** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte tidningen FOTO för att läsa deras "test" av D300s. Nu ställer jag mig frågan....är verkligen tidningen FOTO en fototidning eller en del av Råd och Rön. När man köper en fototidning i akt och mening att man skall läsa en test/jämförelse hur den är jämfört med åtminstone dess förgångare 300:an utan S. Vad fann jag....i vart fall ingen test. Man avfärdade kamerans egenskaper med att helt sonika konstatera att det i stort sett var samma som dess föregångare. Rubriksättningar som "färgåtergivningen är bra direkt ur kameran" säger väl egentligen allt. Vad då direkt ur kameran....vad är "direkt ur kameran" när det gäller en kamera av den här kalibern? Hallå, det finns något som heter NEF, respektive olika fabriksinställda bildkontroller för att bara nämna några saker. Sedan ägnar man en och en halv sida till att orera om filminspelningen, som om någon brydde sig så värst om denna "extravagans". Nej, en test av en kamera av denna kaliber skall vara betydligt mer seriös än denna. Detta var sista gången jag handlade tidningen FOTO och jag börjar förstå de som har haft och har synpunkter på denna tidnings seriösitet. Min morsa skulle gjort en bättre "test".
Mvh
JB

Som jag länge påpekat är det tämligen meningslöst att läsa fototidningarnarnas ytliga kameratester. Just i fallet med D300s är det beklagligt att de flesta tester hitintills, även av dpreview, missar det uppenbara dvs att göra seriösa (i raw) jämförelser mellan D300s och D300 både i fråga om bildkvalitet och AF (snabbhet och säkerhet).

Slutsaten blir att kameratester görs inte av sakliga skäl utan av marknadsföringsmässiga skäl dvs tidningen/siten vill visa att den hänger med och därmed locka läsare/besökare. Att och när testet görs är viktigare än hur och hur omfattande det är.

Att genomföra ett riktigt bra test tar tid och kräver kunskap vilket få tyvärr besitter.

Hjälp tack

Har en Nikon D300s som jag fotar med. Hade tidigare en Nikon D40 men ville ta min fotografering till nästa stadie, pappa hittade då d300s och vi körde på den. Vart imponerad den första tiden då jag började fota med kameran men nu vet jag inte riktigt vad som flugit i den. Får lixom bilderna att bli som jag vill, exempel med rörelsebilder. Skulle fotografera en häst som löshoppades nu i höst, hästen blev som en hel klump med färg och jag vet inte vilka inställningar jag ska ändra på för att få rörelserna att bli frysta. Och det där med oskärpa eller vad man ska kalla det, skärpan ser bra ut när man tittar i bildrutan på kameran men när man lägger in dom på datorn så ser det ut som att färgerna flyter ihop. What to do känner ju jag? Någon som har tips på bra inställningar till Nikon D300s?

Hjälp tack

Har en Nikon D300s som jag fotar med. Hade tidigare en Nikon D40 men ville ta min fotografering till nästa stadie, pappa hittade då d300s och vi körde på den. Vart imponerad den första tiden då jag började fota med kameran men nu vet jag inte riktigt vad som flugit i den. Får lixom bilderna att bli som jag vill, exempel med rörelsebilder. Skulle fotografera en häst som löshoppades nu i höst, hästen blev som en hel klump med färg och jag vet inte vilka inställningar jag ska ändra på för att få rörelserna att bli frysta. Och det där med oskärpa eller vad man ska kalla det, skärpan ser bra ut när man tittar i bildrutan på kameran men när man lägger in dom på datorn så ser det ut som att färgerna flyter ihop. What to do känner ju jag? Någon som har tips på bra inställningar till Nikon D300s?

rättelse till meningen " Får lixom INTE bilderna att bli som jag vill" ska det vara..

Tja, om ni hittade en kamera och sedan körde på den så ska ni kanske inte vänta er så mycket :)

Nä men skämt å sido, bildexempel i hög upplösning och med exif-data behövs. Det vore också bra att veta vilket objektiv och vilka inställningar du använt.

Vet inte riktigt vad problemet är med den första, oskärpa och för mycket inzoomning kanske? Men för att frysa rörelser behöver du använda kortare slutartider, prova 1/250 eller 1/500 så går det bättre. Då får du förstås höja ISO för att kompensera (jag antar att du redan har största bländare inställd), men det är inte mycket mer man kan göra om man inte kan lysa upp motivet på något sätt.

Tack

Vet inte riktigt vad problemet är med den första, oskärpa och för mycket inzoomning kanske? Men för att frysa rörelser behöver du använda kortare slutartider, prova 1/250 eller 1/500 så går det bättre. Då får du förstås höja ISO för att kompensera (jag antar att du redan har största bländare inställd), men det är inte mycket mer man kan göra om man inte kan lysa upp motivet på något sätt.

första bilden är inte så liten (inzoomad) egentligen, men ville zooma in och visa hur jag menade när jag skrev att färgerna flöt ihop och så.. Men aa tack, ska prova det. Det var ju inte det bästa vädret ute när löshoppningsbilderna togs så det bidrog nog också lite.. Men uppskattar att ni tog er tid o svara alla :)

Haha nej asså de va inte riktigt så jag menade att vi bara hittade den o sen köpte den, självklart så kollade vi upp allt innan och jämförde osv :)

Publicerar ett inlägg här på denna bloggen om några minuter när det laddat klart ..

http://hannaphotograph.blogg.se/?tmp=21213304

Den första: Du arbetar med ISO2500. Då gör brusreduceringen att bilderna blir utsmetade. Slå av brucreduceringen och jämför.

Den andra: För lång slutartid i förhållanmde till hur motivet rör sig.

Den första: Du arbetar med ISO2500. Då gör brusreduceringen att bilderna blir utsmetade. Slå av brucreduceringen och jämför.

Den andra: För lång slutartid i förhållanmde till hur motivet rör sig.

Så brusreduceringen gör så att bilden blir utsmetad, jag som har brusreduceringen på high.. Sticker ut imorgon det första jag gör och ser om det hjälper..

Tack så hemskt mycket :)

Nu är det också så att ISO 2500 kommer att ge lite halvtaskiga bilder oavsett vad brusreduceringen är ställd på. Så enkelt är det. Det kan dock bli mer eller mindre illa ;-)

Som sagt om du ska använda så höga ISO, sänk brusreduceringen i kameran och efterbehandla i Photoshop eller något. Det ger bättre kontroll. Exponera rätt från början, i dåligt ljus tycker jag att det brukar krävas lite överexponering för att få rätt exponering. Slutartiden var också för lång, kameran lyckades inte frysa rörelsen i bilden.

Jag ser också att du använt bländare 6,3 och 7,1. Använd så stor bländare (lågt tal) det går! Bländar du ned från 6,3 till 4,5 eller något för du hälften så lång slutartid.

Förresten, riktigt fina porträtt längre ned på bloggen, är det du som tagit dem? :)

Vad gäller det där med att bilderna ser skarpa ut i displayen men är oskarpa på datorn, zoomar du in på displayen eller tittar du på hela bilden på en gång?

D300s har en riktigt bra funktion för det, att zooma in till 50 % eller 100 % genom att trycka på centrum på fyrvägsknappen. Är den inte inställd på det kan du se i manualen hur man ändrar.

Nu är det också så att ISO 2500 kommer att ge lite halvtaskiga bilder oavsett vad brusreduceringen är ställd på. Så enkelt är det. Det kan dock bli mer eller mindre illa ;-)

Som sagt om du ska använda så höga ISO, sänk brusreduceringen i kameran och efterbehandla i Photoshop eller något. Det ger bättre kontroll. Exponera rätt från början, i dåligt ljus tycker jag att det brukar krävas lite överexponering för att få rätt exponering. Slutartiden var också för lång, kameran lyckades inte frysa rörelsen i bilden.

Jag ser också att du använt bländare 6,3 och 7,1. Använd så stor bländare (lågt tal) det går! Bländar du ned från 6,3 till 4,5 eller något för du hälften så lång slutartid.

Förresten, riktigt fina porträtt längre ned på bloggen, är det du som tagit dem? :)

Aha, får mixtra lite då och se vad som funkar, var som sagt dåligt väder den dagen bilden togd, därav det höga iso eftersom att bilderna blev för mörka annars.. Men ska tänka på det där med bländare osv, är hemskt tacksam för all hjälp :)

Aa dom har jag tagit :) Finns fler bilder under de olika kategorierna i menyn till höger om du vill kika..

Vad gäller det där med att bilderna ser skarpa ut i displayen men är oskarpa på datorn, zoomar du in på displayen eller tittar du på hela bilden på en gång?

D300s har en riktigt bra funktion för det, att zooma in till 50 % eller 100 % genom att trycka på centrum på fyrvägsknappen. Är den inte inställd på det kan du se i manualen hur man ändrar.

Zoomar in även på displayen och då ser dom bättre ut än när man zoomar på datorn..

Finns den funktionen på 300 (alltså ej 300s) ?

/Carpe Diem

Japp, på D200 också.

Tyvärr har jag inte min här så jag kan inte kolla upp vilken inställning det är, men det är längst ned på skiftnyckelmenyn har jag för mig :)

Kontroller, sen centrumväljarens mittknapp och något mer tror jag.

Autofokus och ljusmätning kan släng a sig i väggen, detta är en av mina absoluta favoritfunktioner, pixel-peeper som jag är ;-)

D5000 saknar det, jag fick låna en sån en gång och där gjorde centrumknappen något annat och efter varje bild gjorde kameran detta eftersom jag ville zooma in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar