Annons

Nikon D300s Autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

emmagrr

Medlem
Hej!
Jag har precis varit och hämtat min nya kamera, Nikon D300s + 16-85mm objektivet. När batteriet hade laddat klart försökte jag testa att ta en provbild, men den autofokuserar inte? Jag har läst igenom användarhandboken, men har inte fått någon hjälp från den.

Någon som kan säga rätt och slätt hur och vad jag ska göra för att få den att fokusera själv?

Den lilla spaken på husets framsida, vid sidan av gluggen, står den i läge M, S eller C? Står den i läge M, så måste du ändra till någon av de andra lägena. Samma sak på gluggen, läge M eller A? Det är A som gäller för autofokus.

Detta sagt utan att jag är 110% säker på om D300s har denna spak resp. om aktuell glugg har en M/A-omkopplare, men jag tror det.

/Oscar

Den är inställd (för tillfället) på C, och objektivet har M/A eller M som inställningsval, den står på M/A =) Gluggen är ett AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR.

Den är inställd (för tillfället) på C, och objektivet har M/A eller M som inställningsval, den står på M/A =) Gluggen är ett AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR.

Äsch da... Då har jag inget att komma med på rak arm så här... Kan inte påminna mig att det finns något i menyn som skulle kunna koppla ur AF, men helt hundra är jag inte. Ser att du har ytterligare ett hus. Funkar AF med aktuell glugg med det huset? Har du en glugg till som du kan testa med på D300s?

/Oscar

Testa att vicka och lirka lite med objektivet, jag har också en D300s och den kan vara lite kinkig med att fokusera ibland tyvärr...

Grattis till köpet på alla andra sätt :) Det är en grymt fin kamera!

Är det en ny kamera? I så fall gäller nog inte detta tips för det skall nog inte vara så som standard. Jag har stängt av AF på avtryckaren och använder i stället den lilla AF-on knappen till vänster om det bakre rullhjullet vid tummen. Kolla den. Jag kan återkomma med var i menyn man hittar denna inställning. Jag har ingen D300s men väl en D300.

/FW

Testa att vicka och lirka lite med objektivet, jag har också en D300s och den kan vara lite kinkig med att fokusera ibland tyvärr...

Grattis till köpet på alla andra sätt :) Det är en grymt fin kamera!

Nä men se där, nu funkade det när jag virkade lite med objektivet, tack så mycket!
*Pust*

Låter som om det blir till att reklamera ... man ska inte behöva vicka objektivet för att det ska fokusera. Framförallt inte när man ska fotografera ...

Låter som om det blir till att reklamera ... man ska inte behöva vicka objektivet för att det ska fokusera. Framförallt inte när man ska fotografera ...

Håller med!

Händer det ofta ska man absolut reklamera för en sån grej! För mig är det dock bara nån gång emellanåt så det bekymrar mig inte så mycket. Mitt tips skulle vara att prata med försäljaren men kanske vänta med det för att se hur allvarligt det är.

Dessutom var jag intelligent nog att köpa den i USA så jag får ju frakta tillbaka den dit om jag ska ha den fixad dessutom... Faan vad dumsnål man ska vara :)

Ja, om den slutar fungera med autofokusen så ska jag reklamera! :eek:) Men det kan ha varit så att jag inte satt fast objektivet ordentligt, slarv med andra ord.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto