Annons

Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140514

Avslutat medlemskap
Idag släpptes den ju så jag tycker det är trevligt med ett specifikt D300s-ämne (har inte hittat ett sådant - skulle det ändå finnas så kan ju detta raderas eller slås ihop).

Efter dagens ösregn-cykeltur ToR till Mölndal har jag nu landat hemma med den nya D300s. Det ska bli kul att testa filminspelning, särskilt med den externa mikrofonen. Enskilda filmer kan vara max 2 GB stora. Spelar man in i bildstorlek 1280 px 720 är maxlängden 5 min. Vid lägre upplösning kan man spela in upp till 20 min.

Jag har stött på ett litet problem med det nya SD-minneskortet: jag kan inte formatera det. Följer instruktionerna och trycker in både MODE + papperskorg i sålänge som 30 sek, inget händer. Får väl mejla Nikon och fråga. Men det kanske är någon här som har tips ? Jag hade gamla CF-minneskort som jag använde idag så det är ju inte akut att formatera SD-kortet. Bara det att jag vill att sakerna ska funka :)
 
Det funkade till slut. Testade först att formatera ett 2 GB-SD-minneskort och då hände något och sen giuck det bra att formatera även det större minneskortet.
 
Hej Eva.

Är också nybliven D300s ägare med intresse av filmfunktionen. Har du tips på vilken mikrofon som passar bra till kameran?
 
Jag har problem idag igen med det nya SD-minneskortet: SanDisc 16 GB. Enligt manualen ska D300s klara det minneskortet.
Jag lyckades ju formatera kortet igår efter visst besvär.

Har fotat 116 bilder idag, syns i räkneverket. Men ser inga bilder i menyn, inte i datorn med USB-kabelns hjälp och inte heller om jag stoppar i kortet i min kortläsare.
Testar jag med CF-minneskort på 8 GB fungerar allt som det ska.
Men jag använder ju det kortet till min andra kamera och har köpt 16 GB-kortet till D300s - så även på dagens fotorunda kommer jag hem med ett kort som inte verkar gå att läsa.

Antingen är:
- är det fel på kortet
- behöver jag ställa in något - om man använder minneskortfack si eller så.

?

Jag trodde kameran kände av det automatiskt - vilket fack man har kortet i.

Irriterande - eftersom jag fotar i ett projekt dagligen och nu måste åka tillbaks och ta om alla bilder.

Vet inte vad det är jag har missat. Tacksam för tips.



Hej Eva.

Är också nybliven D300s ägare med intresse av filmfunktionen. Har du tips på vilken mikrofon som passar bra till kameran?

Det finns olika typer som passar för olika sorters ljudupptagningar. Jag kommer att testa mig fram själv så än har jag inget tips men tror jag ska skaffa en dynamisk mikrofon (kondensatormic kräver ju strömkälla). OBS: är ingen mikrofonexpert.
 
Tror inte SanDisc 16 GB SD-kortet funkar

Jag börjar tvivla på att det stämmer, såsom det anges i D300s-manualen, att SanDiscs 16 GB SD-minneskort funkar med kameran.

Jag har testat SanDisc 2GB-kortet = OK.
Testat SanDisc CF-kort 8 GB = OK.

Men SD-16-kortet = funkar inte.
Oavsett om jag anger SD-facket som primärfack eller ej.
 
När du har tagit 116 bilder, som du skrev ovan, kan du då se dem på kamerans display? (eller menar du kamerans display när du skriver meny?) (Jag hängde inte riktigt med hur du menar med att du ser det på räkneverket)
 
När du har tagit 116 bilder, som du skrev ovan, kan du då se dem på kamerans display? (eller menar du kamerans display när du skriver meny?) (Jag hängde inte riktigt med hur du menar med att du ser det på räkneverket)

Nä, jag förstår att du inte hängde med - jag skrev ju fel, självklart menade jag visningsfunktionen (inte menyfunktionen).

När jag tog bilderna, alla 116, så kollade jag på näsan varje bild i displayen för att kunna justera exponering m m. När jag kom hem och tog ur minneskortet och satte det i kortläsaren syntes inga bilder i Nikon Transfer - det stod "0".
Tillbaks med kortet i kameran - jag ser att det är taget 116 bilder på räkneverket men kan nu inte längre se några bilder.

När jag testar samma saker med mitt gamla SD-kort 2 GB samt mina CF-kort funkar allt som det ska.

Undrar om det skulle kunna ha att göra med hastigheten ?
Det är ett nytt SD-kort med 30 MB/s-hastighet - som fotobutiken rekommenderade till D300s-kameran. Men det händer ju ibland att apparaterna inte har hängt med i alla kort-hastigheter (fast det verkar konstigt, den högre SD_hastigheten har ju funnits ett tag, skulle Nikon ha valt att inte anpassa D300s efter högsta hastighet ?)

En sak jag ska börja med är att köpa en ny kortläsare - antagligen stödjer inte min gamla läsare de nya SD-korten.
Men jag förstår fortfarande inte varför bilderna "försvinner" när jag trycker på visningnsknappen på kameran. Det är mkt mer stabilt med de äldre korten, känns det som, hittills i mina tester, men det kan ju vara något dilemma som jag inte har klurat ut än.
 
Senast ändrad:
Nä, jag förstår att du inte hängde med - jag skrev ju fel, självklart menade jag visningsfunktionen (inte menyfunktionen).

När jag tog bilderna, alla 116, så kollade jag på näsan varje bild i displayen för att kunna justera exponering m m. När jag kom hem och tog ur minneskortet och satte det i kortläsaren syntes inga bilder i Nikon Transfer - det stod "0".
Tillbaks med kortet i kameran - jag ser att det är taget 116 bilder på räkneverket men kan nu inte längre se några bilder.

När jag testar samma saker med mitt gamla SD-kort 2 GB samt mina CF-kort funkar allt som det ska.

Undrar om det skulle kunna ha att göra med hastigheten ?
Det är ett nytt SD-kort med 30 MB/s-hastighet - som fotobutiken rekommenderade till D300s-kameran. Men det händer ju ibland att apparaterna inte har hängt med i alla kort-hastigheter (fast det verkar konstigt, den högre SD_hastigheten har ju funnits ett tag, skulle Nikon ha valt att inte anpassa D300s efter högsta hastighet ?)

En sak jag ska börja med är att köpa en ny kortläsare - antagligen stödjer inte min gamla läsare de nya SD-korten.
Men jag förstår fortfarande inte varför bilderna "försvinner" när jag trycker på visningnsknappen på kameran. Det är mkt mer stabilt med de äldre korten, känns det som, hittills i mina tester, men det kan ju vara något dilemma som jag inte har klurat ut än.

Låter som kortet är trasigt. Kan du kolla med en annan kamera/musikspelare eller kortläsare att det går att läsa och skriva ok till det?
 
Lite konstigt låter det ju. Att du inte kan överföra bilderna med kortläsaren kan nog bero på att den inte stöder storleken/hastigheten på kortet.

Men varför du inte kan se bilderna i kameran om du sätter tillbaks kortet verkar konstigt. Kan det ha skapats någon ny mapp på kortet så att kameran vill visa bilder från den tomma mappen? Eller så har kortläsaren på något sätt skadat filerna så att det inte går för kameran att läsa dem igen.
 
Du måste ha en kortläsare som stöder SDHC, annars är du begränsad till 2GB.

Ja, som jag skrev igår kväll så skaffade jag ny kortläsare och det funkade bra :)

> Mathias: Jag vet inte riktigt vad jag tycker om min D300s än. Har en D200 tidigare.

D300 PLUS: snabb med bra skärpa. MINUS: Missar ganska ofta tycker jag när man använder automatisk vitbalansering, såpass att färgerna fräts ut så det är inte enkelt att photoshoppa till det efteråt. Tror att jag har exponeringskompenserat flera steg under tagninganr (utomhus, växlande väder). Testade lite med D-lightning idag men bara på Låg nivå och det räckte inte heller. Får fortsätta att testa. Så än så länge har jag inte helt grepp om vitbalans/färgåtergivning och får slänga grymt många mås-bilder:) *världen gråter* (nä, men jag är lite frustrerad över att det blir så förvrängt + utfrätt)
 
Är själv lite sugen på en 300s, det skulle vara jätte kul att höra vad ni tycker om era.

Min digitala historia är D100 -> D80 och nu D300s. Menyer och inställningar känns lite lika som på D80 (mer omfattande dock) Kameran känns bra så här lång. Snabb AF och snabba bildserier. Vad beträffar bildkvalitet får jag nog vänta lite med ett utlåtande (har inga andra tankar än att det är bra). Jag fotograferar bara i RAW format och hittills har jag bara Nikon View NX för råkonvertering. Jag väntar på en uppdatering av Lightroom och Photoshop Elements som är de program jag använder. View NX känns lite för grovt för att få fram riktigt bra konverteringar.
 
