckte bara på centrum av multiväljaren.

Hur som helst, min är på väg och jag är som ett barn dagen före julafton och kommer att vara det tills den kommer för att avlösa min D200 efter lång och trogen tjänst :)
 
Glömde nämna snabbare serietagning, 7 bilder/sek om man nu har någon nytta av det... Och så har luckan för minneskorten ändrat utformning. En del klagar på det senare men jag har haft samma typ av lucka på mina Olympus och aldrig råkat öppna av misstag! Om den sen är lika tät som föregångaren är en annan sak.
Ändrade ISO-egenskaper känner jag inte till något om, omfånget är samma som tidigare och själva sensorn har inte ändrats sedan D300 så det skulle förvåna mig om det finns någon skillnad att tala om. Det kan ju komma som en bieffekt av förfinad mjukvara, men hittills har inget test visat på skillnader, varken till det bättre eller sämre. Och det är ju inget negativt med tanke på hur bra D300 var.

Den där knappen ja...
Nya utformningen är samma som på D3 och D700. Rätta mig om jag har fel men inte gick väl styrkrysset på D200 och gamla 300 att programmera? Personligen tycker jag att en separat knapp är distinktare (inte minst när man fumlar med handskar på), jag lyckats trycka fel X antal gånger med den gamla utformningen. Sen är det ruskigt smidigt att kunna ställa in t.ex. snabb inzoomning till 100% när man snabbgranska bilder, eller vad man nu kan tänkas vilja göra som annars kräver 3-4 knapptryckningar när man har bråttom. Men det är jag det...

Har inte heller fått mitt hus ännu men gissa vem som hoppar jämfota av förväntan :)
 
Den där knappen ja...
Nya utformningen är samma som på D3 och D700. Rätta mig om jag har fel men inte gick väl styrkrysset på D200 och gamla 300 att programmera? Personligen tycker jag att en separat knapp är distinktare (inte minst när man fumlar med handskar på), jag lyckats trycka fel X antal gånger med den gamla utformningen. Sen är det ruskigt smidigt att kunna ställa in t.ex. snabb inzoomning till 100% när man snabbgranska bilder, eller vad man nu kan tänkas vilja göra som annars kräver 3-4 knapptryckningar när man har bråttom. Men det är jag det...

Har inte heller fått mitt hus ännu men gissa vem som hoppar jämfota av förväntan :)

Jodå, på min D200 går centrumknappen att programmera, jag använder den till just 100% zoom. Det är en av de användbaraste funktionerna tycker jag!

Dessutom går en massa andra knappar att programmera, jag vet inte jämfört md D300, men jämfört med D200 går knappen för skärpedjupskontroll att programmera om på samma sätt som Func-knappen, en riktig höjdare! Dessutom finns det mycket fler valmöjligheter för varje knapp.

Jag längtar till den dagen när man kan binda en valfri av/på i fotomenyn till varje knapp! Varför går inte det?
 
Skillnaden på styrknappen är bara att D300s har samma typ som på D700, d v s med en separat knapp i mitten, medan man på D300 får trycka in hela styrkorset.
 
Det blir en rent subjektiv fråga. Jag råder dig att inte gå efter vad andra väljer utan tänka efter vad just du vill ha.
I grunden är det ju samma kamera med skillnaden att D300s har lite mer lull-lull och kostar mer, samt att den finns lätt tillgänglig i butikshyllorna medan D300 kan kräva en del letande.

Vilka kriterier väljer du efter?
Är någon av de nya funktionerna viktig för ditt arbete?
Spelar priset stor roll?

Hur känns husen att hålla i? Små händer kanske inte uppskattar den tjockare fattningen på D300s.

Tänk på att oavsett vilken du väljer tillkommer kostnader. Ser att du har en D50 sedan tidigare, vilket innebär att du behöver skaffa nya minneskort till D300. D300s tar SD, men för att göra kameran rättvisa bör de vara hyfsat snabba och inte mindre än 4GB. Och extra batterier kan vara bra att ha. Huset kanske är för stort för din kameraväska? En ny sådan kostar en del.
Det är inte meningen att avskräcka dig från köp, tvärtom. Jag menar bara att du bör tänka på detta redan nu eftersom dyrt tenderar att bli ännu dyrare.

Om vi säger så här: köper du en D300 "Classic" så får du en rejäl kamera som du inte växer ut i första taget, ett säkert kort helt enkelt. Och på köpet pengar över att handla tillbehör.
Vill du däremot ha det senaste och känner att du har råd med det så köp D300s.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.