** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med om att det ser lite luddigt ut. I så pass små storlekar borde det se skarpt ut även om du inte har ett superobjektiv. Jag tror också på felfokus.

Ställ upp tre böcker med framsidan mot dig och den ena 1 dm framför den mittersta och den andra 1 dm bakom. Fokusera på den mittersta boken (använd bara en fokuspunkt, dvs reglaget på baksidan pekande nedåt). Full öppning på objektivet. Den mittersta boken ska då bli skarp och de båda andra böckerna lika oskarpa.

Har gjort ett testet och lagt upp två nya bilder. Vet inte vad jag ska tro. Boktestet klarade kameran bra. Fotar jag däremot med "P" i relativt bra ljus blir det rörelseoskärpa vid minsta rörelse direkt (sista bilden och som den första).

Kolla och bedöm, tack. Känns inget vidare.
http://tp-prod.com/blandat/#24.0

jag tycker också skärpan ser knepig ut. Vad har du valt för fokus grej? Väljer kameran själv?

Jag tror också att ett bättre objektiv kan ge dig en bättre bild. Men borde den inte sköta bilden ungefär som d50 om det är objektivet som sätter "gränsen"

Känns lite som skärpan är närmare tycker ja, men de är svårt att bedömma ibland på sånna där bilder.

Detta kan vara en dum fråga.. men du har inte märkt nått framfokus eller liknande? (jag menar att den fokuserar närmare än vad den borde)

Den andra, du har inte för lång slutartid på? (borde inte få de under dagtid, men de kan ibland sabba "skärpan")

Lycka till...

Har fotat med olika slutartider i bra ljus och får samma resultat. Har även testat med alla tre fokuslägen, mest med 51-punkters auto. Hade förväntat mig BÄTTRE resultat med D300s än D50 med samma glugg. Hm.

Två nya bilder. Boktestet gick bra men den sista hänger kameran inte med. Barnet tar endast ett steg i normal fart.
http://tp-prod.com/blandat/#24.0

Uppskärpning

Har kollat vad inställningen av uppskärpning står på i bildkontrollen? D300 har ganska lite uppskärpning inställt som standard (lägre än mer konsumentinriktade kameror). Om du höjer upp den till 6 eller 7 bör du se en del skillnad.

Har kollat vad inställningen av uppskärpning står på i bildkontrollen? D300 har ganska lite uppskärpning inställt som standard (lägre än mer konsumentinriktade kameror). Om du höjer upp den till 6 eller 7 bör du se en del skillnad.

Har letat i menyn men hittar inte "Uppskärpning". När jag ser i info om bilderna hittar jag ett värde på 3.

Finns som sagt under "Bildkontroll" (fotograferingsmenyn)

Tack. Det blev bättre direkt. Lägger ut ett par bildex ikväll. Ställer mig frågan bara; ska detta vara nödvändigt för att få bra skärpa i bilderna på D300s? Ställde upp till steg 7-8 av 9 för att det blev tryck i bilderna. Hm.

Tack. Det blev bättre direkt. Lägger ut ett par bildex ikväll. Ställer mig frågan bara; ska detta vara nödvändigt för att få bra skärpa i bilderna på D300s? Ställde upp till steg 7-8 av 9 för att det blev tryck i bilderna. Hm.

300s är ju tänkt som ett "entusiasthus", tankegången där är väl att användaren själv vill kontrollera skärpa och liknande i efterbehandlingen. Alltså lämnar sådana hus ifrån sig relativt "platta" bilder som default.

300s är ju tänkt som ett "entusiasthus", tankegången där är väl att användaren själv vill kontrollera skärpa och liknande i efterbehandlingen. Alltså lämnar sådana hus ifrån sig relativt "platta" bilder som default.

Tar tillbaka det där. Trots att jag höjde till 7 av 9 på skärpa i kameran så är resultaten inte vad man önskar. Långt ifrån.