Min digitala historia är D100 -> D80 och nu D300s. Menyer och inställningar känns lite lika som på D80 (mer omfattande dock) Kameran känns bra så här lång. Snabb AF och snabba bildserier. Vad beträffar bildkvalitet får jag nog vänta lite med ett utlåtande (har inga andra tankar än att det är bra). Jag fotograferar bara i RAW format och hittills har jag bara Nikon View NX för råkonvertering. Jag väntar på en uppdatering av Lightroom och Photoshop Elements som är de program jag använder. View NX känns lite för grovt för att få fram riktigt bra konverteringar.

Vad exakt, konkret är det du anser att du inte kan göra i View NX för att få till bilden som du vill?

Jag använder sedan länge View NX som primär rawkonverterare till mina raw-filer från D3 och D300. Så länge bilden är inom ramen för rimlig exponering går det alltid att få till en utmärkt bild att sedan arbeta vidare med i Photoshop.
 
Som du säger är det inget fel på ViewNX. Kanske är det till och med så att det är bättre på att ta ut informationen från en Nikon raw-fil än vad t ex Camera Raw är. Det är bara jag som är mest van vid Adobe Lightroom som konverterare. När jag behöver så använder jag ViewNX så länge tills en uppdatering av Camera Raw kommer. Kanske slutar det med att jag också fastnar för ViewNX.
 
Vi var rätt många som upptäckte att den senaste versionen av Nikons kameror såsom D300 mfl har en helt annan programering av ljusmätaren än de tidigare generationerna kameror. De nya tar mycket större hänsyn till vald fokuspunkt vid beräkningen av exponeringen än vad tex D200 och D2 serien gjorde. Dvs om du fokuserar på ett föremål och sedan komponerar om bilden så kan det bli MYCKET fel.

För mig så har det inneburit att jag i princip slutat använda det förfaringssätt som jag beskrev ovan. Istället komponerar jag bilden klart och flyttar på fokuspunkten så att den ligger på objektet som skall vara skarpt. På detta vis har jag fått bukt med mina initiala exponeringsproblem. Tyvärr har det fört med sig att fingrarna får arbeta avsevärt mer med flervägsknappen på kameran för att ställa in rätt fokuspunkt jämfört med min tidigare D2X.
 
....

Dvs om du fokuserar på ett föremål och sedan komponerar om bilden så kan det bli MYCKET fel.

För mig så har det inneburit att jag i princip slutat använda det förfaringssätt som jag beskrev ovan. Istället komponerar jag bilden klart och flyttar på fokuspunkten så att den ligger på objektet som skall vara skarpt. På detta vis har jag fått bukt med mina initiala exponeringsproblem. Tyvärr har det fört med sig att fingrarna får arbeta avsevärt mer med flervägsknappen på kameran för att ställa in rätt fokuspunkt jämfört med min tidigare D2X.

Det måste väl gå att låsa både fokus och exponering där du fokuserar innan omkomponering?
 
Vi var rätt många som upptäckte att den senaste versionen av Nikons kameror såsom D300 mfl har en helt annan programering av ljusmätaren än de tidigare generationerna kameror. De nya tar mycket större hänsyn till vald fokuspunkt vid beräkningen av exponeringen än vad tex D200 och D2 serien gjorde. Dvs om du fokuserar på ett föremål och sedan komponerar om bilden så kan det bli MYCKET fel.

För mig så har det inneburit att jag i princip slutat använda det förfaringssätt som jag beskrev ovan. Istället komponerar jag bilden klart och flyttar på fokuspunkten så att den ligger på objektet som skall vara skarpt. På detta vis har jag fått bukt med mina initiala exponeringsproblem. Tyvärr har det fört med sig att fingrarna får arbeta avsevärt mer med flervägsknappen på kameran för att ställa in rätt fokuspunkt jämfört med min tidigare D2X.


Jag har bara haft kameran i några dagar men en av de "knep" som jag har provat är att använda kontinuerlig fokus + dynamisk fokus. Om jag då fokuserar motivet med den mittersta fokuspunkten och sedan komponerar om bilden så hänger fokus med och flyttar fokuspunkten så att den hänger kvar vid huvudmotivet. Jag antar att det är samma funktion som om motivet skulle flytta sig och kameran hänger kvar vid motivet. Jag hoppas att det också innebär att exponeringen hänger kvar vid fokuspunkten.
 
Klart att det går. Jag har inga som helst problem numera men det tog ett tag att lära om.

Problemet var att kameran uppträdde mycket annorlunda än mina tidigare modeller och därför skapade en del initiala problem. Både gällande exponeringsmätningen OCH AF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.