Allt beror på.....vad du har för krav givetvis.
Att D300 är välbyggd råder det ingen som helt tvekan om, även D2X och D3 kan räknas in i den skaran. Om sedan D2/D1 är ytterligare bättre och tål att flygas till månen eller simma på botten av atlanten = skumpas runt på savannen är för mig en akademisk fråga, Jag har inga planer på att åka dit. D300 tål regn precis lika bra som D2 serien. Jo jag har testat, en mycket blöt helg i Venedig med D2X där jag kunde hälla ur vatten ur väskan och en lika blöt vecka i kanot i Donaus delta med D300. Inga problem alls med husen. Däremot fick jag slänga ett par polfilter och fick kondens i 80-400 (men inte i 17-55 och 70-200).
D300 är faktiskt bättre tätad på en del platser. Efter att ha använt D2X under två år så vet jag att det är fullt med damm i batterifacket. Titta själva ni som har en. Batteriluckan saknar helt tätning, surprise surprise
. Inte så med D300! Inte ett dammkort beroende på att den är tätad. Bajonetten är den samma. Bägge saknar tätning mot objektiven. Tätningen mellan objektiven och huset sitter på gluggarna. Nästan varje ny glugg har denna tätning. Även de billiga. Tätningen består av en gummikappa längst bak på gluggen som omsluter fattningen på huset.
När det gäller bildkvalitet så anser även jag att bilderna blir bättre med D2X på riktigt låga iso. De håller i hop ett sätt som inte bilderna från min D300 gör. De spricker upp tidigare från D300 och blir gryniga på något sätt. Nu är det något som jag endast kan se på skärmen i 100% så även detta är av akademiskt intresse. Så fort förstoringen är av mer normal grad så är bilderna från bägge två riktigt bra. Jag körde glatt upp till iso800 med min D2X trots alla som sa att den var oanvändbar på dessa isotal och ansåg och anser fortfarande att bilderna var kanonfina. Jag har sålt rätt många bilder på motocrossåkare som är utskrivna i 1,5 x 2 meter tagna med min D2x på just iso800. Att bilderna från D300 är mindre brusiga från....låt säg iso400 är en annan sak. Bristen på DR på höga iso har aldrig bekymrat mig heller. Jag bryr mig inte om en och annan utbränd högdager. De finns i alla fall oftast där pga någon sol, lampa eller reflex. Jag föredrog dessutom hur D2X renderade färgerna. Om denna rendering var mer korrekt eller inte struntar jag i. Jag gillade resultatet. På
+ iso800 så råder det ingen som helst tvekan = D300 är överlägsen.
Jag bytte enkomt för att jag ville ha en mindre kamera men en av faktorerna som numera gör att jag inte vill byta tillbaka är de fullständigt överlägsna egenskaperna på de riktigt höga isotalen. Jag kör med autoiso påslaget hela tiden och bryr mig mycket lite om iso går upp till 1600 eller 3200.......