Annons

Nikon D300s vs D700 vs D800

Produkter
(logga in för att koppla)

jessikafeder

Aktiv medlem
Så, det var en lång vs rubrik.
Men som den säger jag har i dagsläget en Nikon D300 som jag vill byta, frågan är då vilken som skall bli nästa på tur?
Jag fotar mestadels personer utomhus samt i studio men även djur och resebilder. Filma är ett plus då det är rätt kul, men inget krav, alltså D700.
Det jag vill få fram med detta inlägg är väl om dom extra pengarna är värda för D800 eller om D700 räcker (även om den är lite äldre och inte har lika mkt pixlar) eller om bytet till en D300s är lite klent?

Kort sagt: Kommer jag att ångra mig om jag köper en D700 och inte en D800?

Ja...lite rörigt, men hoppas ni kan hjälpa mig ändå!
 
Hej Jessica. D700 faller ju bort om du vill filma annars är det en strålande bra kamera. D300s känns som ett litet steg där du stort sett bara får filmfunktionen som ett plus. D800 (jag har både D700 och D800e) är en fantastisk kamera och ett stort steg upp om du vill ha den. Den kräver mycket av dina objektiv men dina fasta 50 och 85mm skall funka fint. Däremot funkar inte din Sigma vidvinkelzoom på fullformat om du vill kunna utnyttja hela formatet, å andra sidan kan du köra på DX-läge och då funkar Sigman också.

Om du kan slå dig till tåls så kommer det kanske en efterförljare till D300s, det skrivs ganska mycket om det, några tror att den kommer, andra inte.

Det ryktas också om en enklare fullformat, D600, men den får förmodligen ingen inbyggd autofokusmotor och då år du fokusera manuellt med dina Nikongluggar, hur det är med Sigman vet jag inte.

Om du har råd att behålla D300an så kan du filma med den och köpa en begagnad D700 som går att få ganska lätt nu när många byter upp sig till D800. Då får du känna på fullformatet till en hyfsad peng och får dessutom en mycket fin kamera som kommer att hålla ett bra tag framåt.

Inget lätt val med andra ord. Allt beror på hur mycket pengar du kan lägga. /Frode
 
Hej och tack för svaret.
Som Tosselino skrev så har ju inte D300 filmfunktion.
Har även uppdaterat min kameraväska då jag inte längre har Sigma, men Nikons motsvarande.
Tyvärr är jag rätt så otålig så det får bli en av modellerna som finns även om leveransen på Nikons kameror är lite seg nu, tyvärr. Men det lutar faktiskt lite åt D800, hur mkt skiljer det sig från D800 och D800e? Med tanke på att du har den senare.

/Jessica
 
Sorry, blev fel med film och D300 ;o) Jag har ju inte testat D800. Det skrivs väldigt mycket om de båda och om man skall tro det som skrivs kanske du skall välja D800 om du vill filma och fotar t ex mode där risk för moiré kan uppstå. Det skall nog gott göras att skilja på slutresultatet mellan de två. Jag valde e-varianten därför att jag väldigt sällan fotar människor och miljöer där sådan risk finns. Filmar du blir det ännu svårare att bli av med moiré.

Jag är grymt nöjd med D800an annars, det verkar vara en fantastisk kamera och jag har inte kunnat annat är imponeras. Här har jag t ex en bild tagen på ISO3200 http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2641187&target=_blank jag har inte gjort något annat med bilden än en lätt beskärning och skalat ner så att jag kunde lägga in den på fotosidan. Jag har också testat den med några äldre objektiv av samma generation som dina, 35mm/2,0D och 50mm/1,8D med mycket bra resultat.

Har du råd är det inget att tveka på, tänk bara på att det krävs bra och snabba minneskort som snabbt slukas av de stora bildfilerna.

Lycka till i ditt val och du får gärna fråga mer om du undrar över något.

/Frode
 
Btw, Nikons 10-24 och 12-24 är väl båda DX så de funkar alltså inte med fullformatet på samma sät som Sigman om det nu är någon av dem du har. /Frode
 
Att byta från D300 till D300s är knappast värt besväret. Speciellt inte om du skulle köpa D300s för filmfunktionen, den är inte mycket att hänga i granen.

Om du ska filma borde väl snarare D7000 vara ett bra alternativ, eller finns det någon särskild orsak till att du inte har med den i listan? Den har rätt mycket bättre bildkvalité men är inte lika snabb och välbyggd även om den nog inte är långt ifrån. Dessutom är den är ju såpass billig att du skulle kunna köpa en sådan och ändå behålla din D300 om du tycker bättre om den på något annat sätt.
 
Som jag skrev så är filmfunktion endast ett plus, men inget krav.
Och jag är ute efter en fullformat därför kollar jag på dessa tre. Dock har jag strukit D300s från listan då jag håller med att det knappast är värt det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.