Annons

Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bara haft kameran i några dagar men en av de "knep" som jag har provat är att använda kontinuerlig fokus + dynamisk fokus. Om jag då fokuserar motivet med den mittersta fokuspunkten och sedan komponerar om bilden så hänger fokus med och flyttar fokuspunkten så att den hänger kvar vid huvudmotivet. Jag antar att det är samma funktion som om motivet skulle flytta sig och kameran hänger kvar vid motivet. Jag hoppas att det också innebär att exponeringen hänger kvar vid fokuspunkten.

Jag använder i princip aldrig denna funktion men om jag förstått det hela korrekt så borde det fungera. Det finns dock några situationer när kameran slutar ta hänsyn till vald fokuspunkt och enbart väger mot den centrala punken. Om din är en sådan minns jag tyvärr inte. Kan återkomma om det i kväll.....
 
Redan kväll? Skämt å sido så hittade jag informationen djupt i de grå hjäncellerna.

Nikon skriver i sin marknadsföringsinformation om kameran: "Avancerat system för motividentifiering kombinerar kamerans mätnings- och autofokussensorer för exakta exponeringar och skarpa bilder.

Tyvärr förklarar de inte alls vad det innebär i praktiken. Varken på supportsiten eller i manualen. I de äldre generationerna av kameror så var det enklare. Du kunde i vissa fall även ställa in kameran efter dina önskemål men i och med den nya AF modulen i D3 och D300 så tänker kameran åt dig och hur den logiken ser ut är det ingen som vet. Jag har tom frågat Nikon och de hade inget vettigt svar.

Jag har via idogt testande kommit fram till att den alltså tar väldigt mycket hänsyn till vald fokuspunkt. För mig så försvann många av problemen när jag började arbeta som jag beskrev i ett tidigare inlägg. Du tycks arbeta på i princip samma sätt så det kanske inte är problemet .....
 
För mig så har det inneburit att jag i princip slutat använda det förfaringssätt som jag beskrev ovan. Istället komponerar jag bilden klart och flyttar på fokuspunkten så att den ligger på objektet som skall vara skarpt. På detta vis har jag fått bukt med mina initiala exponeringsproblem. Tyvärr har det fört med sig att fingrarna får arbeta avsevärt mer med flervägsknappen på kameran för att ställa in rätt fokuspunkt jämfört med min tidigare D2X.

Tack för tipset. Ska testa mig fram.
"Tyvärr" fotar jag ju en del rörliga fåglar så det kanske tar ett tag innan jag hittar på ett smidigt sätt att få ordning på det hela. Jag är ju nämligen väldigt petig med var skärpan ligger också (frågan är om jag kommer mäkta med att hinna få ordning på både fokus OCH skärpa när fåglarna flyger omkring ... men jag ska väl inte ge upp i förtid).
 
Senast ändrad:
Hmm, trodde det var optiken i kombination med utskriftstorlek/betraktningsavstånd och diffraktion som begränsade den praktiska upplösningen hos dagens 10+MP DSLRer..
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

Iaf så känns fler MP rätt slappt och innebär, för mig, egentligen större minneskort, längre tid vid datorn (som kanske måste uppgraderas) och fler hårddiskar. Men har man proffsoptik och skriver man ut i A2+ så kanske en 7D är det som får världen att stanna upp för ens kreativt skapade bildkost...
 
Hmm, trodde det var optiken i kombination med utskriftstorlek/betraktningsavstånd och diffraktion som begränsade den praktiska upplösningen hos dagens 10+MP DSLRer..
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

Iaf så känns fler MP rätt slappt och innebär, för mig, egentligen större minneskort, längre tid vid datorn (som kanske måste uppgraderas) och fler hårddiskar. Men har man proffsoptik och skriver man ut i A2+ så kanske en 7D är det som får världen att stanna upp för ens kreativt skapade bildkost...

Det är ju så att objektiv idag är så skarpa så att det behövs starka AA-filter på sensorer med stora pixlar för att sudda till så att hackiga övergångar undviks i skarpa kontrastövergångar på bilder. Med mindre och mindre pixlar kan man göra AA-filtren svagare och svagare för att till sist inte behövas alls för att då fixar objektiven detta redan på full öppning. Den gränsen på pixelstorleken ligger nog någonstans där man får plats 100Mpix på en APS-C-kamera. Färre filter framför sensorn bör även innebära mer ljus på den och bättre bilder.

Så det är bara att uppgradera datagrejorna med jämna mellanrum. :)

Så här står det oxå i din länk:

"Are smaller pixels somehow worse? Not necessarily. Just because the diffraction limit has been reached with large pixels does not mean the final photo will be any worse than if there were instead smaller pixels and the limit was surpassed; both scenarios still have the same total resolution (although one will produce a larger file). Even though the resolution is the same, the camera with the smaller pixels will render the photo with fewer artifacts (such as color moiré and aliasing). Smaller pixels also provide the flexibility of having better resolution with larger apertures, in situations where the depth of field can be more shallow. When other factors such as noise and depth of field are considered, the answer as to which is better becomes more complicated."
 
En sak som D300s har skulle jag vilja ha på min D700.Det är autofokus vid liveview utan att spegeln måste smälla ner å släcka skärmen när man trycker på AF-ON.
 
Hej alla nyblivna ägare till D300s.
Nu har det gått lite drygt en vecka.
HUR är era erfarenheter så här långt ???

// Conny
 
Är det någon här som vet om det finns en bruksanvisning till D300s någonstans? Som pdf, alltså?

Eller är det någon som kan förklara hur det egentligen hänger ihop, det här med sekvenstagningar?

7 bilder per sekund, när gäller det? Är det oavsett jpeg/RAW och antal bitar i kodningen av bilden? Eller finns det någon hake?

Vad händer sedan när batterigreppet kommer på? Blir det då alltid fler bilder per sekund, eller det är bara när det ligger ett heffabatteri i greppet? Finns det begränsningar även då för jpeg/RAW, antal bitar eller nåt annat?

Hur många 12 megapixel jpeg kan man rassla iväg, om vi antar 8 bilder per sekund, innan det tar stopp i bufferten?
 
Videoinspelning - surrande ljud

Nu har jag testat att videofilma. Jag använde en extern mikrofon för att komma bort från alla ljud från kameran. Tyvärr hörs ett surrande slags "motorliknande" hela tiden från kameran ändå. Jag tog en dynamisk mikrofon som jag hade hemma och anslöt. Men, som sagt var, det surrar, på alla filminspelningar. Får väl kontakta Nikon och fråga vad detta ljud kan vara. (Mikrofonen har inga fel när jag använder den till andra inspelningar, det är ingen lyxmikrofon men den är helt okej)

Synd om det där brumljudet kommer att finnas mer alltid eftersom jag vill använda kameran till att filma fågelsekvenser m m. Blir lite bökigt om jag ska ta upp ljudet separat, vilket jag iofs kan göra eftersom jag har annan utrustning. Men för enkla korta fågesekvenser tyckte jag det kunde vara praktiskt att bara slänga ner en extern mikrofon i ryggsäcken och använda Nikon D300s:en.
 
Nu har jag testat att videofilma. Jag använde en extern mikrofon för att komma bort från alla ljud från kameran. Tyvärr hörs ett surrande slags "motorliknande" hela tiden från kameran ändå. Jag tog en dynamisk mikrofon som jag hade hemma och anslöt. Men, som sagt var, det surrar, på alla filminspelningar. Får väl kontakta Nikon och fråga vad detta ljud kan vara. (Mikrofonen har inga fel när jag använder den till andra inspelningar, det är ingen lyxmikrofon men den är helt okej)

Synd om det där brumljudet kommer att finnas mer alltid eftersom jag vill använda kameran till att filma fågelsekvenser m m. Blir lite bökigt om jag ska ta upp ljudet separat, vilket jag iofs kan göra eftersom jag har annan utrustning. Men för enkla korta fågesekvenser tyckte jag det kunde vara praktiskt att bara slänga ner en extern mikrofon i ryggsäcken och använda Nikon D300s:en.

Hej Eva!
Har också tänkt att det skulle vara smidigt att filma de små fåglarna, när man ändå är ute för att plåta dem.
Men, ett brummande oljud är inte så kul. Låter det hela tiden? Om inte, har Du lagt märket till vad Du låter kameran göra när den brummar?
Kanske behöver mikrofonen vara vibrationsisolerad från kamerahuset. Kan bli lurigt att ordna. Om det nu inte finns sådana mikrofoner i butiken.

ha de'
//Håkan Lindgren
 
Tyvärr hörs ett surrande slags "motorliknande" hela tiden från kameran ändå. Jag tog en dynamisk mikrofon som jag hade hemma och anslöt. Men, som sagt var, det surrar, på alla filminspelningar. Får väl kontakta Nikon och fråga vad detta ljud kan vara. (Mikrofonen har inga fel när jag använder den till andra inspelningar, det är ingen lyxmikrofon men den är helt okej)

Jag märker inte något påtagligt brummande på min, varken med med intern eller extern mikrofon. Däremot hörs autofokusen om man har mikrofonen för nära.
 
Eva:
Är inte mic-ingången specad för att ta elektret-mikrofoner? Jag skulle kunna tro att det är detta som är problemet. Dynamiska mikrofoner med för låg impedans kan lätt ge brum i elektret-optimerade ljudförstärkare (som har för låg strömförmåga - dvs batteridrivna sådana - som t.ex en kamera).

Det finns gott om billiga bra elektret-mikrofoner att tillgå.
 
Eva:
Är inte mic-ingången specad för att ta elektret-mikrofoner? Jag skulle kunna tro att det är detta som är problemet. Dynamiska mikrofoner med för låg impedans kan lätt ge brum i elektret-optimerade ljudförstärkare (som har för låg strömförmåga - dvs batteridrivna sådana - som t.ex en kamera).

Det finns gott om billiga bra elektret-mikrofoner att tillgå.

Ja, jag tänker att det kan vara så att min gamla dynamiska mik inte är särskilt optimal. Så det kan vara ett tänkbart fel.
Men det stod inget om elektretmikrofon-krav i manualen så jag bara testade.
 
Autofokus vid video

På D300s kan man ju använda autofokus även under inspelningen och det fungerar ju (om än ganska långsamt). Men jag kan inte få den att uppdatera kontinuerligt. Håller man AF-knappen intryckt ändrar den inte fokus om motivet flyttar sig utan man måste släppa AF-knappen och trycka in den igen. Eller är det något jag har missat?
 
Dålig skärpa

Köpte bara huset. Väntar på Tamrons nya 17-50. Så nu fotar jag min D300s med mina gamla obejtiv. Inga märkvärdiga objektiv men de gav skarpa och klara bilder med min D50.

Jag har tagit närmare 500 st bilder med min nya D300s och tycker att samtliga bilder saknar riktigt tryck, dålig skärpa. Ser bra ut på kamerans display. Zoomar jag däremot in el kollar på datorn i saknar jag skärpa i bilderna.

Jag har testat flera inställningar. Fotat i "P" och "S". Bilder sparas med högsta och bästa förlustfria JPEG kvalite.

Tycker det är märkligt på en så vass kamera.

Här bild exempel. Ladda ner org.bild och titta gärna. Tycker den ska prestera bättre. Eller kan det vara en inställning?

http://www.tp-prod.com/blandat/#24.0

Tacksam för tips.
 
jag tycker också skärpan ser knepig ut. Vad har du valt för fokus grej? Väljer kameran själv?

Jag tror också att ett bättre objektiv kan ge dig en bättre bild. Men borde den inte sköta bilden ungefär som d50 om det är objektivet som sätter "gränsen"

Känns lite som skärpan är närmare tycker ja, men de är svårt att bedömma ibland på sånna där bilder.

Detta kan vara en dum fråga.. men du har inte märkt nått framfokus eller liknande? (jag menar att den fokuserar närmare än vad den borde)

Den andra, du har inte för lång slutartid på? (borde inte få de under dagtid, men de kan ibland sabba "skärpan")

Lycka till...
 
Jag har tagit närmare 500 st bilder med min nya D300s och tycker att samtliga bilder saknar riktigt tryck, dålig skärpa. Ser bra ut på kamerans display. Zoomar jag däremot in el kollar på datorn i saknar jag skärpa i bilderna.

Tacksam för tips.

Jag håller med om att det ser lite luddigt ut. I så pass små storlekar borde det se skarpt ut även om du inte har ett superobjektiv. Jag tror också på felfokus.

Ställ upp tre böcker med framsidan mot dig och den ena 1 dm framför den mittersta och den andra 1 dm bakom. Fokusera på den mittersta boken (använd bara en fokuspunkt, dvs reglaget på baksidan pekande nedåt). Full öppning på objektivet. Den mittersta boken ska då bli skarp och de båda andra böckerna lika oskarpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.