Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D300 vs Nikon D2Xs

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Ta exakt samma porträtt på bas-ISO i samma ljusförhållanden och med samma objektiv (det påverkar ju också färgen) samt med samma FOV med de två kamerorna. Ställ in vitbalansen manuellt. Ansträng dig för att få så lika inställningar som möjligt i de två kamerorna dvs exponering, färgmättnad (använd D2XI i D2X och Neutral i D3:an), kontrast (-1 i D3:an) och sänk ljusstyrkan till -1 i D3:an. Rawkonvertera filerna i NX med manuellt justerad vitbalans och se till att få filerna så lika som möjligt. Lägg sedan upp dem här sida vid sida och ingen lär kunna säga vilken kamera som tagit vilken bild.

Har gjort ett liknande test med kamerorna och 85/1,4. konverterade iof i capture one 4: ska se om jag hittar bilderna...
Nu e jag nyfiken..boomade jag bildgissningen helt o hållet?:)
 
Jag har slutat att detaljgranska mina bilder/kameror på detta sätt. Det var därför som jag missat att det var mjukvaran och inte kameran som var orsaken till min missuppfattning mellan D2X och D300. Jag vet att bilderna blir bra väl utskrivna eller i sitt rätta sammanhang ändå så vad gör det om bilden inte är 100% likadan eller lika bra i 100% på skärmen som den andra kameran eller vad det nu är.

Jag har slutat göra detsamma med mina gluggar oxå. Efter att jag har ordnat med felfokuseringen på samtliga gluggar så är de tillräckligt bra för mig och mina kunder. Oavsett bländare och glugg..... Så länge som jag är nöjd och kunderna betalar så.......
 
harryett skrev:
Du har fel! haha (hårda ord).

man ska ta reda på högsta möjliga kriterie och välja den kamera som passar detta bäst.
Alla som läst lite NLP känner igen detta.

att ge ett rationellt svar är att kasta massa fint på väggen och hoppas att något fastnar
Du får tänka på att du ju är ganska insatt och har vad jag sett alltid varit intresserad och påläst. Du skulle antagligen inte starta en så'n här tråd, eller hur? Men den som gör det vet antagligen inte riktigt skillnaderna mellan kamerorna, och då tycker jag att det är ganska givet att rekommendera den kamera som är bäst på pappret. Och det är D300, om man sammanfattar alla de olika funktionerna och egenskaperna hos respektive modell. Dessutom får man en ny kamera för samma pris som en begagnad, där den begagnade är ett proffshus som kan ha använts ganska hårt. Det är nog inte särskilt många som verkligen skulle ha fördel av det köpet, men de existerar naturligtvis. Det kan ju räcka med att ens budget inte räcker till batterigreppet, om man verkligen vill ha ett vertikalgrepp.
 
Jerkan skrev:
Har gjort ett liknande test med kamerorna och 85/1,4. konverterade iof i capture one 4: ska se om jag hittar bilderna...
Nu e jag nyfiken..boomade jag bildgissningen helt o hållet?:)

Om du genomför ett sådant jämförande upplägg skall bilderna bli så gott som lika med minimala och försumbara skillnader. Syns det ändå skillnader mellan de två kamerornas bilder av samma motiv är det ett resultat av tre faktorer:

1) De två kamerorna har faktiska skillnader i färgåtergivningen (tex färgriktigheten),

2) Fotograferingen har genomförts med små skillnader i ljusförhållanden, exponering, tonkurva etc,

3) Bildbehandlingen - i så väl rawkonverteraren som Photoshop - har gjorts på ett sätt som skapat eller förstärkt olikheterna.

De fyra bilderna i första översikten är tagna med:

1) D3 2) D2X 3) D2X 4) D3

I den andra översikten med tre bilder är fotona tagna med

1) D2X 2) D3 3) D3
 
Oj den här tråden verkade få ett eget liv efter mitt inlägg. Du Tore, du som är så påläst om de olika modellerna borde ju förstå att det är omöjligt att märka någon skillnad på en webbild.

För att göra en rättvis bedömning så är det kamera på stativ som gäller, exakt samma inställningar på båda modellerna samt bild taget i ett rum avskärmat från solljus, samt fast ljuskälla som belyser objektet.

Naturligtvis så krävs det även ett statiskt motiv samt en utskrift i storleksordning 50*70 cm för att få en rättvis bild av vilken modell som är den bästa.

Som någon skrev, köp det du själv gillar och tro dig ha användning för. Ett proffshus behöver ju exempelvis inte en amatör ha, de är ju till för de som utnyttjar kameran i extrem miljö.

DONE
.-.-.
 
Teamnegativ skrev:
Oj den här tråden verkade få ett eget liv efter mitt inlägg. Du Tore, du som är så påläst om de olika modellerna borde ju förstå att det är omöjligt att märka någon skillnad på en webbild.

För att göra en rättvis bedömning så är det kamera på stativ som gäller, exakt samma inställningar på båda modellerna samt bild taget i ett rum avskärmat från solljus, samt fast ljuskälla som belyser objektet.

Naturligtvis så krävs det även ett statiskt motiv samt en utskrift i storleksordning 50*70 cm för att få en rättvis bild av vilken modell som är den bästa.

Som någon skrev, köp det du själv gillar och tro dig ha användning för. Ett proffshus behöver ju exempelvis inte en amatör ha, de är ju till för de som utnyttjar kameran i extrem miljö.

DONE
.-.-.

Oj vad stolt man kan vara att man har råd med ett _PROFFSHUS_
 
Oj vad avundsjuk man kan vara för att man inte har råd att köpa ett proffshus.

Tror du inlägg som ovan för något till debatten?
Svaret är NEJ.

Sov så gott min vän.
 
ESS skrev:
Oj vad stolt man kan vara att man har råd med ett _PROFFSHUS_

Om vi tittar på den psykologiska aspekten av att äga ett så kallat "proffshus" så ligger det alltid en (ibland omedveten) stolthet i att äga den. så är det med dyra bilar också.
På samma vis som det ligger en stolthet i "att klara sig med en holga."

Sen om det är något som är någon form av vågmästare när det gäller att välja kamera är väl högst individuellt, det är det inte för mig och uppenbarligen inte för dig.

Det går inte att undanhålla att det finns en del fördelar med just ägandet av ett "proffshus". faktum är att det öppnar en del dörrar som tidigare var stängda. Detta på grund av andras värderingar av kameror.
Konceptuell metafor:
Vill du bli bundis med stureplanseliten så gör du det förmodligen effektivast om du rullar dit i en ferrari jämfört med om du rullar dit i en toyota. Hur ny, snygg, snabb eller bensinsnål den nya toyotan än är.


It's all a game, play along or get killed by the orcs
 
Teamnegativ skrev:
Oj vad avundsjuk man kan vara för att man inte har råd att köpa ett proffshus.

Tror du inlägg som ovan för något till debatten?
Svaret är NEJ.

Sov så gott min vän.

Offtopic men jag tjänar mer pengar än dig...
 
Teamnegativ skrev:
Ett proffshus behöver ju exempelvis inte en amatör ha, de är ju till för de som utnyttjar kameran i extrem miljö.
Vad är det som säger att "proffs" alltid arbetar i extrem miljö och att amatörer inte gör det? Fullständigt idiotiskt argument.
 
Martin och Simon

Bli inte så upprörda pojkar bara för att ni är glada amatörer. Det är inget fel att vara det, snarare en fördel. Ni behöver inte skaffa riktig kamerautrustning, ni plåtar ju bara för att det är kul.

Jag tittar till forumet igen om någon månad - ha det så bra alla :)
 
Teamnegativ skrev:
Martin och Simon

Bli inte så upprörda pojkar bara för att ni är glada amatörer. Det är inget fel att vara det, snarare en fördel. Ni behöver inte skaffa riktig kamerautrustning, ni plåtar ju bara för att det är kul.

det är ok om du tror att så är fallet.
 
harryett skrev:
det är ok om du tror att så är fallet.

Fin söndags underhållning! :)


Hans borde nog överväga att åka hem till Norden igen, ta och lämna savannen ett tag.
Värmen verkar påverka omdömet.
Glöm inte din sov filt och vandrings pinne.

Kanske dags att vakna upp, eller är det malarian som spökar (?)

Sjukt kul ! :)
 
Teamnegativ skrev:
Ni behöver inte skaffa riktig kamerautrustning, ni plåtar ju bara för att det är kul.
Vad är "riktig" kamerautrustning? Jag tycker synd om dig som behöver fotografera trots att du tydligen tycker att det är tråkigt, men du behöver väl inte låtsas som att du är en bättre människa för att väga upp detta?
 
Teamnegativ skrev:
Martin och Simon

Bli inte så upprörda pojkar bara för att ni är glada amatörer. Det är inget fel att vara det, snarare en fördel. Ni behöver inte skaffa riktig kamerautrustning, ni plåtar ju bara för att det är kul.

Jag tittar till forumet igen om någon månad - ha det så bra alla :)

Sätter en tumme ner på de där inlägget.

Blir ju nästan rädd för o ha foto som intresse..-.-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.