Ska man verkligen behöva efterbehandla varenda bild? Tycker ändå "P" läget ska ta avesevärt bätter bilder än vad mitt ex gör. Mindre kul när min gamla D50 i samma "P" läge ger bättre resultat med samma gluggar. Suck. Vad ska man göra?

Tar tillbaka det där. Trots att jag höjde till 7 av 9 på skärpa i kameran så är resultaten inte vad man önskar. Långt ifrån.

Kollar du JPG-bilderna eller RAW? Om du kollar RAW utan att importera dem via Nikons egna verktyg så appliceras inte dina inställningar på bilden, då får du skärpa upp den i efterhand ändå.

Kollar du JPG-bilderna eller RAW? Om du kollar RAW utan att importera dem via Nikons egna verktyg så appliceras inte dina inställningar på bilden, då får du skärpa upp den i efterhand ändå.

Endast JPEG. Har kontaktat Nikon. De tittade på bilderna och kunde inte svara på det. De vill titta på kameran. Så jag ska skicka in den.

Vad har du för bländare och ISO inomhus? Tänk på att det är oftast mörkare än man tror.

Du skrev att du även får suddiga bilder utomhus..vad får du för tider i fullt dagsljus?

Kommer inte åt sidan där jag sitter just nu så jag ser inte bilderna men ditt påstående är helt beroende på vilken brännvidd som används. Ta även in brännviddsförlängningen eftersom det är en APS-C sensor du har. 1/125 = max runt 80mm om min matte stämmer hyffsat :)

Auto ISO och blixt

En punkt som skiljer sig mellan min D80 och D300s är blixtfotografering med Auto ISO inkopplat. På D80 behåller kameran mitt inställda ISO (oftast 100) när jag sätter på blixten och fotograferar men på D300s höjer kameran ISO upp till 800 samtidigt med blixten. Blixten är en SB-800. Om jag vill använda blixt för att få bilder på låga ISO (minimalt brus) måste jag alltså slå av Auto ISO. Jag hittar inget om detta i manualen så jag vet inte om det är någon annan inställning som kan påverka eller förändra detta.

Vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt. Fördelen är ju att det ger blixtbilder som blir mer balanserade med det befintliga ljuset men å andra sidan blir det ju lite mer brus vid ISO 800 än vid ISO 200. Jag vet inte heller varför kameran stannar vid ISO 800 och inte ökar mer. I Auto ISO funktionen har jag tillåtit att gå upp till 3200 så kan inte vara där som spärren sitter. Kanske Nikons japaner tycker att just 800 är lagom ;-)

PS Jag vet inte om D300 fungerar på samma sätt. Det kanske inte är en nyhet på 300s.

Köpte tidningen FOTO för att läsa deras "test" av D300s. Nu ställer jag mig frågan....är verkligen tidningen FOTO en fototidning eller en del av Råd och Rön. När man köper en fototidning i akt och mening att man skall läsa en test/jämförelse hur den är jämfört med åtminstone dess förgångare 300:an utan S. Vad fann jag....i vart fall ingen test. Man avfärdade kamerans egenskaper med att helt sonika konstatera att det i stort sett var samma som dess föregångare. Rubriksättningar som "färgåtergivningen är bra direkt ur kameran" säger väl egentligen allt. Vad då direkt ur kameran....vad är "direkt ur kameran" när det gäller en kamera av den här kalibern? Hallå, det finns något som heter NEF, respektive olika fabriksinställda bildkontroller för att bara nämna några saker. Sedan ägnar man en och en halv sida till att orera om filminspelningen, som om någon brydde sig så värst om denna "extravagans". Nej, en test av en kamera av denna kaliber skall vara betydligt mer seriös än denna. Detta var sista gången jag handlade tidningen FOTO och jag börjar förstå de som har haft och har synpunkter på denna tidnings seriösitet. Min morsa skulle gjort en bättre "test".
Mvh
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar